Mide agtige kryb i badeværelse
Fra : ZiGGi

Dato : 18-08-08 00:10

Hej NG,

Vi er netop vendt hjem efter 14 dages ferie og har konstateret nogle små
kryb på ca. ½ mm som kryber rundt - primært omkring toilet og vasken. De er
hvid-gule og kan komme ind alle vegne (inkl. i en lukket tandpasta tube). Vi
har set en del omkring den revne der er i toilettet mellem toppen og selve
cisternen på toilettet. Ydermere har vi set dem ved overløbet på vores
håndvask.

Vi har tidligere set enkelte af dem omkring vasken men nu lader det til at
de har invaderet os i noget større stil. Det skal nævnes at der er tale om
et 70'er badeværelse som vi endnu ikke har fået sat istand. Toilettet er dog
kun et par år gammelt.

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er for nogle bæster - eller hvordan jeg
bedst kommer dem til livs. Ligeledes har jeg ikke haft held med at
lokalisere et bestemt sted de kommer fra. I så fald var det lidt lettere at
komme dem til livs.

Gode råd inden konen tyer til napalm?

PFT
/Michael

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-08-08 11:12

Kan du tage et billede af dem? Mange kameraet har en udmærket makrofunktion.

Fra : ZiGGi

Dato : 18-08-08 16:35

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in message
> Kan du tage et billede af dem? Mange kameraet har en udmærket
> makrofunktion.

Jeg forsøgte faktisk i går men de er ufatteligt svære at "napse" grundet den
ekstremt lille størrelse. De har det med at rende rundt på blanke overflader
(gamle badekar osv.) så blitzen gør ikke megen gavn. Jeg skal dog give det
et forsøg igen

I øvrigt er farven nok lidt nærmere rød-brun når man kigger grundigt efter
(men de er som sagt meget små).

Jeg prøver med billedet og dropper et link hvis det lykkes

/Michael

Fra : ZiGGi

Dato : 18-08-08 17:24

"ZiGGi" <ziggiman_REMOVEME@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> (men de er som sagt meget små).
>
> Jeg prøver med billedet og dropper et link hvis det lykkes

Nå, det var vist desværre ikke helt let. De ynkelige billeder findes her:
http://home1.stofanet.dk/ziggiman/bug1.JPG
http://home1.stofanet.dk/ziggiman/bug2.JPG

De er så små at det viste sig at være næsten umuligt at fokusere på dem. Nu
kunne jeg godt have brugt et herlig manuelt spejlrefleks
Håber at det giver en idé om ikke andet for de er godt nok ved at være
irriterende at have kravlende i absolut ALT. De findes specielt på
toilettet, omkring vasken og omkring badekaret.

PFT
/Michael

Fra : Holm

Dato : 20-08-08 11:17

ZiGGi wrote:

> Nå, det var vist desværre ikke helt let. De ynkelige billeder findes her:
> http://home1.stofanet.dk/ziggiman/bug1.JPG
> http://home1.stofanet.dk/ziggiman/bug2.JPG

Kunne det være væggelus?
http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/vaeggelus.htm
http://www.bolius.dk/viden/fakta/sikkerhed-og-sundhed/byggesikkerhed/veggelus

Mvh Holm

--
s s h o l m (at) g m a i l . c o m

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-08-08 15:27

Overfladisk kunne denne fyr ligne:

http://i34.tinypic.com/2enyvs8.jpg

Den er dog for stor, ca. 3 mm

Det er, så vidt jeg husker, larven fra en tæppeklanner.

Har du set nogle bittesmå flueagtive myg på badeværelset? I så fald
kunne det være larver af badeværelsesmyg.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-08-08 18:31

On Mon, 18 Aug 2008 01:10:21 +0200, "ZiGGi"
> [...]

>bedst kommer dem til livs. Ligeledes har jeg ikke haft held med at
>lokalisere et bestemt sted de kommer fra. I så fald var det lidt lettere at

Er det ikke sølvfisk, de skader vist ikke.
Søg på Google efter sølvfisk
mvh Ebeb

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 18-08-08 18:35

Ebbe Hansen wrote:

> Er det ikke sølvfisk, de skader vist ikke.

Det ligner ikke sølvfisk på fotografierne.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : ZiGGi

Dato : 18-08-08 18:37

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote in message

> Er det ikke sølvfisk, de skader vist ikke.
> Søg på Google efter sølvfisk
> mvh Ebeb

Hejsa,

Nej det er med sikkerhed ikke sølvfisk. Disse her bæster er langt mindre.

Fra : Cindy

Dato : 18-08-08 19:41

wrote:

> [...]

[udeladt]

> Hejsa,
>
> Nej det er med sikkerhed ikke sølvfisk. Disse her bæster er langt mindre.

Nej, efter min mening er sølvfisk mere smalle og aflange. Men disse på
billederne er så altså forstørret op - er de virkelig mindre end en
milimeter, når I ser dem i virkeligheden??? Det er væmmeligt med noget
krapyl, man ikke ved hvad er.

Cindy

Fra : ZiGGi

Dato : 18-08-08 20:07

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> wrote in message

> [...]
> billederne er så altså forstørret op - er de virkelig mindre end en
> milimeter, når I ser dem i virkeligheden??? Det er væmmeligt med noget

Ja, de er faktisk omkring ½ mm - måske 3/4 men ikke meget mere. Jeg har
ingen idé om hvad det er men de ser lidt luse-agtige ud. De minder måske om
de små kryb man kan finde i jorden i nogle potteplanter (nej - ikke bladlus
).

Michael

Fra : Max

Dato : 18-08-08 20:34

Hej ZiGGi

> minder måske om de små kryb man kan finde i jorden i nogle
> potteplanter (nej - ikke bladlus ).

Tænker du på spindemider ?

--
Mvh Max

Fra : ZiGGi

Dato : 19-08-08 06:40

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej ZiGGi

> Tænker du på spindemider ?
>
> --
> Mvh Max

Præcist - men de ligner dem alligevel ikke helt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-08-08 01:29

On Aug 18, 6:23 pm, "ZiGGi" <ziggiman_REMOV...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> irriterende at have kravlende i absolut ALT. De findes specielt på
> toilettet, omkring vasken og omkring badekaret.

Møl ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Ole Christiansen

Dato : 20-08-08 07:36

"ZiGGi" <ziggiman_REMOVEME@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg bedst kommer dem til livs. Ligeledes har jeg ikke haft held med at
> lokalisere et bestemt sted de kommer fra. I så fald var det lidt lettere

Prøv her:
http://www.dpil.dk/dpil2005/keyindex.htm

Mvh Ole