Er der ikke knikser i plæneklippermotorer
Fra : Kurt G

Dato : 09-08-08 18:22

Jeg har en plæneklipper med en Brix & Stratton (sikkert ikke stavet rigtigt)
moter. Den er omkring 3 år gammel.
I dag kunne jeg ikke starte den igen efter tankning. Efter en del bøvl fandt
jeg ud af , at der tilsyneladende ikke var tænding, i hvert fald kunne den
ikke trække en gnist via tændrøret. Med en skruetrækker kunne jeg se, at den
kunne trække en meget svag gnist, når gnistgabet kun var omkring 0,1mm.
Så skilte jeg tændsystemet ad og ville kikke på knikseren, men der er
tilsyneladende ikke nogen. Der var en ledning til at kortslutte tænding med
og der plejer knikseren at sidde parallelt med.

Har man fundet på noget tænding uden knikser i de nye motorer?

Mvh Kurt

Fra : Jakob Griffel

Dato : 09-08-08 19:49

> Så skilte jeg tændsystemet ad og ville kikke på knikseren, men der er
> tilsyneladende ikke nogen.

Øh, hvad er en knikser...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Hauge

Dato : 09-08-08 19:58

Jakob Griffel wrote:
> Øh, hvad er en knikser...?

Platiner.

Mvh Hauge

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-08-08 20:17

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> og der plejer knikseren at sidde parallelt med.
>
> Har man fundet på noget tænding uden knikser i de nye motorer?

Det var i gamle dage. Nu er det elektronisk.

Steen.

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-08 22:32

> Har man fundet på noget tænding uden knikser i de nye motorer?
>
> Mvh Kurt
Hejsa.
Nix - De bruger bare en kraftig induktion på det rigtige tidspunkt.
På svinghjulet sidder en kraftig magnet og den kommer forbi tændspolen på
det rigtige tidspunkt - og resten er fysik.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Benny Andersen

Dato : 10-08-08 07:40

On Sat, 9 Aug 2008 23:32:29 +0200, Ole "Toggal" Juhl wrote:

> [...]
> På svinghjulet sidder en kraftig magnet og den kommer forbi tændspolen på
> det rigtige tidspunkt - og resten er fysik.

Sådan har traditionel magnettænding fungeret de sidste 100 år - det er
afbrydelse af strømmen i en primær spole på et bestemt punkt i rotationen
SAMMNHOLDT med magnetfeltets forsvinden der har dannet højspændingen i
sekundærviklingen.
At rotormagneten er 'sensor' nok, sådan informationsmæssigt, er klart - det
er så bare ikke en traditionel magnettænding. Kan du uddybe fysikken?
--
Benny Andersen

Fra : Kai

Dato : 10-08-08 11:17

"Benny Andersen"

> [...]
> det
> er så bare ikke en traditionel magnettænding. Kan du uddybe fysikken?

Der er 3 spoler/viklinger i sådan en fætter. Primær, sekundær, en
triggerspole
og en darlington transistor.

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-08-08 16:14

Kai wrote:

> Der er 3 spoler/viklinger i sådan en fætter. Primær, sekundær, en
> triggerspole
> og en darlington transistor.

Faldt over en, synes jeg, rimelig god beskrivelse her:
<http://www.wisc-online.com/objects/index_tj.asp?objID=DCE4603>

Stig Johansen

Fra : Benny Andersen

Dato : 10-08-08 22:32

On Sun, 10 Aug 2008 17:13:53 +0200, Stig Johansen wrote:

> Faldt over en, synes jeg, rimelig god beskrivelse her:
> <http://www.wisc-online.com/objects/index_tj.asp?objID=DCE4603>

Tak for info, det er altid interessant at blive klogere.
--
Benny Andersen

Fra : Kurt G

Dato : 10-08-08 10:27

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> skrev i en
meddelelse news:489e0ce8$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> På svinghjulet sidder en kraftig magnet og den kommer forbi tændspolen på
> det rigtige tidspunkt - og resten er fysik.
Det er nu ikke det jeg lærte engang om magnettænding.
For at induktionen kan give en gnist holdt man magnetfeltet 'kortsluttet'.
Først når kortslutningen blev afbrudt og magnetfeltet brød sammen, dannedes
der tilstrækkelig høj spænding til at trække gnisten. Det var det platinerne
skulle gøre på rette tidspunkt.

