Lille bitte spot på ur i soveværelse?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-08 06:56

I vores soveværelse har vi et radiostyret vægur ca. Ø 30 cm. uden lys i.

Har nogen hér kendskab til et lille spot man kan sætte i loftet som kan
oplyse urfladen (uden at det dog bliver lyst i rummet)?

Spottet skal være drevet af 230 V.

Alternativt hvis spottet ikke kan "spottes":

Clockradioer i *gængs* størrelse er ikke nogen option - men én med tal på
en...bob bob...15 cm. størrelse ville være ok; er nærsynet, og der er ikke
plads til en clockradio ved mit hovedgærde.

Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Calle e mann fro Syn~

Dato : 07-08-08 07:25

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> en...bob bob...15 cm. størrelse ville være ok; er nærsynet, og der er ikke
> plads til en clockradio ved mit hovedgærde.

hvorfor ikke købe et af de ure der kan smide tallene direkte op på vægen.
kan fås for et par hundrede i ok kvallitet
--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-08 07:32

Calle e mann fro Synnejylland skrev:

> hvorfor ikke købe et af de ure der kan smide tallene direkte op på
> vægen. kan fås for et par hundrede i ok kvallitet

Sådan ét havde jeg osse fat i går (på nettet), men det var kun til
batterier, og så holder det ikke længe...

Hvis det er skal projektionen helst kunne spejles eller drejes og den skal
(vel) kunne give tal på en Ø 30 cm. i loftet (har murstensvægge, som jeg er
bange for giver et for dårligt resultat)

Fandt ellers et i Quelle på hylden, men de havde ikke nogen på lager - købte
derfor det radiostyrede.

Fra : Svend Spanget

Dato : 07-08-08 07:55

Har du ikke din mobiltelefon liggende på natbordet?
Den har vel både ur og lys...
\Svend

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-08 08:31

Svend Spanget (slet LI2TJ) skrev:

> Har du ikke din mobiltelefon liggende på natbordet?
> Den har vel både ur og lys...

Jeg har ingen natbord.

Ny stor seng hvor jeg sover i "hjørnet".

Før havde jeg natbord med clockradio - nu er det kun konen der har 3 m. fra
mig.

Skulle jeg i øvrigt først "tænde" for mobilen ville jeg blive for vågen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-08-08 09:05

On Thu, 7 Aug 2008 08:32:06 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:
klip
>Sådan ét havde jeg osse fat i går (på nettet), men det var kun til
>batterier, og så holder det ikke længe...

En trafo, og lod et par ledninger på ved batteriforbindelsen
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 07-08-08 09:07

Hej Ebbe

> En trafo, og lod et par ledninger på ved batteriforbindelsen

Man skulle nok overveje en passende DC adaptor istedet.

--
Mvh Max

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-08 09:08

Ebbe Hansen skrev:

> En trafo, og lod et par ledninger på ved batteriforbindelsen

Joe, men de burde vel findes til net-brug!?

Fra : Calle e mann fro Syn~

Dato : 07-08-08 20:49

> [...]
> er bange for giver et for dårligt resultat)
>
> Fandt ellers et i Quelle på hylden, men de havde ikke nogen på lager -

De har dem også til 230V, du kan endda få dem på A-Z, som jo ikke er så
langt fra dig ifølge dit postnr.

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-08 22:25

Calle e mann fro Synnejylland skrev:

> De har dem også til 230V, du kan endda få dem på A-Z, som jo ikke er
> så langt fra dig ifølge dit postnr.

Ville osse ha kigget i A-Z i dag men var lige i nærheden af Kop & Kande
først

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-08-08 10:01

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> writes:

> Clockradioer i *gængs* størrelse er ikke nogen option - men én med tal på
> en...bob bob...15 cm. størrelse ville være ok; er nærsynet, og der er ikke
> plads til en clockradio ved mit hovedgærde.

En lille nøglering, der projicerer et ur op på væggen. Og så til den
enorme sum af $2,53 - gratis fragt!

Mvh Trine, der har handlet en del på dealextreme.com, men pas på, man
bliver afhængig.

Fra : Holst

Dato : 07-08-08 10:10

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Mvh Trine, der har handlet en del på dealextreme.com, men pas på, man
> bliver afhængig.

