Erstatning for guldregn ?
Fra : frank

Dato : 16-08-08 19:11

Hej. Vi har 8 stk opstammet guldregn (ca. 5 år gamle) stående langs vores
indkørsel til huset. 2 af dem er nu gået ud, og et tredie ser ud til at
være på vej.

Vi mener det skyldes den megen regn vi fik sidste år og også en del i år.
Jorden er tung muldjord med et lerlag under. Jorden er endvidere helt
dækket med et 15 cm lag af bundække, cotoneaster dammeri. Det er jo nok med
til at holde jorden konstant fugtig og kold - lige det som jeg har læst mig
til at guldregn ikke bryder sig om. (den vil helst have lun sandet jord).

Jeg vil godt skifte guldregnen ud med et andet prydtræ, som kan blive
omkring 4-6 meter højt og der er ca. 5 meter mellem de enkelte træer. Der er
læ og sol det meste af dagen.

Har I et godt bud på et opstammet træ som vil trives godt under de beskrevne
forhold ??

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-08 20:40

On Sat, 16 Aug 2008 20:10:58 +0200, "frank" <frankhan@mail.dk> wrote:

> [...]
>læ og sol det meste af dagen.
>
>Har I et godt bud på et opstammet træ som vil trives godt under de beskrevne

Himalayabirk - Betula utilis. En ikke særlig stor birk, med kridhvid
stamme. Og den tåler fugtig jord.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Frank

Dato : 16-08-08 20:52

> Himalayabirk - Betula utilis. En ikke særlig stor birk, med kridhvid
> stamme. Og den tåler fugtig jord.

> Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Hej Lie. Tak for dit svar. Birk er nok ikke vores favorit, desværre. Vi
forestiller os mere et opstammet prydtræ med en rund krone, evt. med en
blomstringsperiode. Vi synes også at birk sviner meget.

Vi er meget modtagelige for andre forslag. (vi startede med at plante 8 stk
rødtjørn, som hurtigt gik til med tjørnerust) - så guldregnene er andet
forsøg, så nu synes vi at tredie gang skal blive rigtig og sidste gang vi
skifter.

Men som sagt, meget gerne flere forslag.

v.h. Frank.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-08-08 16:42

On Sat, 16 Aug 2008 21:52:29 +0200, "Frank" <frankhan@mail.dk> wrote:

>Hej Lie. Tak for dit svar. Birk er nok ikke vores favorit, desværre. Vi
>forestiller os mere et opstammet prydtræ med en rund krone, evt. med en
>blomstringsperiode. Vi synes også at birk sviner meget.

Dine fordomme gælder ikke for himalayabirk Den sviner ikke og den
har en flot krone.

> [...]
>rødtjørn, som hurtigt gik til med tjørnerust) - så guldregnene er andet
>forsøg, så nu synes vi at tredie gang skal blive rigtig og sidste gang vi

Hvad med paradisæbler? De bliver heller ikek store, de blomstrer og har
en rund (agtig) krone.

>Men som sagt, meget gerne flere forslag.

Der er også et asketræ som hedder 'Raywood', som ikke bliver så stort
som almindelige ask, og som får de flotteste rødviolette høstfarver. Et
rigtig flot træ men som måske bliver større end det i søger.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-08-08 13:35

"Mads Lie Jensen" skrev

> Dine fordomme gælder ikke for himalayabirk Den sviner ikke og den
> har en flot krone.

Jeg synes da ikke vores 12-14m høje opretstående birk sviner nævneværdigt
Bladene drysser jævnt over en længere periode og fjernes når vi klipper
græsplænen
Den er kanon flot om foråret og forsommeren men lidt trist at se på nu

- Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-08-08 14:44

On Tue, 19 Aug 2008 14:34:50 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Jeg synes da ikke vores 12-14m høje opretstående birk sviner nævneværdigt
>Bladene drysser jævnt over en længere periode og fjernes når vi klipper
>græsplænen

Men det er garanteret ikke en himalayabirk.

>Den er kanon flot om foråret og forsommeren men lidt trist at se på nu

Jeg kom til at beundre en 5 år gammel himalayabirk oppe på arbejdet i
går - den vil jeg ikke kalde kedelig. Selvfølgelig er der ikke noget
spræl i sådan en, men det er et træ med friske, flotte grønne blade og
en kridhvid stamme og en flot facon.

Smag er forskellig - og har man aversioner mod birk skla man
selvfølgelig ikke plante dem - men jeg syntes man alligevel lige skal se
præcis hvad det er man siger nej til.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-08-08 14:56

"Mads Lie Jensen" skrev

> Men det er garanteret ikke en himalayabirk.

Nope en ganske alm pendula der nok har en 15-20 år på bagen

- Peter

Fra : Max

Dato : 16-08-08 20:55

Hej Mads

> Himalayabirk - Betula utilis. En ikke særlig stor birk, med kridhvid
> stamme. Og den tåler fugtig jord.

Er det den der ser ud som om stammen er kalket ?

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-08-08 16:43

On Sat, 16 Aug 2008 21:55:19 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Er det den der ser ud som om stammen er kalket ?

Jeps, og det allerede fra en meget ung alder.
Det er efter min mening et af de flotteste træer man kan have, og så
bliver det ikke større end at det kan være i stort set enhver have.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/