Jeg formoder, at platinerne så i dag er indbygget i tændspolen i form af
elektronik, hvor man så bruger induktionen fra magneten til også at bestemme
tidspunktet for afbrydelsen.

Mvh Kurt

Fra : Hauge

Dato : 10-08-08 10:36

Kurt G wrote:
> Det er nu ikke det jeg lærte engang om magnettænding.

Sådan er der jo så meget..

> [...]
> 'kortsluttet'. Først når kortslutningen blev afbrudt og magnetfeltet
> brød sammen, dannedes der tilstrækkelig høj spænding til at trække

Det sker jo også i det øjeblik magnetismen forsvinder fra tændspolen.

> Det var det platinerne skulle gøre på rette tidspunkt.

På plæneklippere har det altid bare været når magneten drejer væk.

> Jeg formoder, at platinerne så i dag er indbygget i tændspolen i form
> af elektronik, hvor man så bruger induktionen fra magneten til også
> at bestemme tidspunktet for afbrydelsen.

Der er ikke elektronik, udover spolen, i de plæneklippere jeg har oplevet.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 10-08-08 10:59

Hej Hauge

> Der er ikke elektronik, udover spolen, i de plæneklippere jeg har
> oplevet.

Ok, du har altså ikke mødet en lidt ældre B&S motor ?

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 10-08-08 11:01

Hej Max
Max wrote:
> Ok, du har altså ikke mødet en lidt ældre B&S motor ?

Hvor gammel er ældre?

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 10-08-08 11:03

Hej Hauge

> Hvor gammel er ældre?

Jeg ved det ikke, måske 10 år. Min nabo har en med platiner
der har det med at fedte til i løbet af vinteren.

--
Mvh Max

Fra : Kai

Dato : 10-08-08 11:21

> Hej Hauge

> Jeg ved det ikke, måske 10 år. Min nabo har en med platiner
> der har det med at fedte til i løbet af vinteren.

Den må næsten være ældre, Briggs&stratton ( hvis det er sådan en)
har kørt med deres Magnatron tænding siden starten af 80'erne.
(ingen platiner) Han kan somend bare klippe ledningen til platinerne, og
skrue
en af de nyere tændspoler på, så er han ovre det problem.

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-08-08 15:39

Kai wrote:

> [...]
> skrue
> en af de nyere tændspoler på, så er han ovre det problem.

Faldt lige over denne her:
<http://faqs-eusv.custhelp.com/cgi-bin/faqs_eusv.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=2136&p_created=942825600&p_sid=ALxPZYaj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPSZwX3NvcnRfYnk9JnBfZ3JpZHNvcnQ9JnBfcm93X2NudD02OCw2OCZwX3Byb2RzPSZwX2NhdHM9JnBfcHY9JnBfY3Y9JnBfc2VhcmNoX3R5cGU9YW5zd2Vycy5zZWFyY2hfbmwmcF9wYWdlPTE*&p_li=&p_topview=1>

De er tilsyneladende gået over til elektronisk tænding i '83,
men hva' f... vi lavede da thyristor tændinger til vores knallerter i start
70'erne :)

Stig Johansen

Fra : Benny Andersen

Dato : 10-08-08 22:32

On Sun, 10 Aug 2008 11:36:22 +0200, Hauge wrote:

> På plæneklippere har det altid bare været når magneten drejer væk.
Hvad for en det? vi snakker om den: den manglende knikser og detaljerne der
muliggør det!

--
Benny Andersen