Efter at du for nylig postede linket, har jeg også købt et par småting
der. Og lad mig sige det sådan: noget af det er da okay, navnlig til
prisen, men andet er af alt, alt for ringe kvalitet - selv til prisen.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-08 10:16

Trine Kornum Christiansen skrev:

> En lille nøglering, der projicerer et ur op på væggen.

Vil hellere have et permanent "ur" på loftet/væggen - altså noget med
netspænding...

> Mvh Trine, der har handlet en del på dealextreme.com, men pas på, man
> bliver afhængig.

Jeg har til gode at købe ind på nettet fra udlandet endnu (kylling? )

Fra : Holst

Dato : 07-08-08 10:24

Hans Paulin (6310) wrote:

> Vil hellere have et permanent "ur" på loftet/væggen - altså noget med
> netspænding...

Jeg har et radiostyret vækkeur, som projicerer et digitalt tidspunkt med
røde tal op på loftet i mit tilfælde. Tallene er nok 10 cm høje, når
lyset som hos mig har tilbagelagt halvanden meter eller så fra uret til
loftet. I dagslys som nu kan tallene overhovedet ikke ses på loftet, om
natten står de fint. Det er tilslutte en netadaptor, så det får strøm
den vej. Det kan også bruge batterier, men så kan det ikke projicere
klokkeslættet op, for det vil bruge alt for meget strøm, husker jeg at
have læst i manualen år tilbage.

Jeg har fået det, så jeg ved ikke, hvor det er købt. Men kort efter at
have fået det, så jeg hos en urmager flere lignende urer i vinduet. Så
vil du have nyt, er mit bedste råd at besøge nogle urmagere.

Jeg tror, det vil blive meget svært at belyse dit nuværende ur uden at
oplyse soveværelset for meget. Du nævner også selv et ur med meget store
tal. Nogle af mine venner har i deres gæsteværelse et digitalt ur med
tal, der nok er 10 cm høj. Igen vil jeg prøve at forhøre mig hos urmageren.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-08 10:29

Holst skrev:

> Igen vil jeg prøve at forhøre mig hos
> urmageren.

Han vil uden tvivl kunne hjælpe mig

Kan jeg finde en billigere løsning (billig netbutik / Flensborg (skal til
Citti i dag)) først vælger jeg dog den

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-08 14:25

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]

Var hos urmageren - kø og tilsyneladende ingen projektionsure...

Gik til Kop & Kande og købte ovenstående med netadapter til 350,- kr. - fik
god vejledning

Tak for hjælpen til alle

Fra : Holst

Dato : 07-08-08 14:37

Hans Paulin (6310) wrote:

> Var hos urmageren - kø og tilsyneladende ingen projektionsure...

Det kan være et modefænomen. Mit ur er nok 5-7 år gammelt, og det var
også dengang, jeg hos en urmager så flere af slagsen.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-08 14:44

Holst skrev:

> Det kan være et modefænomen. Mit ur er nok 5-7 år gammelt, og det var
> også dengang, jeg hos en urmager så flere af slagsen.

Okay, ja

Fra : Armand

Dato : 07-08-08 17:06

Hans Paulin (6310) skrev:

> Var hos urmageren - kø og tilsyneladende ingen projektionsure...
>
> Gik til Kop & Kande og købte ovenstående med netadapter til 350,- kr. - fik
> god vejledning

Well done!
Jeg tror at din oprindelige plan er nærmest umulig - Selv en cykellygte
med én enkelt diode til belysning af en urskive vil sikkert være for
voldsomt et lys midt om natten ;-/

Har selv et af projektions-typen: Display'et har flere lysstyrker,
hvoraf kun den laveste er tålelig og så alligevel helst vendes bort fra
sengen. Projektions-detaljen er derimod passende af styrke og størrelse
og gør det fint ud for tidsangivelse gennem natten!
Gjorde forinden den fejl at købe et vækkeur med old-school lysende røde
tal, som var alt for skarpe og dominerende i soveværelsets mørke :-0

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-08 19:29

Armand skrev:

> Well done!

Takker ydmygst!

> Jeg tror at din oprindelige plan er nærmest umulig - Selv en
> cykellygte med én enkelt diode til belysning af en urskive vil
> sikkert være for voldsomt et lys midt om natten ;-/

Noget laser-pen-agtigt måske?

