VVS'eren lavede hul på gulvvarmen
Fra : Martin Larsen

Dato : 18-08-08 11:11

Hej gruppe

For nogle få dage siden var der en tråd "En regning fra en håndværker"
som handlede om at nogle håndværkere ødelagde lidt af hvert i
forbindelse med reparation af gulvvarmen, og som efterfølgende sendt en
større regning end aftalt fordi de også tog penge for at udbedre de
skader, de selv forvoldte.

Vi har et forløb som ligner det meget, og som jeg gerne vil have jeres
kommentarer til.

For 2 måneder siden så vi et introduktionstilbud i lokalavisen fra et
nystartet VVS firma, som solgte et nyt WC for 3000,- inkl. montering. Vi
slog til, og de kom allerede samme dag.

Desværre fik VVS'eren ikke spurgt om der var gulvvarme, og kort efter
borede han ned i en gulvvarmeslange, så vandet sprøjtede op. Han var
derfor nødt til at brække et par fliser op og blotlægge slangen, så han
kunne reparere den.

Han beklagede meget det skete, og sagde at firmaet naturligvis ville
rekvirere en murer så det kunne bliver ordnet. Men først skulle hullet
tørre helt ud et par uger. Han undskyldte sig i øvrigt med at det ikke
var normalt at lægge gulvvarmen så tæt op ad toilettet.

Som dagene gik undrede vi os over at der stadig var fugtigt dernede, og
vi opdagede at hans samling ikke var tæt. Vi ringede derfor efter
firmaet som sendte en ny mand. Han fixede samlingen, og ringede til
firmaet ang. mureren. Han fortalte at vi snart ville blive ang. mureren.

Tiden gik dog, og vi begyndte at rykke dem, men hver gang var de i møde
eller til frokost eller hvad ved jeg. Først i sidste uger, efter 2
måneder, lykkede det os at få kontakt med rette vedkommende.

Nu var historien dog helt anderledes, næh, vi skulle selv betale for
skaden, for det var ikke deres problem at gulvvarmen var lagt så dårligt!

Til dette kunne jeg konstatere, at begge de to VVS'ere havde fortalt at
firmaet ville ordne skaden, men manden i telefonen fortalte at de blot
havde ment at de ville finde en murer for os.

Men dette er jo noget vrøvl! Godt nok havde ingen af dem brugt ordet
"betaling" eller "penge" eller "på deres regning", men når de siger at
de vil ordne skaden, kan man vel kun forstå det som at de også betaler
for det?

Desuden er det jo rablende vanvittigt at vi sidder i to måneder på et
vaklende, umonteret toilet og venter på at de finder en eller anden
murer for os, så kunne vi jo bare selv havde slået op på de gule sider.

Endelig er der det faktum at firmaet endnu ikke har sendt en regning, så
de må jo på en eller anden måde mene at de ikke har afsluttet opgaven.

For mig lyder det som at en eller anden i toppen af firmaet prøver at
tørre regningen af på os for en skade som de selv har forvoldt.

Hvad mener I?

Venlig hilsen
Martin og Bettina

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 18-08-08 12:56

Martin Larsen skrev:

> Hvad mener I?

At den slags indlæg hører til i dk.forbruger.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-08-08 13:40

Asbjørn M. Nielsen wrote:

> At den slags indlæg hører til i dk.forbruger.

Ok!

Der var bare den anden tilsvarende tråd her i dette forum.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 18-08-08 17:11

Martin Larsen wrote:

> Ok!
>
> Der var bare den anden tilsvarende tråd her i dette forum.

Hvis du vil have råd om de juridiske aspekter, kan jeg anbefale

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 20-08-08 19:28

Asbjørn M. Nielsen wrote:

> At den slags indlæg hører til i dk.forbruger.

dk.forbruger er ikke brugbar. Kun få seriøse svar.

Evt. kan du få gode svar i gruppen vedr. jura.

Men generelt er nyhedsgrupper ikke anvendelig til seriøse spørgsmål som
dit.
Du kan få en masse kommentarer, men kan de bruges til noget?

Det emne du spørger til er _alt_ for vigtigt til at diskutere her.

Kontakt en advokat.

For selvfølgelig har klovnen der borer ned i gulvarmen ansvaret for at
få det tilbage i original tilstand.
(Min mening, uden at have nærlæst alt, så jeg er helt inde i detaljerne)

Mvh. Jørgen

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 20-08-08 19:36

Jørgen Rasmussen skrev:

> dk.forbruger er ikke brugbar. Kun få seriøse svar.

> Evt. kan du få gode svar i gruppen vedr. jura.

Du svarer på mit indlæg.
Det er ikke mig der har skrevet det oprindelige indlæg.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-08-08 23:04

"Asbjørn M. Nielsen" skrev

> Du svarer på mit indlæg.
> Det er ikke mig der har skrevet det oprindelige indlæg.

Var det da ikke dig der skrev til OP at dk.forbruger ville være et bedre
valg
Det er jo det Jørgen svarer på!

