Olieblandet benzin
Fra : Flemming

Dato : 05-08-08 05:25

Hej
Har netop købt en benzin hækkeklipper (Stiga SH 160). Lod mig overtale
til at købe noget specialbenzin i byggemarkedet. Det hedder Aspen 2T
(2%) og er en olieblandet alkylatbenzin som - efter sigende - skulle
være mere miljøvenlig, give bedre benzinøkonomi, mindre slidtage på
maskinen, mindre lugt osv.
Er der nogen som ved, om det er ren salgstale, eller om det faktis er
bedre end fx "knallertbenzin" fra tanken?

Hilsen
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-08 16:36

Se her:
http://www.statoilhouse.com/MAR/SVG01185.NSF/docs/erhverv-braendstof-benzin-alkylatbenzin2t

http://www.bolius.dk/viden/nyheder/2008/juni/kreftfremkaldende-stoffer-fra-pleneklippere

Men se også her:
http://ing.dk/artikel/55827?highlight=Man+Diesel

Så hvem skal man tro.

Jeg har i hvert fald ikke kendskab til andre typer skovfolk, en de som
bruger almindeligt 92 benzin plus totakt olie, men om garantien kræver
noget andet i visse tilfælde, ved jeg ikke.
Og på firetakts motorer på husholdnings maskiner kan man nøjes med
almindelig 92 benzin efter min flerårige erfaring.
Har dog aldrig kørt med de lidt mere avancerede Honda motorer, kun B&S
og tilsvarende simple konstruktioner.

Fra : Dan Andersen

Dato : 05-08-08 20:11

"Flemming" <vinbaek@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Prøv at gå en hel dag i skoven med en motorsav eller buskrydder - så ved du
besked! Bruger kun Aspen benzin

Mvh. Dan Andersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-08-08 20:23

wrote:

> [...]
>Er der nogen som ved, om det er ren salgstale, eller om det faktis er
>bedre end fx "knallertbenzin" fra tanken?

Jeg aner ikke om det er bedre for maskinen eller miljøet.
Men _jeg_ har det bedre med at gå i osen fra en maskine som kører på
Aspen end på almindelig olieblandet benzin.

Og så giver det en mulighed for lidt tiere at kigge ud til min
maskinhandler, og se på alle de dejlige havemaskiner han også har
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-08-08 11:40

> [...]
(2%) og er en olieblandet alkylatbenzin som - efter sigende - skulle
være mere miljøvenlig, give bedre benzinøkonomi, mindre slidtage på

Slid? Har aldrig hørt om at benzin slider mere eller mindre på en maskine.
Men uden er sliddet naturligvis minimalt.

Den sidste ammestuehistorie jeg har hørt, var at man ikke må bruge
olieblandet der har stået mere end en måned. Skulle du have problemer med at
stå i dunsterne, vil jeg anbefale at du flytter dig lidt, det er helt
sikkert meget sundere end at blive i aspensosen, som jeg mere og mere synes
lugter af brændte hundredekronesedler.

>Er der nogen som ved, om det er ren salgstale, eller om det faktis er
bedre end fx "knallertbenzin" fra tanken?

Brug du bare det, eller bland selv.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Rainman

Dato : 06-08-08 12:45

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> stå i dunsterne, vil jeg anbefale at du flytter dig lidt, det er helt
> sikkert meget sundere end at blive i aspensosen, som jeg mere og mere synes

Det er måske et sejlivet rygte, men alle siger at almindlig benzin max
har en holdbarhed/anvendbarhed på en måned. Derefter kan det skade
motoren. Jeg har hidtil brugt alm. benzin, men har i hvert fald
observeret at der skal frisk benzin på når maskineriet skal igang igen
om foråret. Ellers kan den simpelthen ikke starte, men frisk benzin
virker. Iflg. Aspen kan deres benzin holde i mange år uden at blive
dårlig (her tænker jeg ikke på indåndning af dunster, men anvendbarhed
som drivmiddel)

Fra : Anders Majland

Dato : 06-08-08 14:48

> [...]
> skal frisk benzin på når maskineriet skal igang igen om foråret. Ellers
> kan den simpelthen ikke starte, men frisk benzin virker.

De mest brændbare stoffer i alm benzin fordamper lettest. Så har man f.eks
en karburator med svømmerhus hvor man lige tømme den for "gammel" benzin og
få friskere benzin fra tanken gør det startproccessen meget nemmere.

