Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 5D II officiel
Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-09-08 05:36

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-09-08 05:43
Fra : Jesper Juul

Dato : 17-09-08 07:26

Søren Friberg skrev:
> Mogens Hansen skrev:
>> http://www.dpreview.com/news/0809/08091705canon_5dmarkII.asp
>> http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-9316-9603
>>
>> og ny 24/1.4L
>> http://www.dpreview.com/news/0809/08091704canon_ef24mm.asp
>>
> Hvad mener du?

Jeg tror han mener at det nye 5D mark II og den ny 24/1,4L er blevet
offentliggjort.

Jesper

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-09-08 07:42

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg tror han mener at det nye 5D mark II og den ny 24/1,4L er blevet
> offentliggjort.

Ja - naturligvis.

Jeg antager at Søren Friberg forstod det, men ønskede at være dum-smart,
fordi jeg i traåden "Sony Alpha 900" som Søren Friberg startede i går skrev:
"Hvad mener du mere præcist ?"
som opfølgning til Søren Fribergs spørgsmål
"Er Nikon og Canon egentlig de eneste ene?"

Søren Fribergs spørgsmål gav ikke nogen mening for mig.
De fleste, som interesserer sig for DSLR kameraer, _ved_ at Nikon og Canon
ikke er de eneste ene, og f.eks. Sony (ca. 20% markedsandel i Danmark),
Pentax og Olympus laver udemærkede kameraer.
De fleste ved også at Nikon og Canon er de dominerende mærker, ikke mindst i
high-end segmentet.
De fleste ved også at med Sony annonceringer af A900 (som har været drypvis
annonceret i over et år), har såvel Canon, Nikon og Sony opdaterede
full-frame DSLR modeller.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Robert Piil

Dato : 17-09-08 08:40

Mogens Hansen skrev:

> [...]
> "Hvad mener du mere præcist ?"
> som opfølgning til Søren Fribergs spørgsmål
> "Er Nikon og Canon egentlig de eneste ene?"

Det gør jeg også, og det er lige netop den type indlæg, der er ved at
ødelægge min glæde ved de her grupper. De helt åbenlyse idioter er til
at håndtere, men når de momentant seriøse skribenter også hopper på det
spor, bliver det hele mudret og uoverskueligt.

--
Robert Piil

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-09-08 18:42

Robert Piil skrev:

> [...]
> at håndtere, men når de momentant seriøse skribenter også hopper på det
> spor, bliver det hele mudret og uoverskueligt.

Det afhænger vist af om man slikker de rigtige eller ej i gruppen,
hvorvidt nogen er momentant seriøse skribenter eller ej.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 17-09-08 19:23

Søren Friberg skrev:

> Det afhænger vist af om man slikker de rigtige eller ej i gruppen,
> hvorvidt nogen er momentant seriøse skribenter eller ej.

Ikke for mig.

--
Robert Piil

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-09-08 19:30

Robert Piil skrev:

> Ikke for mig.

Uha, jeg har mistet min glorie for mange år siden. Der er vist ikke
meget at hente. Intet at tabe kan man sige; ikke så dårligt et
udgangspunkt, som man måske skulle tro.

Fra : KsK

Dato : 24-09-08 21:21

> Det afhænger vist af om man slikker de rigtige eller ej i gruppen,
> hvorvidt nogen er momentant seriøse skribenter eller ej.

Yes det er ligesom om folk her i gruppe slikker sig op af deres guru hvis
max sige hop ,, er der adskilig der hoppe

der er ret får menesker i gruppe der skriv deres uforbeholdt mening

jeg nævn JAGGE - Ole Larsen - Jan Bøgh (jo søren den er god nok Ole
Larsen er OK )

nok de får her i gruppe der ikke ligge under andre MENig dannelse

ja ja der er da flere de er bare ikke så synlig ,,,,

men jo Søren de skift mening alt efter hvad der guru siger ,,,

du ha ret Søren ,,

KsK

Fra : KsK

Dato : 25-09-08 13:03

"KsK" <kxk@allg.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> der er ret får menesker i gruppe der skriv deres uforbeholdt mening
>
> jeg nævn JAGGE - Ole Larsen - Jan Bøgh (jo søren den er god nok Ole

ØH undskyld jeg glemt vidst lige HR Langgård

respekt
KsK

Fra : Søren Friberg

Dato : 25-09-08 15:03

KsK skrev:

> jeg nævn JAGGE - Ole Larsen - Jan Bøgh (jo søren den er god nok Ole
> Larsen er OK )

Nu var det vist Ole Larsen, der blev fornærmet over at have uret i en
tråd. Jeg har ikke noget problem med Ole Larsen.