> Har selv et af projektions-typen: Display'et har flere lysstyrker,
> hvoraf kun den laveste er tålelig og så alligevel helst vendes bort
> fra sengen.

Tvivler på jeg har den feature...

> Projektions-detaljen er derimod passende af styrke og
> størrelse og gør det fint ud for tidsangivelse gennem natten!

Fino!

> Gjorde forinden den fejl at købe et vækkeur med old-school lysende
> røde tal, som var alt for skarpe og dominerende i soveværelsets mørke
> :-0

Vi har kørt med 2 gamle clockradioer til nu, men fik en større seng - vi var
nu ikke generede af lyset...

Fra : Is

Dato : 07-08-08 19:56

Prøv at søge på dette:

OBH Nordica Projektorur 4917

har selv sådan et

Erik Isager

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-08 20:05

Is skrev:

> Prøv at søge på dette:
> >
> OBH Nordica Projektorur 4917
>
> har selv sådan et

Sådan et havde de osse i forretningen - valgte dog et lidt dyrere OBH i håb
om (endnu ) bedre kvalitet / flere features.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-08-08 18:26

On Thu, 07 Aug 2008 11:01:22 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>enorme sum af $2,53 - gratis fragt!
>
>Mvh Trine, der har handlet en del på dealextreme.com, men pas på, man

Hej Trine, jeg købte sådan en lille sag, men det er ikke lykkedes mig at
få den igang. Jeg scannede manualen, og forstørrede den, så det ser ikke
så svært ud, men jeg får den ikke igang, jeg har bestilt en mere, måske
der er fejl i denne
Har du haft problemer ?
mvh Ebbe

udskift invalid med dk i adressen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-08-08 18:32

Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> writes:

> [...]
> få den igang. Jeg scannede manualen, og forstørrede den, så det ser ikke
> så svært ud, men jeg får den ikke igang, jeg har bestilt en mere, måske

Jeg har ikke sådan en dims, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig.

Mvh Trine

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-08-08 19:33

On Wed, 20 Aug 2008 19:31:58 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:
klip

>Jeg har ikke sådan en dims, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig.
>
>Mvh Trine

OK, jeg forsøger igen, når jeg får den nye
Mvh Ebbe

Fra : Morten

Dato : 08-08-08 09:51

"Hans Paulin (6310)"

>I vores soveværelse har vi et radiostyret vægur ca. Ø 30 cm. uden lys i.

OK

> Har nogen hér kendskab til et lille spot man kan sætte i loftet som kan
> oplyse urfladen (uden at det dog bliver lyst i rummet)?
>
> Spottet skal være drevet af 230 V.

Ikke umiddelbart, men kan du svinge en loddekolbe er det da den mindste sag
i verden at lave ét selv med en lysdiode og en aflagt oplader/trafo fra én
eller anden ting.

Det har også den fordel at du helt selv bestemmer styrken og farven :)

> Alternativt hvis spottet ikke kan "spottes":

Kan kun komme i tanke om selvbyg :)

> Clockradioer i *gængs* størrelse er ikke nogen option - men én med tal på
> en...bob bob...15 cm. størrelse ville være ok; er nærsynet, og der er ikke
> plads til en clockradio ved mit hovedgærde.

En sådan så jeg faktisk i www.room.dk ved Nørreport i København for en måned
el. to siden. Dog uden radio, men der var vækkefunktion i (brug den eller
lad være ;). Den var *MEGA*. 10-15 cm høje røde digital-tal, tror den vil
kunne opfylde dit behov. Den er dog desværre ikke at finde på hjemmesiden.
Den var dog ikke helt billig, mener den kostede næsten en tusse.