- Peter

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 21-08-08 09:58

Peter Lykkegaard skrev:
> "Asbjørn M. Nielsen" skrev

> Var det da ikke dig der skrev til OP at dk.forbruger ville være et
> bedre valg
> Det er jo det Jørgen svarer på!

JR svarer på mit indlæg og skriver "Evt. kan du få gode svar i gruppen
vedr. jura." og så ser det ud som om "du" er mig, men det kan du måske
ikke se? Nå, nok om det, det er nok bare mig der syntes det er en sjusket
måde at skrive på

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-08-08 14:11

"Asbjørn M. Nielsen" <asbjorn@lite.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> vedr. jura." og så ser det ud som om "du" er mig, men det kan du måske
> ikke se? Nå, nok om det, det er nok bare mig der syntes det er en sjusket

Jørgen svarer jeg begge

Sætningen skulle retteligt have været:
"Evt. kan OP få gode svar i gruppen vedr. jura."

Men lad nu være med at tærske for megen langhalm på så'n en bette ting :)

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 13:17

Hej.
Indlæg hører vist ikke hjemme her.
Men for at hjælpe dig lidt på vej, VVS'er skal erstatte det de øddelægger og
har en ansvarsforsikring til at dække disse uheldige fejl.
Nu har han sagt fra til dig, du har prøvet mere end rimelig at være
tålmodig, så gå til en advokat og få ham til at tage fat i VVS'er, alene at
en advokat skriver hjælper tit.
Det med at gulvvarmen ikke er hvor der er WC, den har jeg ikke hørt før.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Tomas Jensen

Dato : 21-08-08 07:43

Ole "Toggal" Juhl skrev:

> Det med at gulvvarmen ikke er hvor der er WC, den har jeg ikke hørt før.

Jo, det er meget almindeligt - det er de færreste, der forlanger varme
lindrende dampe fra kummen Varmeslangerne sløjfes uden om området
for 1) at undgå varme i kummen med medfølgende afdampning og
kalkproblemer og 2) undgå sub.

Tomas

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 18-08-08 13:19

Arbejdergiveransvar!
De skal da selvfølgelig selv afholde udgifterne, efter min mening.
Deres forsikring vil da også dække.

Mvh
Mads

Fra : Lars Hansen

Dato : 18-08-08 13:42

> [...]
>
> For mig lyder det som at en eller anden i toppen af firmaet prøver at
> tørre regningen af på os for en skade som de selv har forvoldt.

Hej Martin og Bettina

Den anden tråd om regningen fra håndværkeren var min og jeg har nu snakket
med forsikringsselskabet som siger nøjagtigt det samme som en anden har
skrevet til jeres tråd.
Nemlig at håndværkeren har en ansvarsforsikring til netop sådanne "uheld",
så ingen tvivl om at han må punge ud.

Noget andet er at det vist nok er rigtigt at gulvvarmen ikke "normalt"
ligger så tæt på hvor toilettet skal monteres. Jeg mener at der i
monteringsvejledningen til de gulvvarme-kabler jeg har lagt står noget med
at man skal holde en vis afstand til der hvor toilettet skal stå.

Mvh
Lars Hansen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-08-08 08:58

On 18 Aug., 12:11, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
wrote:

> Nu var historien dog helt anderledes, næh, vi skulle selv betale for
> skaden, for det var ikke deres problem at gulvvarmen var lagt så dårligt!

Ja hvorfor skulle du ikke selv betale?

DU beder om at få et toilet monteret... Et toilet har faste
monteringshuller og afløbsrøret ved du hvor er. Det er altid dig der
har ansvar for det du har i din bolig, derfor burde det jo være dig
der havde fortalt at dine gulvslanger lå hvor toilettet skulle blive
monteret. Så hellere sende regningen til dem der har lagt gulvvarmen.

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-08-08 16:23

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> der havde fortalt at dine gulvslanger lå hvor toilettet skulle blive
> monteret. Så hellere sende regningen til dem der har lagt gulvvarmen.

Nu er det jo sådan at havde jeg forstand på at montere toiletter, havde
jeg gjort det selv. Fx havde jeg ingen viden om at toiletter ikke har
standardmål mht. monteringshullerne, ergo vidste jeg ikke at han skulle
bore for at udskifte toilettet. Jeg gik ud fra at han brugte de gamle
huller.

Og når jeg ikke ved at der skal bores, hvorfor skulle jeg så advare om
at der er gulvvarme?

Hilsen
Martin

Fra : Per H

Dato : 19-08-08 19:58

On Mon, 18 Aug 2008 17:22:42 +0200, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev:

>Og når jeg ikke ved at der skal bores, hvorfor skulle jeg så advare om
>at der er gulvvarme?

Du skal intet gøre, bortset fra at kræve betaling for det ødlagte.

