Affugter til tørring af tøj
Fra : Martin Larsen

Dato : 11-08-08 11:30

Hej gruppe

I det nyeste nummer af Tænk omtales i et læserbrev at elektriske
affugtere er et godt alternativ til tørretumblere iflg. udenlandske
tests. De er fx mere økonomiske i drift.

Da vi ikke pt. har plads til en tørretumbler og har lidt problemer med
fugt i boligen, er vi ikke meget for at tørre tøj inden døre selv om vi
ofte er nødt til det.

Derfor lyder affugteren som en god ide. Muligvis vil vi endda kunne
bruge vores udestue til at tørre tøj i, da den er frostfri om vinteren.
Uden en affugter er der ofte for fugtigt derude.

Er der nogen som har erfaringer med affugtere, gerne til samme brug som
omtalt her? Fx:

- Hvor stor bør den være?
- Hvilke mærker er gode, dur fx de billige i Harald Nyborg?
- Støjer de meget?
- Og hvad med strømforbruget?

Hilsen og tak på forhånd!

Martin og Bettina

PS. Hvad hedder en affugter på engelsk? Jeg har forsøgt med
"demoisturizer", men der er næsten ingen hits på Google...

Fra : Martin Bak

Dato : 11-08-08 11:40

"Martin Larsen" <want@no.spam> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> PS. Hvad hedder en affugter på engelsk? Jeg har forsøgt med
> "demoisturizer", men der er næsten ingen hits på Google...

Ifølge "ordbogen.com" skulle det være "dehumidifier"

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : MRN

Dato : 11-08-08 15:21

> [...]
> omtalt her? Fx:
>
> - Hvor stor bør den være?
> - Hvilke mærker er gode, dur fx de billige i Harald Nyborg?

Hejsa!

Jeg havde samme problem som jer - jeg bor på 1. sal, og i vinters havde jeg
kun mulighed for at tørre tøj i stuen og i soveværelset. Det gør dog hurtigt
at luften bliver klam og fugtig, så derfor købte jeg sådan en her i Harald
Nyborg:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5763&Grp=&n=10

Og det må jeg sige at jeg ikke har fortrudt!
Den er rigtig effektiv til at fjerne fugten fra luften - på et tidspunkt
havde vi faktisk fået skruet den for højt op, så luften var blevet så tør at
vores katte begyndte at give stød når man aede dem

Den støjer lidt, men vi havde bare den og vasketøjet til at stå i
soveværelset om dagen, og så i stuen om natten

Strømforbruget er heller ikke det vilde - 205 watt. Det vil sige at med de
priser vi har her hvor jeg bor, så bruger den ca. 35 øre i timen. Og den
kører jo ikke konstant, den tænder og slukker selv, afhængigt af hvor meget
man har skruet den op.

Men alt i alt, så synes jeg at det var et godt køb - og man bliver godt nok
forbløffet over hvor meget vand den har hevet ud af luften når man skal
tømme den!

MRN

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less
than half of you half as well as you deserve!"
Bilbo Baggins...

Fra : Armand

Dato : 13-08-08 00:10

MRN skrev:

> [...]
> de priser vi har her hvor jeg bor, så bruger den ca. 35 øre i timen. Og
> den kører jo ikke konstant, den tænder og slukker selv, afhængigt af

Det er også værd at betragte at en væsentlig del af dén effekt omsættes
i varme, hvorved at man på en måde udnytter forbruget dobbelt (i
varmesæsonen, ihvertfald)!

Mangt en vaskeælder kunne forøvrigt nok trænge til en general
affugtning, hvorfor idden heller ikke er dum for dem med sådanne.

--
Armand.

Fra : Lars

Dato : 13-08-08 15:45

On Wed, 13 Aug 2008 01:09:34 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Det er også værd at betragte at en væsentlig del af dén effekt omsættes
>i varme, hvorved at man på en måde udnytter forbruget dobbelt (i
>varmesæsonen, ihvertfald)!

Hele effekten vel? Det kan jo ikke forsvinde andre steder hen...

Det samme gør sig jo i øvrigt gældende med en tørretumbler hvis man
har en model UDEN aftræk.

** Lars

Fra : Armand

Dato : 13-08-08 22:23

Lars skrev:

> Hele effekten vel? Det kan jo ikke forsvinde andre steder hen...

En del af den afgivne varme udlignes af den kulde som kølesiden frembringer!

--
Armand.

Fra : Carsten Keller

Dato : 14-08-08 09:28

> En del af den afgivne varme udlignes af den kulde som kølesiden
> frembringer!

Ja, men samlet set skulle der gerne afgives mere energi på varmesiden end
der optages på kuldesiden. Og forskellen er nok nogenlunde den effekt der
kommer ind i den.

Keller

Fra : Michael

Dato : 13-08-08 07:02

"Martin Larsen" <want@no.spam> wrote in message
> [...]
>
> PS. Hvad hedder en affugter på engelsk? Jeg har forsøgt med
> "demoisturizer", men der er næsten ingen hits på Google...

Vi prøvede selv en affugter for et par år siden (800 kr. i Bilka vistnok).
Den fungerede såvidt fint nok, men man kan ikke sammenligne det med en
tørretumbler. Med 2 børn i huset er en lille affugter slet ikke nok til at
holde forretningen kørende, så vi måtte ty til en tørretumbler. Nu kan jeg
se I ikke har plads til det og i såfald er en affugter da helt klart bedre
end slet ingenting. De larmer jo lidt, så I vil formentlig ikke køre den om
natten medmindre den står et sted hvor den ikke forstyrrer.