Hvor længe holder en varmtvandsbeholder?
Fra : Steen

Dato : 05-08-08 14:58

Hvor længe skal man regne med, at en varmtvandsbeholder (opvarmet af
fjernvarme) kan holde?

/Steen

Fra : Max

Dato : 05-08-08 15:39

Hej Steen

> Hvor længe skal man regne med, at en varmtvandsbeholder (opvarmet af
> fjernvarme) kan holde?

Hvorfor vil du bruge varmtvandsbeholder ?

--
Mvh Max

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 05-08-08 16:03

> Hvor længe skal man regne med, at en varmtvandsbeholder (opvarmet af
> fjernvarme) kan holde?

Vores holdt ca 25 år.
Men det kommer også an på hvordan din vandkvalitet er, men en 20-25 år vil
jeg skyde på er meget normalt.

Fra : Steen

Dato : 05-08-08 17:26

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNfidolinux.dk> skrev i en meddelelse

> Vores holdt ca 25 år.
> Men det kommer også an på hvordan din vandkvalitet er, men en 20-25 år vil
> jeg skyde på er meget normalt.

Min holdt "kun" i 15 år. Den er mærket Vølund, og jeg bor i København. Jeg
ved ikke hvor meget det sidste betyder.

/Steen

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 05-08-08 19:29

> Min holdt "kun" i 15 år. Den er mærket Vølund, og jeg bor i København. Jeg
> ved ikke hvor meget det sidste betyder.

Jeg går ud fra at du mener blev utæt efter 15 år ?
Jeg bor i jylland, sååå ;) Men det har jo noget at gøre med hvor meget
vandet tærer på tanken ;)

Fra : Kim2000

Dato : 05-08-08 19:46

"Steen" <steen.j@cutie.dkx> skrev i en meddelelse
> Hvor længe skal man regne med, at en varmtvandsbeholder (opvarmet af
> fjernvarme) kan holde?

Vores var opsat i 1984, vi har så lige udskiftet den der lange stang dims
(den var ikke tæret helt væk, men tæt på). Ifølge vvs manden så kunne den
ikke udskiftes og vi skulle have en ny beholder (samlet pris inkl. opsætning
lige omkring 9000). En tur på lossepladsen gav os dimsen og 3 timers
arbejde, så var den fikset. Ca. 3000 kroner i timen tjent, det er da meget
godt på en lørdags arbejde

Hvis du sørger for at den der tæredims er der, så skulle den vel i
princippet kunne holde evigt.

Fra : TGJ

Dato : 05-08-08 21:02

> [...]
> da meget godt på en lørdags arbejde
>
> Hvis du sørger for at den der tæredims er der, så skulle den vel i

"Tæredimsen" er en anode

Se evt mit indlæg fra 28.7 : Gæt en alder (anode)

De koster i øvrigt ikke ret meget:
http://vvs-eksperten.dk/index/search?q%5Bsome%5D=anode&q%5Ball%5D=&q%5Bnone%5D=

Thomas

Fra : Steen

Dato : 06-08-08 04:21

"TGJ" <somewhere@earth.com> skrev i en meddelelse

> Se evt mit indlæg fra 28.7 : Gæt en alder (anode)
>
> De koster i øvrigt ikke ret meget:
> http://vvs-eksperten.dk/index/search?q%5Bsome%5D=anode&q%5Ball%5D=&q%5Bnone%5D=

Jeg kan se på et af svarene på dit indlæg, at den bør skiftes hvert 5. år.
Det mindes jeg ikke, at nogen har fortalt mig! Jeg har fået at vide, at den
skal udsyres en gang imellem - hvert 2-3 år eller så - men ikke andet. Jeg
vidste godt, at der var en anode i den, men altså ikke at den skulle
skiftes.

/Steen

Fra : Steen

Dato : 06-08-08 04:17

> [...]
> da meget godt på en lørdags arbejde
>
> Hvis du sørger for at den der tæredims er der, så skulle den vel i

Det er jo så 24 år siden jeres beholder blev sat op.

Hvordan blev I opmærksomme på, at tæredimsen (anoden) skulle skiftes? Det
kunne I vel ikke blive uden at tage den ud, og så er det vel lidt svært for
blikkenslageren at hævde den ikke kunne skiftes!?

/Steen

Fra : Kim2000

Dato : 06-08-08 07:43

> [...]
> kunne I vel ikke blive uden at tage den ud, og så er det vel lidt svært
> for blikkenslageren at hævde den ikke kunne skiftes!?

Vi tænkte egentlig bare at tiden måtte være inde (ifølge venner så kunne den
holde 10-20 år, så vores måtte være pensionsklar), snakkede med vvs manden,
der sagde at man ikke bare kunne tage den ud og sætte en ny i for der kunne
være alt muligt galt med beholderen, og man kunne ikke købe en anone i
løsvægt (nu ved jeg så hvorfor han ikke sagde hvad den hed). Så vi tænkte at
nu prøver vi sgu, vi kunne simpelthen ikke acceptere at man skulle smide en
hel beholder ud bare fordi en stump var tæret.