En vvsmand ved da at varmerørene kan ligge tæt ved wc.

per

Fra : KsK

Dato : 04-09-08 19:17

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Du skal intet gøre, bortset fra at kræve betaling for det ødlagte.
>
> En vvsmand ved da at varmerørene kan ligge tæt ved wc.

problemet er at gulv varme ikke er lagt efter forskriterne!!!! de endst
ansvarlig er den V V S der ha lagt gulv varme ,, er det en !!! Gør det
selv Mand der han lagt rør ned er det hans problem ,, ingen faglært
håndværke ligge varme rør under et toilet

Problemet er alle de ukomptet Gør det selv folk , der rode med noget de ikke
ha forstand på ,, kan aldrig blive VVS ansvar

KsK

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 19-08-08 19:50

> [...]
> der havde fortalt at dine gulvslanger lå hvor toilettet skulle blive
> monteret. Så hellere sende regningen til dem der har lagt gulvvarmen.

Gider du lige... Magen til ansvarsfraskrivelse for sit arbejde skal man sq
lede længe efter. Selvfølgelig skal håndværkeren eller dennes forsikring
betale for HÅNDVÆRKERENS bommert. Men har du lavet noget lignende i din
profession siden du hyler op?

/tue

Fra : Per H

Dato : 19-08-08 20:00

On Tue, 19 Aug 2008 20:49:46 +0200, "Nygaard \(4330\)"
<holmnygaard.fjerndette@tiscali.dk> skrev:

> [...]
>lede længe efter. Selvfølgelig skal håndværkeren eller dennes forsikring
>betale for HÅNDVÆRKERENS bommert. Men har du lavet noget lignende i din

præsis..

He . Her tør jeg sku ikke købe en brugt bil..

per

Fra : Per H

Dato : 19-08-08 19:56

On Mon, 18 Aug 2008 07:58:01 -0700 (PDT), Bjarke Hansen
<bjarke_h@hotmail.com> skrev:

>On 18 Aug., 12:11, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
>wrote:
>
>monteret. Så hellere sende regningen til dem der har lagt gulvvarmen.

Du kan da ikke sende en regning på gulvarme som amdre har boret ned i.
nu stopper gesten vist

per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-08-08 20:19

"Bjarke Hansen" skrev

> [...]
> der havde fortalt at dine gulvslanger lå hvor toilettet skulle blive
> monteret. Så hellere sende regningen til dem der har lagt gulvvarmen.

"Hallo er det TDC? Vi har sgu lige gravet et af jeres kabler over, beklager
Nåmen I fixer det vel selv? - jeg løber igen, hej"

Nahhh

- Peter

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 19-08-08 20:41

Peter Lykkegaard wrote:

> "Hallo er det TDC? Vi har sgu lige gravet et af jeres kabler over,
> beklager Nåmen I fixer det vel selv? - jeg løber igen, hej"

Mig bekendt fixer de det selv, men dender efterfølgende en regning.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-08-08 20:57

"Erik Olsen DK" skrev

> Mig bekendt fixer de det selv,

Jow jow

> men dender efterfølgende en regning.

Nemlig

- Peter

Fra : Carsten

Dato : 19-08-08 21:05

"Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt fixer de det selv, men dender efterfølgende en regning.

...med mindre at gravearbejdet er udført efter (tdc) fortegnelser som så har
vist sig at være fejlagtige.

http://kundeservice.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_e_kc_grv

Carsten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-08-08 13:35

On 19 Aug., 20:58, Per H <traman...@gmail.com> wrote:

> En vvsmand ved da at varmerørene kan ligge tæt ved wc.

Nej en vvs mand ved da hvordan rørene skal lægges, så det varmer om
tærene og ikke rammes når toilettet skal fastgøres. Det er
selvfølgelig normalt at den der ødelægger betaler, men der kan vel
også en grund til at man kan være ligeglad med andre installationer
man har.

og desuden, selvom man skulle vide at der skulle lægge rør i gulvet..
Hvordan havde du så tænkt dig han dog skulle finde ud af hvor de lå?
skulle vvs manden nøjes med at give toilettet 1 skrue og håbe på det
ikke var der røret lå? Det er vel ret svært at finde ud af hvor røret
ligger med mindre man har præsise billeder omkring stedet.

desuden angående den anden sag med en der fik ødelagt kabler osv i
gulvet... Nu mener jeg bestemt man ikke må have strømførende kabler i
nærheden af 5cm i vådrumszonen..

Fra : Lars Hansen

Dato : 19-08-08 20:39

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

________

Kan du henvise til et sted hvor det står?
Hvis kablerne ligger i rør og støbt ned i gulvet, er der vel ikke nogen lov
der forbyder at de ligger der. Og jeg tror da slet ikke på at der i 1971 da
huset blev bygget var sådanne regler....

Lars Hansen

Fra : Per H

Dato : 19-08-08 20:41

On Tue, 19 Aug 2008 12:34:32 -0700 (PDT), Bjarke Hansen
<bjarke_h@hotmail.com> skrev:

>Nej en vvs mand ved da hvordan rørene skal lægges,

Det skal man absolut ikke tage for givet, Man skal selv tænke sig om,
og forøvrigt ikke bore for langt ned i bad gulv.