Ellers, hvis du har mod på byggesæt kender jeg én med 57 mm høje tal. Har
selv samlet én. Jeg kunne ikke finde en egnet kasse til den (rimelig smal i
forhold til længde er altså svært at finde i typiske elektronikkasser). Så
jeg lagde hovedet i blød og kom op med at udfræse en massiv blok i egetræ og
efterfølgende pudset og olieret. Så noget mørkt "rødt" plexiglas til
forplade og nogle rustfrie top-møtrikker og skiver til at holde det hele
sammen med. Ser kanon-flot ud. På én gang meget retro og alligevel meget
moderne. Giver indtryk af at være kram, ikke en billig kinesisk
plastickasse, der skal forsøge at ligne træ. Og så har den endda en smart
kalibreringsfunktion, så med lidt omhyggelighed kan du få den til at gå med
+/- 3-6 sekunder på et år selvom den ikke er radiostyret (du skal altså selv
lige omstille sommer/vintertid)
Men den er måske nok lige lille nok til dig så ;)

Mvh
Morten

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-08-08 10:49

Morten skrev:

> kan du svinge en loddekolbe er det da den
> mindste sag i verden at lave ét selv med en lysdiode og en aflagt
> oplader/trafo fra én eller anden ting.

Jeg har før samlet Josty Kit, men er nok kommet i en alder hvor jeg
foretrækker at købe et færdigt produkt

> Det har også den fordel at du helt selv bestemmer styrken og farven :)

Der kunne selvfølgelig være noget dér!

> Kan kun komme i tanke om selvbyg :)

Ja ja!

> [...]
> digital-tal, tror den vil kunne opfylde dit behov. Den er dog
> desværre ikke at finde på hjemmesiden. Den var dog ikke helt billig,

Dét ville jeg så synes var for meget!

> [...]
> gå med +/- 3-6 sekunder på et år selvom den ikke er radiostyret (du
> skal altså selv lige omstille sommer/vintertid) Men den er måske nok lige

Jeg vil snarere mene det måske er et lidt stort projekt!

Nu er jeg jo (som du ka læse undervejs i tråden) blevet den lykkelige ejer
af en OBH-projektionsklokke formedelst det beskedne beløb af 249,95 kr., så
yderligere tiltag på området må jo nærmest siges at være lettere
overflødige!

Dog kan projektionen ikke ses på dét tidspunkt hvor jeg begynder at få øjne,
så der skal nok supleres med et standard radiostyret vækkeur ved siden af
det nys inkøbte!

Tak for fremtidig inspiration!

Fra : Morten

Dato : 08-08-08 11:21

> Jeg har før samlet Josty Kit, men er nok kommet i en alder hvor jeg
> foretrækker at købe et færdigt produkt

> Der kunne selvfølgelig være noget dér!

> Ja ja!

Nå, så er der jo ingen problemer. Det er jo bare en aflagt strømforsyning
fra en død mobiltelefon el. lign, en passende modstand afhængig af spænding
på valgte forsyning og ønskede lysstyrke og en lysdiode. Det projekt må da
være til at overkomme ;)

> Dét ville jeg så synes var for meget!

Jeg synes ellers du efterlyste én med tal på 15 cm ;)
Eller du mener måske højden af kabinettet? Eller er det prisen vi snakker
om?
Men den var nu også temmelig imponerende, i mørkerød gennemsnigtig plastic,
så man får da trods alt "lidt" for pengene ;D

> Jeg vil snarere mene det måske er et lidt stort projekt!

Tjo, det værste var nu kabinettet. Det tager godt nok sin tid at få pudset
en egeklods, så den er pæn, havde kun en excentersliber, den er jo nærmest
hård som beton, og bagefter skal linolien jo tørre og så en ny gang til
indtil man synes den har fået nok. Udfræsningen kræver dog også man lige har
adgang til en fræser. Må gerne være af gammeldags "forvokset
standerboremaskine"-type, behøver ikke være topmoderne computerstyret, for
at udhule en sådan klods i hånden med stemmejern om nok så nyslebet vil
bogstavelig talt tage dage. Og det er jo netop det flotte ved det kabinet
fremfor ét af brædder - der er ingen samlinger - overhovedet :)

Det med at lodde den sammen var der ingen ben i, bare i med komponenterne og
lod. Ingen SMD, så det kan ikke være mere lige ud af landevejen. Alt hvad du
skal bruge er der jo. Jeg valgte dog at skifte elektrolytterne til
polyester. Eneste elektrolyt er den i indgangen, men den er på ingen måde
kritisk og virker såmænd fint helt uden. Så virker uret også om 30 år når
der sættes strøm på. Ingen elektrolytter der er blevet sløve el. lign kan
forhindre den i at fungere ;)

> [...]
> af en OBH-projektionsklokke formedelst det beskedne beløb af 249,95 kr.,
> så yderligere tiltag på området må jo nærmest siges at være lettere

Men der havde jeg svaret ;)

> Dog kan projektionen ikke ses på dét tidspunkt hvor jeg begynder at få
> øjne, så der skal nok supleres med et standard radiostyret vækkeur ved
> siden af det nys inkøbte!
>
> Tak for fremtidig inspiration!