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-09-08 09:06

Mogens Hansen skrev:
> [...]
> De fleste ved også at med Sony annonceringer af A900 (som har været drypvis
> annonceret i over et år), har såvel Canon, Nikon og Sony opdaterede

Ok, tak for forklaringen, det var helt gået over hovedet på mig, syntes
i grunden bare det var et underligt indlæg fra Søren Friberg, men der
ligger jo mere bag.

Jesper

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-09-08 07:42

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad mener du?

At du er en barnlig klaphat med den slags kommentarer...

Har du noget du ønsker at bidrage med ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-09-08 18:32

Mogens Hansen skrev:

> Har du noget du ønsker at bidrage med ?

Ja, men det er da hyggeligt, at NRE´s ordbog bliver udbredt til andre.
Du linker præcis som jeg gjorde, blot mener du altså dit link er
smartere og vigtigere. Du havde jo så ikke rigtig noget fornuftigt at
bidrage med til Sony ´en, men det står dig naturligvis frit for.. Nu vil
jeg så ikke kalde dig klaphat e.lign. simpelthen fordi jeg ikke mener
det vil yde dig retfærdighed.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-09-08 20:14

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Du linker præcis som jeg gjorde, blot mener du altså dit link er smartere
> og vigtigere.

Hvis du læser mit indlæg igen, vil du se at mit spørgsmål ikke var i forhold
til de link du postede, men til din kommentar "Er Nikon og Canon egentlig de
eneste ene?" som jeg simpelthen ikke forstod meningen med.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-09-08 20:23

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Du havde jo så ikke rigtig noget fornuftigt at bidrage med til Sony ´en,

Sig mig kan du ikke læse ?
Jeg bidrog med 2 yderligere links med information om Sony A900, som _er_
interessant.

> men det står dig naturligvis frit for..

Tjaa...

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-09-08 20:28

Mogens Hansen skrev:
> [...]
>
> [8<8<8<]
>
> Sig mig kan du ikke læse ?
> Jeg bidrog med 2 yderligere links med information om Sony A900, som _er_

Ja, men jok du bare rundt i det. Der er nu ikke mange andre end mig, der
tør indrømme fejl her.

Fra : Robert Piil

Dato : 17-09-08 20:39

Søren Friberg skrev:

> Ja, men jok du bare rundt i det. Der er nu ikke mange andre end mig, der
> tør indrømme fejl her.

Du lever godtnok i en anden verden end den jeg oplever.

--
Robert

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-09-08 20:44

Robert Piil skrev:

> Du lever godtnok i en anden verden end den jeg oplever.

Det tror jeg ikke, at der kan være meget tvivl om.

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-09-08 20:06

Mogens Hansen skrev:

> At du er en barnlig klaphat med den slags kommentarer...

Barnlig er jeg med sikkerhed og klaphatten er en hovedprydelse, der
typisk anvendes af tilskuerne til konkurrencesport. Hatten er baseret på
en almindelig baseballkasket, men udstyret med to "arme" med tilhørende
hænder. Begge arme kan aktiveres via et snoresystem, således at de
trækkes fra hinanden, og slækker man på snorene "klapper" hænderne
sammen. Således kan man få hatten til at "klappe".

Den danske udgave af klaphatten er udformet i 1982 af multikunstneren
Peter Wendelboe, der i perioden 1978-1988 designede en lang række
morsomme hatte og andre skøre beklædningsgenstande, der blev fremstillet
som hjemmeindustri af nordjyske kvinder og solgt i gavebutikker landet
over. De første klaphatte var udført i mange forskellige farver og havde
ikke noget med fodbold at gøre. Først under europamesterskaberne i 1984,
hvor det danske fordboldlandshold gik fra sejr til sejr, blev den
rød-hvide farve fremherskende, og andre firmaer begyndte at
seriefremstille kopier af hatten. Men da Danmark i semifinalen tabte,
var Peter Wendelboe den eneste, der kunne levere sorte klaphatte med
hvide handsker.

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-09-08 19:14

Søren Friberg skrev:

> Hvad mener du?

Nå den bemærkning var åbenbart ikke smart, da Mogens jo plejer at være
det, så jeg beklager mine ord for ikke at give anledning til yderligere
pessimistisk standardjammer i gruppen. Herved kan det måske lade sig
gøre at sidde tilbage i fred som grædekone og bestyre støvede arkivskabe
med meninger fra tiden der var.