>og desuden, selvom man skulle vide at der skulle lægge rør i gulvet..
>Hvordan havde du så tænkt dig han dog skulle finde ud af hvor de lå?

Der er da flere måder at finde skjulte rør i et gulv.
Det ved alle håndværkere forhåbentlig.

(måske ikke de helt unge der starter firme samme dag de bliver
udlært)

per

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-08-08 14:04

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> ikke var der røret lå? Det er vel ret svært at finde ud af hvor røret
> ligger med mindre man har præsise billeder omkring stedet.

Han sagde - bagefter, desværre - at man også kunne lime toilettet fast.

Så efter min mening burde der være foregået en konversation nogenlunde
som denne:

- Har I gulvvarme?
- Ja
- Ved I hvordan rørene ligger?
- Aner det ikke
- Så er det nok bedre at lime toilettet fast for ikke at risikere at
bore ned i gulvvarmen

Hilsen
Martin

Fra : KsK

Dato : 04-09-08 19:20

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> - Aner det ikke
> - Så er det nok bedre at lime toilettet fast for ikke at risikere at bore

du kan ikke lime et toilet fast ,,

KsK

Fra : Ole V Jensen

Dato : 04-09-08 19:30

KsK <kxk@allg.dk> wrote:

> du kan ikke lime et toilet fast ,,

Det har jeg da gjort.
Og det står da stadig fast efter mere end et år, og hvis det så skulle
gå løst engeng, så kan det limes igen.

mvh
Ole-J

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-09-08 12:25

Ole V Jensen wrote:

> Det har jeg da gjort.
> Og det står da stadig fast efter mere end et år, og hvis det så skulle
> gå løst engeng, så kan det limes igen.

Og nævnte VVS'er sagde det selv - bagefter, desværre!

Martin

Fra : KsK

Dato : 06-09-08 16:10

"Ole V Jensen" <not@available.dk> skrev i meddelelsen

> Det har jeg da gjort.
> Og det står da stadig fast efter mere end et år, og hvis det så skulle
> gå løst engeng, så kan det limes igen.
>

> mvh
> Ole-J

muligt men en fornuftigt håndværker lime ikke et toilet fast !!!1

kun håneløs gør det selv folk

er du klar over hvis der er en der vælt med sådan et toilet og det smadere
... sådan et smadere toilet er skarpere en et barber blad .. så du får ingen
håndværker til at lim dit toilet fast

KsK

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-08-08 13:40

On 19 Aug., 20:49, "Nygaard \(4330\)"
<holmnygaard.fjernde...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> lede længe efter. Selvfølgelig skal håndværkeren eller dennes forsikring
> betale for HÅNDVÆRKERENS bommert. Men har du lavet noget lignende i din

NEj jeg er hverken VVS mand eller erhversdrivende.. Det var bare den
med, at når GRUNDEN til bommeret er at der ligger ulovlig installation
at det så skulle være håndkværkeren der ALTID skulle betale ligemeget
om hvordan det ellers er lavet der kan diskuteres synes jeg.

Desuden min nabo fik også lavet en hel ombygning,,, hvor der så kom en
tømrer og bore et eller andet fast... Det gjorde så lige at han ramte
gulvslangen.... Her bankede de altså bare gulvet op i hele huset,
fordi man sagde at en samling ikke måtte laves på en gulvvarmeslange i
gulvet.. Så det tog lige 6måneder ekstra.. og her er det selvfølgelig
en forsikringssag.

Fra : Michael

Dato : 19-08-08 21:08

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> wrote in message

> [...]

fordi man sagde at en samling ikke måtte laves på en gulvvarmeslange i
gulvet.. Så det tog lige 6måneder ekstra.. og her er det selvfølgelig

Man må gerne lave en samling på en ødelagt gulvvarmeslange såfremt der er
monteret en varmeveksler. Det virker da totalt grotesk, at banke gulvet op i
hele huset pga. én enkelt lille skade. Jeg har selv fået lavet en samling på
mit gulv i mit nybyggede hus, da der skete en skade under arbejde med
varmesystemet

Fra : Palle Jensen

Dato : 19-08-08 21:14

On 2008-08-19 21:39:44 +0200, Bjarke Hansen <bjarke_h@hotmail.com> said:

> når GRUNDEN til bommeret er at der ligger ulovlig installation

Ulovlig? Ifølge?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 19-08-08 21:14

> [...]
> at det så skulle være håndkværkeren der ALTID skulle betale ligemeget
> om hvordan det ellers er lavet der kan diskuteres synes jeg.

Hvilken ulovlig installation er der lige tale om her?

/tue

Fra : KsK

Dato : 04-09-08 19:24

"Nygaard (4330)" <holmnygaard.fjerndette@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilken ulovlig installation er der lige tale om her?
>
> /tue
ulovligt og ulovligt ,,,, men gulvvarme er ikke korrekt lagt ,, hvorfor
skal vvs dække for en gør det selv mand selv ligge og rod med gulvvarme rør

KsK

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-08-08 14:15

On 19 Aug., 21:41, Per H <traman...@gmail.com> wrote:

>  Der er da flere måder at finde skjulte rør i et gulv.
>  Det ved alle håndværkere forhåbentlig.

