Spørgsmål vedrørende køb af nye facadedøre
Fra : Kåre

Dato : 07-08-08 16:29

Hej

Jeg skal have udskiftet to styk yderdøre.
Jeg har i løbet af de sidste par år handlet vinduer ved JP Hem. Så jeg har
selvfølgelig kigget hos dem igen.

Noget der undrer mig er, at man skal købe sidepartier løst ???
De døre der sidder i nu har både sidepartier og det ene har også et vindue
over døren. Men ingen af dem er bygget op af flere dele. Karmen dækker både
sideparti og dør.

Hvis jeg skal samle dør og sideparti som det ser ud til man skal hos JP Hem,
så skal jeg døje med to karme som skal skrues sammen. Jeg synes ikke det kan
blive særlig pænt, plus at sidepartiet bliver meget smalt.

Hvorfor kan man ikke få dør med sideparti indbygget i samme karm?
Og evt. hvor kan man mon få det lavet, hvis det ikke er noget de billige
leverandører kan lave?

Jeg synes det bliver frygtelig dyrt og kodset at se på hvis jeg sakl samle
en dør af både en dør, et sideparti og et topparti.

pft
Kåre

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 10-08-08 09:23

Kåre skrev:

> Noget der undrer mig er, at man skal købe sidepartier løst ???

Hos nogle firmaer bruger man løse dele, der skal sættes
sammen.

> De døre der sidder i nu har både sidepartier og det ene har også et vindue
> over døren. Men ingen af dem er bygget op af flere dele. Karmen dækker både
> sideparti og dør.

Sådan har jeg også altid været vant til at lave vindues-
og dørpatier. I visse tilfælde kan det være på sin plads
at dele op - sådan ved meget store partier.

> Hvis jeg skal samle dør og sideparti som det ser ud til man skal hos JP Hem,
> så skal jeg døje med to karme som skal skrues sammen. Jeg synes ikke det kan
> blive særlig pænt, plus at sidepartiet bliver meget smalt.

Som snedker bryder jeg absolut heller ikke om sådan noget.
Og du har ret i, at du mister lidt vinduesareal. En enkelt
post er som reget 56 mm tyk. To karmtykkelser fylder sådan
ca. 88 mm - alt efter, hvordan firmaerne dimensionerer.

> Hvorfor kan man ikke få dør med sideparti indbygget i samme karm?
> Og evt. hvor kan man mon få det lavet, hvis det ikke er noget de billige
> leverandører kan lave?

Du kan sagtens finde et snedkeri, hvor døren med side- og
overparti er lavet i én karm. Langt de fleste jeg kender
inden for branchen, laver ikke sådan noget, hvor man skal
til at døje med at skrue sammen.

Du kan prøve at kigge lidt her på Byggeri.dk, hvor der nok
skulle kunne findes et firma:
<http://byggeri.dk/guide/vinduer.asp>

--
Svend Erik