Fra : Steen

Dato : 06-08-08 09:12

> [...]
> tænkte at nu prøver vi sgu, vi kunne simpelthen ikke acceptere at man
> skulle smide en hel beholder ud bare fordi en stump var tæret.

Jeg kan da godt være lidt sur over, at ingen har fortalt mig noget før, at
sådan en skulle skiftes efter ca. 10 år. Jeg mindes det i hvert fald ikke.
Jeg har endda fået beholderen afkalket 2 gange, og har været meget
omhyggelig med den korrekte temperatur for at mindske risikoen for tæring.
Diverse blikkenslagere og afkalkningsmanden ku' da godt have ladet et ord
falde herom.

/Steen

Fra : Kim2000

Dato : 06-08-08 11:32

> [...]
> Diverse blikkenslagere og afkalkningsmanden ku' da godt have ladet et ord

Det er jo nok svært at sige ja eller nej til, i hvert fald den del med 10
år. Vores havde holdt 24 år og kunne såmænd nok have holdt et par år mere,
jeg gad bare ikke sætte det hele på plads igen for at begynde forfra om
nogle år. Beholderen har vist aldrig været afkalket så vidt jeg ved, det ved
jeg heller ikke hvordan jeg skulle gøre.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-08-08 14:13

On 5 Aug., 16:39, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Steen

> Hvorfor vil du bruge varmtvandsbeholder ?

Jeg går ud fra han har varmsvandsbeholder, fordi et
gennemstrømningsanlæg ikke laver vandet særligt varmt og derfor ikke
kan bruger særligt meget varmt vand. Samt at det vist ikke holder
særligt længe da det kalker til.

Fra : Max

Dato : 05-08-08 21:18

Hej Bjarke

> [...]
> gennemstrømningsanlæg ikke laver vandet særligt varmt og derfor ikke
> kan bruger særligt meget varmt vand. Samt at det vist ikke holder

Hvor har du dog de ideer fra ? Jeg har da de modsatte
erfaringer med gennemstrømningsanlæg.

--
Mvh Max

Fra : Steen Suder

Dato : 05-08-08 22:38

Max wrote:

> Hej Bjarke

> Hvor har du dog de ideer fra ? Jeg har da de modsatte
> erfaringer med gennemstrømningsanlæg.

For at spare og rationalisere, oplever man at varmeværkerne skruer ned for
fremløbstemperatur (for at mindske varmetab i ledningsnettet) og
differenstryk (for at bruge mindre energi på at pumpe) - og det bliver mere
og mere i den retning.

Sammenlangt betyder det at der transporterses mindre energi ud til
forbrugerne (you do the math .

Vandnormen fortæller hvor meget installationen skal kunne levere i effekt
(jeg mener det er omkring 32-33KW) og det bliver sværere og sværere at
overholde for de små vekslere, der sidder i de units VVS-folkene er så
glade for at sælge.

En varmtvandsbeholder (f.eks. Metro) har en veksler, der er specet til ca.
8KW typisk - det i sammenhæng med den indeholdte vandmasse, der fungerer
som varmebuffer, gør at man får en for varmeforsyningen lettere og mere
venlig belastning samt varmt vand tættere på tappestederne.

Prøv f.eks. at tænke koteletgrund med f.eks. 25m stikledning op til
installationen og en husstand med enten lavt eller spredt forbrug.

Det giver ærgelse, da det tager lang tid at få varmt vand i hanen, fordi
både stikledning og varmeunit skal varmes op for at give varmt vand. Jeg
har et par husstande med den erfaring i min familie.

Af samme grund har en del units et termostatstyret omløb - hvor brugeren så
betaler for tomgangsforbrug for at holde skidtet varmt.

Jeg køber ikke gennemstrømning igen, hvis jeg kan slippe for det. Den
løsning kræver simpelthen for optimale forhold for at virke
tilfredsstillende.

--
Steen Suder

Fra : Max

Dato : 05-08-08 22:52

Hej Steen

> Jeg køber ikke gennemstrømning igen, hvis jeg kan slippe for det. Den
> løsning kræver simpelthen for optimale forhold for at virke
> tilfredsstillende.

Ja, jeg kender så flere der har problemer med tomme varmtvands-
beholdere og omkostninger til at holde dem varme.

Jeg har gennemstrømningsvandvarmer, har boet med den i et hus
i 25 år, har to badeværelser ( et med kar og et med bruser) og
et køkken. Har haft teenagere i huset de sidste 14 år. Har fjernvarme.
Og jeg har aldrig haft problmer med at mangle varmt (meget varmt)
vand i disse år.