Jeg har sku aldrig hørt om at en hver service håndværker har
servicebilen fyldt med måleinstrumenter.
Og nej jeg mener bestemt IKKE man kan lokalisere en gulvvarmeslange
ved måling. Der er jo ikke noget elektrisk, med mindre man skiller
varmeslangen ad ved veksleren og derefter skubber 250meter kabel
igennem for at kunne måle... man kan vel nok få en formodning ved
infrarød varmemåling men varmen fordeler sig jo ud i betonen.

Fra : Per H

Dato : 19-08-08 22:12

On Tue, 19 Aug 2008 13:15:15 -0700 (PDT), Bjarke Hansen
<bjarke_h@hotmail.com> skrev:

>Jeg har sku aldrig hørt om at en hver service håndværker har
>servicebilen fyldt med måleinstrumenter.

Lidt logik klarer en masse.

>Og nej jeg mener bestemt IKKE man kan lokalisere en gulvvarmeslange
>ved måling.
Hvis det er jernrør skulle det ik være noget problem

ellers kan man måske mærke der hvor varmen er i gulvet.

Hvordan mon vandværket finder et utæt vandrør?

per

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-08 08:08

> Hvordan mon vandværket finder et utæt vandrør?
> per
Starter med et gæt.
Koldtvandsrør = radioaktivt sporestof.
Varmtvandsrør = infrarødkamera eller termometer.
Varmerør = varmtvandsrør
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : KsK

Dato : 04-09-08 19:19

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> skrev i
meddelelsen news:48abc2a8$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Starter med et gæt.
> Koldtvandsrør = radioaktivt sporestof.
> Varmtvandsrør = infrarødkamera eller termometer.
> Varmerør = varmtvandsrør

forkert gætte Ole

al radioaktivt sporstoff blev forbudt for mang år siden ,,, i dag brug man
gas og gas sniffe
KsK

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-08-08 14:22

On 19 Aug., 22:05, "Carsten" <cars...@noexists.dk> wrote:

> ..med mindre at gravearbejdet er udført efter (tdc) fortegnelser som så har
> vist sig at være fejlagtige.

Ja, dog står der vist noget om at fortegnelser uden for hovedgrave
trace kan man ikke regne med....

Den tegning jeg fik fra TDC som er lavet i januar, er stikledningen
tegnet ca. 5meter fra hvor den er i virkligheden...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-08-08 07:30

On Tue, 19 Aug 2008 13:21:53 -0700 (PDT), Bjarke Hansen
<bjarke_h@hotmail.com> wrote:

>Den tegning jeg fik fra TDC som er lavet i januar, er stikledningen
>tegnet ca. 5meter fra hvor den er i virkligheden...

Den jeg fik viste en ledning gå syd ud fra huset - den gik i stedet vest
ud..... Det gjorde dog bare mit gravearbejde nemmere, ledningen lå
komplet i modsatte side af indkørslen af hvor jeg skulle grave.
Det var dog alligevel ved at gå galt, da der på et tidspunkt er lagt nyt
telekabel ned - og det jeg fandt og regnede med var det gamle, ubrugte.
Da jeg skulle skovlgrave for at få mit fiberrør ført under telekablet
opdagede jeg at gravemaskinen havde været ganske få cm fra det nuværende
telekabel ......
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : N/A

Dato : 20-08-08 14:04

Fra : N/A

Dato : 20-08-08 14:04

Fra : Finn Erichsen

Dato : 24-08-08 01:35

Hej Martin

> [...]
>ødelagde lidt af hvert i
>forbindelse med reparation af
>gulvvarmen, og som efterfølgende sendt en

Den vil jeg ikke kommentere ud over den er vanskelig og jeg
ville have gjort det helt anderledes, men.

> [...]
>kommentarer til.
>
>For 2 måneder siden så vi et
>introduktionstilbud i lokalavisen fra et

Jeg har set alle de andre indlæg og vil med det samme sige at
der formegentligt ikke var varme på dig gulv midt om sommeren og
derfor ikke kunne bruges et termometer. Jeg bruger ofte et
elektronisk termometer med en overflade føler og jeg har fundet
rør i betongulve hvor ræret lå 135mm under gulvoverfladen hvor
der var en temperaturforskel på 0,4 graders forskel til det
omkringliggende gulv. Det er jeg blevet fortalt at det er der
ikke mange der har kunnet gøre og det tager en god del af tid.
Tid skal betales og ville du have været villig til det?

