Q: rødt træ - 4-5 m højt?
Fra : tbo

Dato : 13-08-08 18:30

Hej,

Vi skal bruge et "lille" træ til haven.
Vi har i den forbindelse forelsket os i et træ med røde blade - med "flig" -
ligesom ahornblade.

Dem vi så træet hos kan ikke huske navnet - er der nogen herinde der kan
hjælpe?

på forhånd tak

Troels

Fra : Max

Dato : 13-08-08 18:50

Hej

> Dem vi så træet hos kan ikke huske navnet - er der nogen herinde der
> kan hjælpe?

Japansk ahorn eller løn som det også hedder ?

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-08-08 20:50

On Wed, 13 Aug 2008 19:29:39 +0200, "tbo" <Troelsb@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>ligesom ahornblade.
>
>Dem vi så træet hos kan ikke huske navnet - er der nogen herinde der kan

Som Max siger, en japansk ahorn/løn. Men da der findes flere slags røde
ahorn ville et billede være til stor hjælp hvis du kan skaffe det.

Der findes også paradisæbler med røde blade som heller ikke bliver
voldsomt store.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-08-08 12:14

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> det.
>
> Der findes også paradisæbler med røde blade som heller ikke bliver

Da vi flyttede ind i vores hus for 20 år siden, var der et blodblommetræ som
vi er meget glade for. Den er de her ca. 5-6 meter høj med de flotteste
mørkerøde blade, og om foråret er den fyldt med smukke lyserøde blomster.
Den ligner faktisk en blodbøg, som vi også havde i en stor landbohave
for mange år siden. Den var over 50 år gammel og noget af det smukkeste jeg
har set, men den egner sig bare ikke til en parcelhushave da den bliver alt
for stor.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 14-08-08 12:21

Hej Tove

> år gammel og noget af det smukkeste jeg har set, men den egner sig
> bare ikke til en parcelhushave da den bliver alt for stor.

Og sviner alt for meget når den smider blommerne :)

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-08-08 12:40

Max wrote:
> Hej Tove

> Og sviner alt for meget når den smider blommerne :)

Hej Max

"Blommerne" er meget små, og så er der ikke så mange af dem, at det gør
noget.

Fra : Max

Dato : 14-08-08 12:50

Hej Tove

> "Blommerne" er meget små, og så er der ikke så mange af dem, at det
> gør noget.

Jeg bor i et gammelt kvarter, og her står der et par af disse
flotte kæmper, og de giver blommer, både store og i store
mængder og det giver nærmest pløre i området når de
smider frugterne.

--
Mvh Max

Fra : Christian Stidsen

Dato : 14-08-08 12:30

Max skrev:
> Hej Tove

> Og sviner alt for meget når den smider blommerne :)

Blommer på en blodbøg ? Den var ny!

Christian

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 14-08-08 00:05

On 13 Aug., 21:49, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Som Max siger, en japansk ahorn/løn.

Hvor hurtigt bliver sådan en fætter stor? Vi har talt om noget rødt
løv i haven, men mest af alt mangler vi hurtig skygge fra den ene side
af haven, da vi stort set ikke har skyggepletter fra kl. 13-19. Da
behovet er temmelig akut, må det jo gerne være et træ, der vokser op
med en vis dristighed :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-08-08 07:18

On Wed, 13 Aug 2008 23:04:35 -0700 (PDT), edelvang@gmail.com wrote:

> [...]
>af haven, da vi stort set ikke har skyggepletter fra kl. 13-19. Da
>behovet er temmelig akut, må det jo gerne være et træ, der vokser op

Den japanske ahorn vokser ikke voldsomt hurtigt, men man kan da få en
almindelig ahorn, med mørkerøde blade. Den bliver ikke så stor som den
almindelige ahorn. Men den vokser relativt hurtigt og så kan man jo ofre
lidt ekstra kroner og få en som er godt stor allerede.
Jeg kan ikke lige umiddelbart huske hvad denne røde ahorn hedder dog.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 14-08-08 07:32

Hej Kevin

> Hvor hurtigt bliver sådan en fætter stor? Vi har talt om noget rødt
> løv i haven, men mest af alt mangler vi hurtig skygge fra den ene side

Forhåbentlig vokser den ikke ret hurtigt, jeg har en på andet år og
den vokser ikke ret meget, og den er købt for at vokse langsom,
så det er helt sikker ikke sådan en du skal have.

Hvis du vil have røde blade, ja så var en rød hassel måske noget,
jeg tror den vokser hurtigere end den japanske løn.

--
Mvh Max

Fra : PeterODinesen@gmail.~

Dato : 17-08-08 13:38

On 13 Aug., 19:29, "tbo" <Troe...@NOSPAM.dk> wrote:
> [...]
> ligesom  ahornblade.
>
> Dem vi så træet hos kan ikke huske navnet - er der nogen herinde der kan

Det kan også være et Norsk Løn (acer pletanoides 'Crimson King')

Peter