--
Mvh Max

Fra : Carsten

Dato : 06-08-08 08:10

> Ja, jeg kender så flere der har problemer med tomme varmtvands-
> beholdere og omkostninger til at holde dem varme.

Hmm, hvis de løber tomme er det så måske fordi de har glemt at tilslutte
beholderen til koldt vand ?

> Jeg har gennemstrømningsvandvarmer, har boet med den i et hus
> i 25 år, har to badeværelser ( et med kar og et med bruser) og

Ja, men sandsynligvis det samme hus i alle årene - korrekt ? prøv du at flyt
ud på den sidste streng i fjernvarmeanlæggets område og køb så samtidig det
hus der har en lang kotelet arm op til fjernvarmeledningen. Så skal du se at
du nok får de problemer som Steen og Bjarke refererer til.

Hilsen
Carsten

Fra : Max

Dato : 06-08-08 08:29

Hej Carsten

> [...]
> så samtidig det hus der har en lang kotelet arm op til
> fjernvarmeledningen. Så skal du se at du nok får de problemer som

Jeg ligger faktisk som den sidste på strengen og med en lang
stikledning, men det giver ikke problemer her.

--
Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 07-08-08 00:38

Max skrev:
> [...]
> et køkken. Har haft teenagere i huset de sidste 14 år. Har fjernvarme.
> Og jeg har aldrig haft problmer med at mangle varmt (meget varmt)

En varmtvandsbeholder er jo også en art gennemstrømnings-vandvarmer,
blot mindre effektiv og kombineret med reservoir!

--
Armand.

Fra : Steen Suder

Dato : 07-08-08 20:49

Armand wrote:

> En varmtvandsbeholder er jo også en art gennemstrømnings-vandvarmer,
> blot mindre effektiv og kombineret med reservoir!

Den er sådan set typisk mere effektiv, men har en lavere effekt (8KW vs.
typisk 32KW).

--
Steen Suder

Fra : Armand

Dato : 07-08-08 00:36

Steen Suder skrev:

> [...]
> og mere i den retning.
> Sammenlangt betyder det at der transporterses mindre energi ud til

Dét kan jeg ikke forestille mig!
Kundernes forbrug må formodes at være det samme og for at kunne
opretholde den energi må pumperne nødvendigvis skulle pumpe mere vand
rundt hvis temperaturen sænkes og dét regnestykke holder nok ikke :-|

--
Armand.

Fra : Max

Dato : 07-08-08 16:24

Hej Armand

> Dét kan jeg ikke forestille mig!

Ja, hvorfor skulle de spare, der er ingen konkurence og kunderne
betaler jo hvad det koster. Af sikkerhedshensyn skal de jo også
være sikker på at selv den sidste forbruger på nettet har vand
der er mindst 70 grader varmt.

--
Mvh Max

Fra : Steen Suder

Dato : 07-08-08 21:00

Armand wrote:

> [...]
> opretholde den energi må pumperne nødvendigvis skulle pumpe mere vand
> rundt hvis temperaturen sænkes og dét regnestykke holder nok ikke :-|

Tjah... værkerne bevæger sig blot længere ned mod de tærskler, de skal
overholde for at effektivisere. At den enkelte forbruger har et anlæg, der
kun lige kan levere hvad det skal, når forholdene er optimale er ikke
varmeværkets problem de fleste steder.

Mit indspark er baseret på nogle års ansættelse i en dansk virksomhed, der
fremstiller netop fjernvarmeunits, et fædrende ophav med ~40 års erfaring
som hhv. rørsmed/VVSer og fjernvarmetekniker (ansat 22 år på varmeværk)
samt egne interviews af teknikere hos hhv. Metro og Termix.

Der kan være gode og dårlige beholdersetup såvel som ditto gennemstrømnings,
lige som andre forhold kan variere.

--
Steen Suder

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 06-08-08 08:38

"Steen" <steen.j@cutie.dkx> skrev i en meddelelse
> Hvor længe skal man regne med, at en varmtvandsbeholder (opvarmet af
> fjernvarme) kan holde?
>
> /Steen

2007-67 = 40 år, for en ca. 150 liters. Men så var alt også kalket til. Det
værste var dog overtryksventilen. Hver gang jeg åbnede for det varme vand,
forsvandt trykket efter 5 sek. Det var træls! (Og vi har meget hårdt vand)
Mvh
Mads

Fra : Janner

Dato : 10-08-08 07:58

"Steen" <steen.j@cutie.dkx> skrev i en meddelelse
> Hvor længe skal man regne med, at en varmtvandsbeholder (opvarmet af
> fjernvarme) kan holde?
>
> /Steen

Tja den vi har i bryggerset er 46 år gammel. En ordentlig fætter men
fungerer upåklageligt.

/Jan