Jeg har som sagt læst de andre indlæg og der har været mange
meninger om dit problem.
Jeg var gas og vandmester i Københavns området indtil 1980 hvor
jeg så flyttede til Australien men jeg havde da 12 år på bagen
som gas og vandmester. Mit firma lavede mange huse også med
gulvvarme og der havde vi en regel, om den var slevbestaltet
eller det var en regel der var sat af nogen kan jeg ikke længere
huske men vi gik ud fra muffen, altså afløbs tilslutningen og
der lagde vi ingen rør fra 0,8m fra midten af muffen og ud i
rummet og 0,3m til hver side. Skabe i fx køkken der var 0,6m
dybe, første slange 0,8m fra væg, vi tog altså ikke hensyn til
dybden (jeg kan ikke huske hvad kick board hedder i DK).

Nogen skriver at røret kan findes med en metal detekter og det
er da sandt hvis det er et metal eller stålrør men mange
gulvvarmerør et altså plastik rør og kan derfor ikke findes med
et metal detekter. En metal detekter der duer til noget er en
rimelig dyr anskaffelse, her på øen mellem AU$6.000 10.000 de
andre duer i store træk ikke til andet end at finde en ølkapsel
på en øde strand hvis du kan finde en sådan i DK. Næste problem,
der er mange steder armeringsjern i gule der dermed frembyder en
hel masse andre problemer ved at finde et metal/stål rør i et
gulv. Føler du at du med rimelighed kan forlange alle disse
undersøgelser foretaget for, var det kr. 3.000. Føler du ikke
også at den idiot der har lagt en gulvslange under din WC skål
må have gået rundt med hovedet under armen. Jeg ved godt at du
sandsynligvis ikke kan gå tilbage til ham, men jeg syntes til
gengæld også at den VVSer der installerede dit nye WC med
rimelighed kunne gå ud fra at din hus var bygget af håndværkere
der havde bare et minimum af intelligens. Jeg må sige at havde
jeg skullet lave dit job ville jeg have taget forbehold mod det
opståede problem med mindre du selv havde taget ansvaret. Jeg
tror også at hvis det havde været mit hus ville jeg have
informeret den pågældende håndværker om det med gulvvarmen, man
kan ikke sådan bare træde tilbage og sige ”det er ikke mit
ansvar at klovnen ramte en gulvvarmeslange”. Jeg syntes helt
sikkert at du i hvert fald har et medansvar.

En anden skriver at man kan lime et WC skål til gulvet. Det har
jeg aldrig hør om før. Jeg har også svært ved at forestille mig
hvordan det mon skal gøres. Den måde vi gjorde det på I
Københavnsområdet var at vi klodsede skålen op (I mit tilfælde
brugte jeg bly plade der blev foldet sammen og fladet lidt ud
med en hammer til den rette tykkelse) så skålen stod vandret.
Skålen blev så skruet fast til gulvet og der var altid en lille
afstand mellem flisegulv og porcelænsskålen og der blev så fuget
med en flise fuge mellem gulv og skål, aldrig ren cement, det er
for hårdt. Hvis skål og gulvflisen har kontakt er der en god
chance for at skåle kan springe/revne senere.

Cheers Finn
--
Finn Canberra Australia

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-08-08 10:29

Hej Finn

Tak for dit lange indlæg.

Du har sikkert ret i det meste, men det ville jo være så let for
VVS-manden at spørge om man har gulvvarme, og at de i så fald ikke kan
tage ansvar for monteringen.

Men det gjorde de som bekendt ikke.

Noget helt andet, som i virkeligheden nok er det vigtigste, er at begge
håndværkede sagde at firmaet nok skulle udbedre problemet, 2 månder
senere ringede så mesteren og sagde at det havde de ikke kompetence til
at sige.

Men den holder ikke i byretten! Håndværkerne repræsenterer firmaet
overfor kunden, og hvad de lover, må være bindende.

Hilsen
Martin

Fra : Finn Erichsen

Dato : 26-08-08 08:07

Hej igen Martin

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev:
>Hej Finn
>
>Tak for dit lange indlæg.

velbekomme.

>Du har sikkert ret i det meste, men
> [...]

Ja det er sikkert rigtigt men jeg ville bestemt ikke forvente at
der var et varmerør under skålen. Noget andet er at enten har
han boret meget dybt ned eller røret har ligget fortvivlende
højt i gulvet hvilket også er noget kluns. Alt i alt en
vanskelig sag.

>Noget helt andet, som i
> [...]

