Isolering af udvendige rør med PU-skum
Fra : Carsten Keller

Dato : 06-08-08 12:58

Hej gruppe.

Jeg fik lavet noget varmeflytning for et par år siden, rørene er trukket
uden på huset. Jeg isolerede det efter alle kunstens regler dengang med
glasuld og alutape, men i et af de komplicerede hjørner hvor der er 3-4
bøjninger og et par reduktioner sidder isoleringen ikke helt godt fast og er
ikke 100% tæt. Jeg lappede lidt på det sidste vinter, men jeg tror ikke det
er en blivende løsning.

Så var det at jeg tænkte at eftersom det er et sted der aldrig kommer
mennesker behøvede det måske ikke være så pænt og så ville det måske være
nemt for en klamphugger som mig at isolere det med PU-skum i stedet. Noget
ala bare at sprøjte et lag ud over hjørnet og så nogenlunde forme det så det
bliver jævnt. Det sidder overdækket, så det kan ikke regne ned på skummet.

Resten er lavet i preisolerede rør (lyddæmpere), så her er der kun nogle
samlinger jeg kunne fristes til at give samme tur, da de måske ikke er
isoleret helt tæt på det stykke der vender ind mod muren.

Er der noget jeg har overset? Ved godt det måske ikke er den top
autoriserede måde at gøre det på, men skum bruges da til isolering så mange
andre steder (men heldigvis ikke i min hulmur).

Keller

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 06-08-08 15:34

PU skum er virkeligt godt, MEN det skal jo helst pakkes ind, ellers holder
det ikke i længden. Vind og vejr er hård ved det, også selv om det er under
tag.

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Martin Bak

Dato : 06-08-08 16:07

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> autoriserede måde at gøre det på, men skum bruges da til isolering så
> mange andre steder (men heldigvis ikke i min hulmur).

Som Lars Bisgaard er inde på, så er skummet ikke specielt holdbart, især
sollys kan det ikke tåle. U-værdien er vist heller ikke altid helt
imponerende.
Desuden skal du overveje om de samlinger der er i dit "vanskelige hjørne" er
nogle du vil have brug for at kunne komme til for at efterse eller
servicere.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-08-08 16:26

> [...]
> autoriserede måde at gøre det på, men skum bruges da til isolering så
> mange andre steder (men heldigvis ikke i min hulmur).

Husk bare at det i overvejende grad er underlagt tyngdekraften, og ville
være lettest at påføre ad mange gange, men det er dåser ikke egnede til, så
regn med at skulle fylde en beholder nedefra i et hug. Og husk at det kommer
til at fylde altfor lidt hvis det kommer under det mindste tryk, eller skal
vandre for meget.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Keller

Dato : 07-08-08 07:31

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> så regn med at skulle fylde en beholder nedefra i et hug. Og husk at det
> kommer til at fylde altfor lidt hvis det kommer under det mindste tryk,

Hvad mener du med at "fylde en beholder nedefra i et hug"'? Skal jeg lave en
"støbeform" rundt om rørert?

Keller

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-08-08 21:34

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev

> Hvad mener du med at "fylde en beholder nedefra i et hug"'? Skal jeg lave
> en "støbeform" rundt om rørert?

Ja, måske ikke lige nødvendigvis i et hug, men i hvert fald nedefra. Man kan
også holde noget op og stå med det indtil skummet sætter sig. Og så lave en
ydre beskyttelse bagefter, det tåler som sagt ikke vand og sol.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Keller

Dato : 08-08-08 07:21

> Ja, måske ikke lige nødvendigvis i et hug, men i hvert fald nedefra. Man
> kan også holde noget op og stå med det indtil skummet sætter sig. Og så
> lave en ydre beskyttelse bagefter, det tåler som sagt ikke vand og sol.

Ohh, på den måde. Jeg tror jeg laver en bund af pap eller lignende 10-15 cm
fra rørene som jeg så gradvist fylder op med skum, så jeg sikrer mig at det
udvider sig optimalt.

Nogen der har gode ideer til forseglingen bagefter? Man kunne jo for
eksempel male det? Der er som sagt en plade der dækker for det i forvejen,
så der kommer ikke direkte vandpåvirkning, men hvis nogen har gode ideer til
at lukke det inde hører jeg det gerne.

Keller

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-08 07:33

Der er en ekstra ulempe ved PU skum, ud over den hastige nedbrydning
af UV lys fra solen plus mekanisk slid fra vejrliget.
I forbindelse med tilstedeværelse af vand vil nedbrydnings produkterne
danne lidt saltsyre, det har kostet visse industrier rigtigt dyrt over
en periode.
Derfor bruger man professionelt aldrig PU skum i fri luft.
Men gerne andre til formålet formstøbte løsninger, men de er i en
prisklasse, hvor jeg ikke vil bruge mine private penge.
Så ehllere arbejde med rørskåle, smig vinkel og så videre.
Husk, vandtætte yder beklædninger findes ikke, vand kommer altid ind,
men ikke ude igen, medmindre man sørger for dræn huller på undersiden.