Selv tak :)

Mhv
Morten

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-08-08 11:40

Morten skrev:

> [...]
> afhængig af spænding på valgte forsyning og ønskede lysstyrke og en
> lysdiode. Det projekt må da være til at overkomme ;)

Vent til du bliver gift, min søn, og skal lufte hund og gå på arbejde og ud
med skraldespanden; så er det slut med timelange udskejelser!

> Jeg synes ellers du efterlyste én med tal på 15 cm ;)
> Eller du mener måske højden af kabinettet? Eller er det prisen vi
> snakker om?

Det er prisen vi snakker om!

> [...]
> topmoderne computerstyret, for at udhule en sådan klods i hånden med
> stemmejern om nok så nyslebet vil bogstavelig talt tage dage.

Om godt 5 år bliver jeg efterlønner; så er der bedre tid til dén slags
projekter!

Foretrækker i øjeblikket at arbejde i metal via cnc-maskiner, da det for det
1. bliver nøjagtigt (sic!) og for det 2. kun tar et par sekunder

> Og det
> er jo netop det flotte ved det kabinet fremfor ét af brædder - der er
> ingen samlinger - overhovedet :)

Sådan!

> [...]
> helt uden. Så virker uret også om 30 år når der sættes strøm på.
> Ingen elektrolytter der er blevet sløve el. lign kan forhindre den i

Jeg kan høre at du er noget længere fremme i bussen mht. elektronik end jeg;
hvis ikke samlingen af komponenter bliver forklaret mig på en overskuelig og
pædagoisk måde via en brugsanvisning må jeg desværre give fortabt!

> Men der havde jeg svaret ;)

Mit 1. indlæg - hvori jeg beskriver omtalte indkøb - daterer sig til d. 7.8.
kl. 15:24; dit første indlæg i denne tråd har ramt os d. 8.8. kl. 10:51 (TDC
som ip hér), så hvordan divergensen er opstået skal jeg ikke gøre mig klog
på - kun kan jeg konstatere en vis asymmetri

> Selv tak :)

Velbekomme!

Fra : Morten

Dato : 08-08-08 11:44

> [...]
> 10:51 (TDC som ip hér), så hvordan divergensen er opstået skal jeg ikke
> gøre mig klog på - kun kan jeg konstatere en vis asymmetri

Eller at man måske ikke lige læser igennem "et hav" af indlæg inden man
svarer.
Jeg kunne jo ikke vide det hastede så meget med det ur ;)

Mvh
Morten

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-08-08 13:28

Morten skrev:

> Jeg kunne jo ikke vide det hastede så meget med det ur ;)

I min alder haster alt! ;)

Fra : Armand

Dato : 09-08-08 15:06

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]
> så der skal nok supleres med et standard radiostyret vækkeur ved siden af

Mørkere gardiner??

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-08-08 17:29

Armand skrev:

> Mørkere gardiner??

Vi bruger ikke gardinerne - foretrækker at blive vækket af solen

Desuden er der en dør der altid står åben ud mod nogle
gulv-til-loft-vinduer, så det er kropumuligt (dér bruger vi heller ikke
gardiner).

Men fandt et radiostyret væggeur i "samlingen", så nu burde det ku gå

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 08-08-08 12:16

Hans Paulin (6310) wrote:
> I vores soveværelse har vi et radiostyret vægur ca. Ø 30 cm. uden lys
> i.

Har du overvejet et "talende ur" ? De findes i mange versioner, og angiver
tiden i klar tale ved tryk på en knap.

Se lidt info her:
http://www.hmi-basen.dk/r3x.asp?dest=r3&linkinfo=talende+ur&include=00000

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-08-08 13:29

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Har du overvejet et "talende ur" ? De findes i mange versioner, og
> angiver tiden i klar tale ved tryk på en knap.

Så ville konen og jeg nok vække hinanden på skift!