Jeg drev gas & vandmester firma i Brønshøj i 12-13år inden jeg
pakkede mine sydfrugter og tog til Australien. I den tid havde
jeg 3 sager plus et par inkasso sager. Bortset fra at alt med at
gå i retten er utroligt besværligt, langvarigt og skide dyrt og
absolut ikke vær at gøre så tror jeg at du har uret i det
med "Håndværkerne repræsenterer firmaet >overfor kunden, og hvad
de lover, må være bindende". Nu ved jeg ikke om du er advokat
men jeg kan garantere dig at den vildt ikke vand da jeg drev
forretning i DK. Som Aut, gas og vandmester var jeg ansvarlig
for alt mine svende og lærlinge foretog sig også mange år efter
det var lavet. Jeg er dog lige ved at tro at du ikke kommer
igennem med din sag hvis du kommer i retten for det var dem der
lavede gulvvarmen der har skidt i nælderne, efter min mening,
hvis altså der ikke er boret for dybt i gulvet over 4 cm er for
dybt.
Jeg er overbevist om at når du er igennem byret og alt det
andet, så er du dybt desillusioneret med Dansk lov og ret og du
er blevet en god del fattigere. Hvis jeg var dig ville jeg tage
hen og tale med ejeren af butikken og have en venlig og
appellerende samtale med gutten og spørge ham om hans råd om
hvordan i kommer videre. Det kan godt være det bliver lidt
dyrere end det du havde regnet med men det bliver garanteret
billigere og langt mere overkommeligt hvis du betaler ham lidt
ekstra. Hvis du har evnen og gør det rigtigt kan det være at du
kan appellere til hans ”mandshjerte” på en sådan måde at han
alligevel laver hele balladen uden beregning for det er jo også
noget af en næse for ham at det er endt på den måde. Du kan også
regne med hvis du trækker våben ja så får du krig.

Held og lykke med forehavendet

Cheers Finn

--
Finn Canberra Australia

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-08-08 11:01

Hej Finn

> hvis altså der ikke er boret for dybt i gulvet over 4 cm er for
> dybt.

Se, dét var en interessant oplysning! Der er nemlig boret 6 cm ned i
gulvet...

Er det almindelig praksis kun at bore 4 cm ned?

Hilsen
Martin

Fra : Finn Erichsen

Dato : 27-08-08 01:05

Hej igen Martin

>Se, dét var en interessant oplysning! Der er nemlig boret 6 cm
ned i
>gulvet...
>
>Er det almindelig praksis kun at bore 4 cm ned?

Det var det i mit firma og er da forresten stadig. Forkromede
linsehovedet skruer fås i 2.5 og 3 tommer 3 tommer er lidt
kortere end 7.5 cm på grund af gevind skæringen. Skrue huldrerne
i WC skåler er på alle de skåle jeg har set i en vinkle på 30-35
grader, WC soklen er ofte 3 til 3.5 cm tyk og skruen er så
placeret i hullet i den beskrevne vinkel. I mit firma bliver
skålen altid klodset op som tidligere beskrevet så det er
vandret til siden og skåler falder et par mm forlæns, altså ikke
helt vandret fra bagkant til forkant, det hælder altså lidt
forlæns. Dette er vist lidt min egen, teorien er den at mænd
ofte ikke altid har styr på mandens stolthed, den komplet
latterlige udsende pik og vi sommetider komme til at pisse på
både bagkant forkant og begge sider ja selv på gulvet hvis det
skal gå rigtigt festligt til. Hvis skålen ikke hælder en lille
smugle fremad så vil urinen akkumulere under sæde behæftelsen og
skabe en fæl lugt i det lille hygge rum. Du kan nu selv regne
lidt på det der er nu max 3 måske 3.5 cm tilbage af skruen der
bliver stukket ned i gulvet og de plus jeg normalt bruger til
formålet er de blå 32mm plus, det var den praktiske side af
sagen. Den psykiske er angsten for at der måske alligevel har
været en kraftidiot der har placeret et rør eller endnu værre en
elektrisk ledning i gulvet, den såkaldte dobbeltgardering. Jeg
vil da også tilføje at jeg sandsynligvis var den allerførste der
købte en Metabo boremaskine der selv stoller hvis den støder på
noget der heder metal/jern/stål i gulve eller væge. Den stopper
ikke for plastik. Vi bruger den udelukkende til stæder hvor
disse muligheder er til stede. Ja den er ikke så hurtig som en
bor hammer men den er langt hurtigere end at skulle reparere
skaderne. Hvis overfladematerialet er meget hårdt som fx klinker
bruger vi bor hammeren til at gennemtrænge klinken og så
Metaboen til resten. Alt dette taget i betragtning er det stadig
en langt visere og billigere vej den anden jeg anviste, den med
pistoler, køller, sku og kraft-eder-magme er besværlig langsom
og ofte forbavsende dyr. Jeg har her på øen haft 3-4 lignende
episoder i de 28 år jeg har haft forretning her og i alle har
jeg bakket ud på den måde at vi har færdiggjort arbejdet med
reparation og det hele og jeg har så bed kunden om at betale det
han fandt rimeligt. Hvis han/hun de betalte det jeg mente der
var rimeligt ja så ville jeg komme til dem igen hvis de bad,
hvis ikke bedte jeg dem ringe til en anden eller de kunne betale
det der efter min mening var udestående og så vil jeg gerne
komme igen. De har alle betalt senere på når en og det er nu 7
år siden og han ringer sku til mig hver vinter og beder mig
komme men nej han vil ikke betale og jeg vil ikke komme. Det
betyder at han har meget dyr varme eller ingen varme og der har
været adskillige andre VVS er elle plumbere der har ringet til
mig for at få hjælp til at reparere hans varme system hvilket
jag faktisk giver men jeg spørger også altid om adressen og
hvilket system det drejer sig om og kommer det fra den adresse
ja så siger at jeg ikke kan hjælpe og på grund af hvad og de er
velkommen til at ringe om andre job og at jeg vil anbefale den
at skrubbe af for manden har en skrue løs. Som du kan høre kan
jeg også blive sur og gal i skralden men det ender sku nok med
at jeg går der ind alligevel for både han og hans kone er ved at
være rigtigt gamle og syge er de sku også ikke mindst konen, ja
jeg er vist et gammelt fjols men det er ikke altid så nemt at
have en fast mening og det drejer sig sku kun om $450 uden
renter i 7 år.