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-08 20:23

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> pessimistisk standardjammer i gruppen. Herved kan det måske lade sig gøre
> at sidde tilbage i fred som grædekone og bestyre støvede arkivskabe med

Imponerende så meget vrøvl det er lykkedes dig at komme ud med i denne
tråd...
Forstår du egentlig selv hvad det er du skriver ??!?

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-09-08 20:35

Palle Johansen skrev:

> [...]
> tråd...
> Forstår du egentlig selv hvad det er du skriver ??!?

Jeg er nemlig en rigtig ´´bølle´ - sikker af den aller værste skuffe...
usenet ville helt sikkert være bedre uden slemme slemme mig

Fra : phc

Dato : 17-09-08 02:33

On 17 Sep., 06:35, "Mogens Hansen" <mogen...@dk-online.dk> wrote:
> http://www.dpreview.com/news/0809/08091705canon_5dmarkII.asphttp://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-9316-9603

> [...]

Gode specs, men snøft...stadig kun eet CF kort slot.
Mvh
Peter

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-09-08 09:47

phc skrev:

> Gode specs, men snøft...stadig kun eet CF kort slot.
> Mvh
> Peter

Ja, men ret cool at man kan optage i HD 1080 i 30 min. med AF, så
begynder det at ligne noget.

Jesper

Fra : Michaelbs

Dato : 17-09-08 09:56

"phc" <peterholm67@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Venlig hilsen
>
> Mogens Hansen

Gode specs, men snøft...stadig kun eet CF kort slot.

------------

For mig betyder forbedret AF i forhold til 5D alt. På 5D er det stort set
kun center punktet, der er nogenlunde pålideligt.
Jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvor meget det er forbedret på mk II.
Er AF på 5D mkII ikke bare det samme som 40D har?

mvh Michaelbs

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 17-09-08 10:05

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:48d0c612$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvor meget det er forbedret på mk II.
> Er AF på 5D mkII ikke bare det samme som 40D har?

Jeg er enig med dig, AF på 5D mk. I er ikke verdens bedste. Som jeg læser
det, så har de ikke taget AF-systemet fra 40D/50D og sat på, men i stedet
forbedret det nuværende 5D-system. Så det er kun centerpunktet og de to
hjælpepunkter der får cross-type, med 3 gange bedre fokus med f/2,8-optikker
eller bedre. Man kan ikke længere selv vælge om man vil bruge
hjælpepunkterne (lidt en skam synes jeg, hvis det holder). Det havde været
rart, at de havde hamstret AF-enheden fra 1D-serien og lagt i istedet.
Den får dog AF under video, selvom det bliver en fase-AF, hvilket er ganske
langsomt. Men hvad, der skal vel også være forskel på et videokamera og et
SLR. Lyden er også mono som på Nikon D90, dog med mulighed for at koble en
stereomikrofon på.

MVH
Thomas

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 17-09-08 17:06

www.tsp-photo.com skrev:
> [...]
> SLR. Lyden er også mono som på Nikon D90, dog med mulighed for at koble en

Du mener vist kontrast-AF, hvis jeg har forstået det rigtigt ? Det er
også nævnt cirka midt på denne side:
<http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-9316-9607>

Men det betyder vel også at kameraet konstant skal søge efter maksimal
kontrast så focus vil stå og flimre lidt frem og tilbage. Eller det er
måske ikke noget større problem nutildags ? Med fase-AF ville afstand og
retning til korrekt focus vist kunne beregnes direkte.

Et andet problem er helt generelt støjen ved AF, som vil ryge direkte
ind i mikrofonen. Det vil sikkert kræve eksterne mikrofoner eller
objektiver med ring-USM

--
Vh Kurt

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-09-08 17:04

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> For mig betyder forbedret AF i forhold til 5D alt. På 5D er det stort set
> kun center punktet, der er nogenlunde pålideligt.

Det er også min erfaring

> Jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvor meget det er forbedret på mk II.
> Er AF på 5D mkII ikke bare det samme som 40D har?

Fra
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-9316-9607

"The 5D Mark II's AF system, including its CMOS AF sensor, carries over
mostly unaltered from the 5D..."

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 17-09-08 17:26

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-9316-9607
>
> "The 5D Mark II's AF system, including its CMOS AF sensor, carries over

Jo jo men så er der vist noget med at der er en dedikeret mikrochip, der kun
styrer AF samt den nye Digic 4 processor.
Måske de to ting alligevel vil give en meget bedre AF end 5D. Det får vi
håbe.
Men hvilken skuffelse at kun det centrale fokuspkt er cross typen! Og kan
drage fordel af f2.8 og hurtigere.
Æv.