Desuden er der noget med at olieblandet benzin ikke har godt af at stå. Men
den dunk olieblandet jeg bruger til buskrydderen er vist mindst 3år gammel.
Den startede hælder ikke lige i første huk da den forleden skulle igang for
første gang i år. Efter at have hevet en del i snoren havde jeg druknet den.
Men jeg har ikke nogen tændrørsnøgle der passer så den fik så lov til at stå
til dagen efter og der startede den så. Nu er karburatoren vist temmeligt
simpel på sådan en, men det hjalp tilsyneladende alligevel at få trukket
noget friskere benzin ind.

/A

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 06-08-08 15:08

On Wed, 6 Aug 2008 15:47:31 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>simpel på sådan en, men det hjalp tilsyneladende alligevel at få trukket

Jeg synes ikke at det ligner et videnskabeligt bevis på, at det var det
der var fejlen
mvh Ebbe

Fra : Anders Majland

Dato : 07-08-08 20:14

> [...]
>noget friskere benzin ind.

> Jeg synes ikke at det ligner et videnskabeligt bevis på, at det var det

Har jeg påstået det ?

Jeg fortæller blot at jeg i første forsøg fik den druknet ganske grundigt.
Efter at det var dampet af kunne den starte efter få ryk i snoren.

Men jeg har også nogle motorcykler med traditionelle karburatorer. Og der
går det samme sig gældende. Har sådan en stået 3 måneder kan den være
særdeles svær at starte. Men hvis jeg inden lige tømmer svømmerhusene (ud i
et glas eller lign) går det meget nemmere. Så får jeg jo også tømt dem for
eventuel kondensvand og andet skidt. (Og så sørger jeg desuden for at
batteriet er ladet helt op inden et startforsøg)

/A

Fra : Morten

Dato : 08-08-08 10:27

> [...]
> for eventuel kondensvand og andet skidt. (Og så sørger jeg desuden for at
> batteriet er ladet helt op inden et startforsøg)

Samme her.
Min MC står hos mine forældre da jeg ikke selv har skur og det er ikke lige
hvert år jeg får kørt på den.
Den starter nu fint selv på antik benzin, men det er tydligt at mærke at den
benzin man hældte på dunk da sidste sæson man brugte den var ovre, den er
noget sløvere i det end frisk benzin fra tanken (har det med at tømme tanken
og tage den ind sammen med chromdelene for at de ikke skal ruste og så smøre
resten ind i WD40). Så som regel bliver det noget med at blande den gamle
benzin (den skulle jo nødig gå til helt spilde), men skal skal jo trods alt
lige hen på tanken og det er tydeligt at mærke at den er væsentlig kvikkere
derfra end derhen ;)

Mvh
Morten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-08-08 04:41

On Aug 5, 9:23 pm, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Jeg aner ikke om det er bedre for maskinen eller miljøet.
> Men _jeg_ har det bedre med at gå i osen fra en maskine som kører på
> Aspen end på almindelig olieblandet benzin.

Det samme her. 1. år trimmede jeg rundt langs hestefoldene (ca. 800 m)
med 95 blyfri + 2-taktsolie. Derefter prøvede jeg Aspen 2T og det
bruger jeg fremover (Det lyder fuldstændig som en dårlig
eftersynkroniseret tysk reklamefilm !!! ).

> Og så giver det en mulighed for lidt tiere at kigge ud til min
> maskinhandler, og se på alle de dejlige havemaskiner han også har

Også det

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-08-08 07:10

On Aug 6, 1:45 pm, Rainman <rain...@rainman.com> wrote:

> [...]
> virker. Iflg. Aspen kan deres benzin holde i mange år uden at blive
> dårlig (her tænker jeg ikke på indåndning af dunster, men anvendbarhed

Begge mine havetraktorere kunne starte nemt og uden problemer da
græsslåningssæsonen startede og de har begge holdt vinteren over med
alm. 95 Blyfri benzin i.
Buskerydderen startede også fint, den har så haft Aspen 2T.

Fra : Rainman

Dato : 06-08-08 14:13

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> alm. 95 Blyfri benzin i.
> Buskerydderen startede også fint, den har så haft Aspen 2T.

Måske skulle vi pudse Mythbusters på sagen

Fra : N/A

Dato : 06-08-08 14:13