Nå men stadig held og lykke med opgaven.

Cheers Finn

--
Finn Canberra Australia

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-08-08 10:30

Hej Finn

> i WC skåler er på alle de skåle jeg har set i en vinkle på 30-35
> grader, WC soklen er ofte 3 til 3.5 cm tyk og skruen er så
> placeret i hullet i den beskrevne vinkel.

Igen et langt svar, og tak for det.

Ja, du har helt ret, skruen når kun ca. 3 cm ned i hullet, så når der er
boret 6 cm må det jo siges at være unødigt dybt.

Men hvad med rawplugsen, hvor meget længere end skruen skal den være?

Hilsen
Martin

Fra : Finn Erichsen

Dato : 27-08-08 18:33

Hej igen Martin

>Ja, du har helt ret, skruen når kun
>ca. 3 cm ned i hullet, så når der er
>boret 6 cm må det jo siges at være
>unødigt dybt.
>
>Men hvad med rawplugsen, hvor meget
>længere end skruen skal den være?

Plugs eller rewplugs som du beskriver dem behøver ikke at være
længere end skruen jeg bruer dem ofte 5mm kortere en skruen
fordi den første del eller spidsen af skruen jo ikke gør andet
end at finde vej. Skruen griber fat i plugsen og expandere denne
og det er denne expantion/frektion mellem beton og plugs der
holder det hele på plads. Det er blandt andet derfor at det er
så vigtigt at borehuldet, skrue og plugs passer sammen, det er
også anvist på plugs pakken/rammen alt efter hvilken plugs man
bruger.

Cheers Finn

--
Finn Canberra Australia

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-08-08 18:41

Finn Erichsen (slet O4Z51) wrote:

> [...]
> så vigtigt at borehuldet, skrue og plugs passer sammen, det er
> også anvist på plugs pakken/rammen alt efter hvilken plugs man

Der kan man også se at hullet skal være lidt dybere end skruen så
spidsen ikke rammer bunden, Fischer angiver ca. 5 mm.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Finn Erichsen

Dato : 29-08-08 06:02

Hej Martin

>Ja, du har helt ret, skruen når kun
>ca. 3 cm ned i hullet, så når der er
>boret 6 cm må det jo siges at være
>unødigt dybt.
>
>Men hvad med rawplugsen, hvor meget
>længere end skruen skal den være?

Martin jeg ser lige at det var noget wolapyk jeg fik svaret dig.
Jeg skrev:
(Plugs eller rewplugs som du beskriver dem behøver ikke at være
længere end skruen) det var der den gik galt det skulle have
været ”behøver ikke være længere end den del af skruen der går
ned i betonen” ikke hele skruelængden. Som du skriver, går
skruen 30mm med i gulvet så kan du for den sags skyld bruge en
pluks på 25 mm. Jeg skrev i en tidligere besked at jeg bruger 32
mm, men hullet skal under alle omstændigheder være så dybt så
spidsen af skruen ikke remmer bunden af huldet for så begynder
skruen at trække plugs’en op og skruen har ikke spændt emnerne
sammen.
Jeg var vist ikke rigtigt vågen undskyld fejlskrivningen

Cheers Finn

--
Finn Canberra Australia

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-09-08 12:02

Finn Erichsen (slet 2YY5P) wrote:

> Martin jeg ser lige at det var noget wolapyk jeg fik svaret dig.

Tak for det uddybende svar, det er lettere at forstå nu!

Men for at runde af, vil du mene at det er for dybt når man borer 6+ cm
for en skrue som kun går 3 cm ned?

Havde han boret bare 5.9 cm havde han ikke ramt gulvvarmen!

Hilsen
Martin

Fra : KsK

Dato : 04-09-08 19:33

> [...]
> for en skrue som kun går 3 cm ned?
>
> Havde han boret bare 5.9 cm havde han ikke ramt gulvvarmen!

tag dog en ret sag med din vvs ère men huske at kunne dokumtere din
gulvvarme rør er lagt ned af en udannet vvs eller ha du en dårlig sag
KsK

Fra : KsK

Dato : 04-09-08 19:28

> Cheers Finn
> --
> Finn Canberra Australia

jeppe nemlig

alle de gør det selv fejl skal lige pluslig dække af en VVS der bor 4 hul et
sted der ikke skal ligge varme rør

KsK