Alt andet ved 5D mkII lyder fuldstændigt eventyrligt godt.
Jeg er i hvert fald begyndt at spare op...

mvh Michaelbs

Fra : phc

Dato : 17-09-08 03:08

On 17 Sep., 10:47, Jesper Juul <jesperj...@gmail.com> wrote:

> Ja, men ret cool at man kan optage i HD 1080 i 30 min. med AF, så
> begynder det at ligne noget.
>
> Jesper

Jeg kan slet ikke begribe hvad videofunktion laver i et semipro cam.
Havde hellere set ting der har med still at gøre (indbygget wireless
flashtrigger, 2 cf slots, wlan, sensor med automatisk differentieret
ISO, osv) Men behov er jo forskellige. Synes bare der er så mange små
fine HD cams, at det ikke er nødvendigt at 'ødelægge' et still cam med
videofunktion.

Mvh
Peter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-09-08 10:50

"phc"

[...]

Det er jo trenden at alt skal være en swiss army knife. Man skal
måske kigge på Leica, Hasselblad og Leaf hvis man har det som dig.
5d2 ser fin ud, men den skal nok have "superior" billedkvalitet hvis
den skal have en chance i et efterhånden godt befolket ff marked.
Kan fornemme lidt skuffelse hos Canon hippierne over AF og mon
ikke en del undrer sig over den relativt beskedne 3,9 fps.
Og indbygget vibrations dæmpning holder Canon stædigt fast på
ikke at implimentere, imo ærgeligt. Men hvis billedkvaliteten er der
kan den nok stå op imod Sony A900, som så vidt jeg kan vudere,
ikke helt kan klare sig ved højere ISO indstillinger. Jeg spåede tidligere
at Nikon ikke ville komme med en d3x i år, de kan jo nå det endnu
men det vil sku være for dumt at lægge sit i et overbefolket 20-25mp
race, uden at have en helt unik feature og billedkvalitet - hvis som
folk har foreslået den skulle bruge Sonys 25mp sensor, lover det
ihvertfald ikke specielt godt. Selv med indbygget VR, video og wireless,
tvivler jeg på Nikon folket ville være villige til at gå på kompromis med
den imponerende goe håndtering af høje ISO, de er blevet vant til. Vi
vil ha mere, men ikke miste det vi har - og da slet ikke i en tid hvor
dem der har råd kan se deres investeringer rejse sydpå og en inflation
folk ikke rigtig vil kendes ved, uhmm - tror det blir en lang vinter..
Så måske man bare sku tage en masse billeder med det man har og
vente med at opgradere til vinden vender og og fabrikanterne kommer
med noget der er endnu bedre.. og de features feks Peter ønsker sig..
-max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-09-08 10:09

"phc" <peterholm67@hotmail.com> wrote in message
On 17 Sep., 06:35, "Mogens Hansen" <mogen...@dk-online.dk> wrote:

[8<8<8<]
> Gode specs, men snøft...stadig kun eet CF kort slot.

Jep.

Jeg håber mest at deres nye 24/1.4L II er god.
På papiret ser den god ud med nyt optisk design, vejrtætning og forbedret
coating.

Jeg håber også at der kommer en tilsvarende 35/1.4L II (som rygterne har
sagt) - jeg har haft lidt skuffende oplevelse med 35/1.4L. Den var noget
ulden på f/1.4 og f/2.0 på full-frame, i stil med hvad man kan se på
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=121
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/canon35f14/ff/tloader.htm
og fra f/2.8 var den næsten lige så god som 24-70/2.8L, men i det er
egentlig uinteressant.

Det er åbenbart ikke så nemt at lave den type objektiver
http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests/389-sony-35-f14

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : aon

Dato : 18-09-08 17:19

> http://www.dpreview.com/news/0809/08091705canon_5dmarkII.asp
> [...]
Fedt kamera de der har fået fremstillet

aon

Fra : Robert Piil

Dato : 23-09-08 09:50

Mogens Hansen skrev:
> http://www.dpreview.com/news/0809/08091705canon_5dmarkII.asp
> [...]

Så er den første "rigtige" film taget med 5D tilgængelig - det ser
rigtig godt ud. Eneste lille men, er at det ser ud til at han
omhyggeligt har undgået situationer der kunne udfordre autofokus den
mindste smule:

http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=2086

Der er brugt følgende objektiver:

EF Lenses used in the making of REVERIE:
FD 7.5mm f/5.6 (converted to EF mount)
EF 16-35mm f/2.8L II USM
EF 24-70mm f/2.8L USM
EF 50mm f/1.2L USM