Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS 450D - Begynderspørgsmål
Fra : Thomas Voller

Dato : 08-09-08 13:50

Hej fotoeksperter.

Jeg har opgraderet fra et gammel IXUS til et Canon EOS 450D kamera. Jeg har
et par begynderspørgsmål, som jeg håber I kan bære over med.

Jeg har sat kamraet til optage i RAW+L, så jeg både får et "fremkaldt"
JPG-billede og de rå data til bearbejdning. Når jeg kigger på kortet efter
optagelse ser det dog lidt spøjst ud. Se her:
http://voller.dk/graphics/raw.png
Hvorfor får jeg to JPG-kopier i stedet for en JPG og en CR2/RAW version?
RTFM har ikke hjulpet...

Jeg eksperimenterer med med billeder med laaang eksponeringstid (20-30
sekunder) for at få høj dybdeskarphed (F/22). Min billeder bliver rystede,
selv om jeg bruger stativ og selvudløser. Nogen tips?

Mvh. Thomas.

Fra : E.M.

Dato : 08-09-08 14:23

> Hvorfor får jeg to JPG-kopier i stedet for en JPG og en CR2/RAW version?
> RTFM har ikke hjulpet...

Det kan jeg ikke svare dig på, har du prøvet at stille kameraet på "kun"
RAW?

> Jeg eksperimenterer med med billeder med laaang eksponeringstid (20-30
> sekunder) for at få høj dybdeskarphed (F/22). Min billeder bliver rystede,
> selv om jeg bruger stativ og selvudløser. Nogen tips?

Nu skriver du ikke noget om hvilket stativ du bruger, min erfaring er at de
"billige" stativer ikke kan bruges til noget, de er ikke stive nok.

Det kan skyldes rystelser fra spejlet, hvis ikke stativet er stabilt nok,
kan spejlslaget få det hele til at vibrere, ikke meget, men nok til at
billedet bliver uskarpt, nu kender jeg ikke 450D, men er der ikke et
menupunkt hvor du kan klappe spejlet op "inden" billedet tages, hvis du
forstår hvad jeg mener, kan ikke lige huske hvad den funktion hedder, bruger
det aldrig selv.

Mvh. E.M.

Fra : Thomas Voller

Dato : 08-09-08 14:43

"E.M." <em@dbmail.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan jeg ikke svare dig på, har du prøvet at stille kameraet på "kun"
> RAW?

Det har jeg. Her dukker alle billederne korrekt op som *.CR2-filer.

> Nu skriver du ikke noget om hvilket stativ du bruger, min erfaring er at
> de "billige" stativer ikke kan bruges til noget, de er ikke stive nok.

Okay, det er sikkert en fejlkilde så. Mit stativ er et Velbon CX 440, som
jeg fandt på tilbud til et par hundrede eller tre. Mærket Velbon er, så vidt
jeg ved, okay, men modellen hører vist til i den billige ende af skalaen.
Tak for hjælpen.

Mvh. Thomas.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 08-09-08 16:43

Thomas Voller skrev:

> [...]
> jeg ved, okay, men modellen hører vist til i den billige ende af skalaen.

Du må også regne med at der kommer en del uskarphed pga diffraktion ved
så kraftig nedblænding. Det skyldes at lyset bliver forvrænget af
blændelamellerne og det forvrængede lys får stor betydning pga
nedblændingen. De fleste almindelige objektiver har det bedst omkring bl
8-11...

Ved kraftig nedblænding bliver støv på sensoren også ret tydeligt. Det
sker allerede fra bl 16, måske tidligere under gunstige forhold

Hvis du vil reducere lysmængden uden for kraftig nedblænding så kan det
vist gøres med et gråfilter (Neutral Density filter), som skrues på
objektivet.

--
Vh Kurt

Fra : Thomas Voller

Dato : 08-09-08 18:28

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> skrev...
> Du må også regne med at der kommer en del uskarphed pga diffraktion ved så
> kraftig nedblænding.

Tak for den udredning, man lærer så eget nyt. Jeg tror dog ikke det er det,
der er tilfældet her. Uskarpheden mere har karakter af bevægelse, dvs. det
ligner at kameraet er gledet et par promille under eksponeringen. Det kunne
I jo ikke vide.

Mvh. Thomas.

Fra : Pico

Dato : 08-09-08 22:45

Thomas Voller wrote:
> [...]
> bevægelse, dvs. det ligner at kameraet er gledet et par promille
> under eksponeringen. Det kunne I jo ikke vide.

Du kan evt prøve med at hænge en tung genstand i en snor under stativet så
det bliver presset ned. Det kan stabilisere "svage" stativer.
Jeg bruger altid tidsudløseren når jeg fotografere statiske motiver på
stativ osv., det minimere kamera rystelser når man trykker på udløseren.
--
MVH
Pico

Fra : Thomas Voller

Dato : 08-09-08 18:35

"Thomas Voller" <voller@nospam-voller.dk> skrev
> [...]
> http://voller.dk/graphics/raw.png
> Hvorfor får jeg to JPG-kopier i stedet for en JPG og en CR2/RAW version?

Jeg er kommet lidt videre i mysteriet. Det viser sig, at kameraet faktisk
lagrer både et CR2/RAW og et JPG billede. Kameraet er altså godt nok. Fejlen
ligger et eller andet sted i Windows, der håndterer kameraet forkert. Jeg
tog hukommelseskortet ud af kameraet og hentede billederne via en kortlæser,
i stedet for en direkte kabelforbindelse. Når man downloader billederne via
kortlæser er der ingen problemer. Både RAW/CR2 og JPG-billederne er der. En
direkte kabeltilslutning giver de problemer jeg beskrev i min første post.

Så jeg kan bare benytte en kortlæser. Det er dog lidt underligt at Windows
(XP SP3) i den grad fejltolker CR2-filer som JPG, når man optager i RAW+L
mode og tilslutter kameraet direkte via kabel.

Mvh. Thomas.

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 09-09-08 20:09

Installer den medfølgende software og brug den til at tømme kameraet, eller
brug kortlæser. RAW download virker dårligt i XP uden at istallere 3. parts
software.

Lightroom 2 kan anbefales, og det er oven i købet gratis i 30 dage.

/Anja

Fra : Daniel Hoffmann

Dato : 09-09-08 07:12

HEj Thomas

Du skal downloade Microsoft Raw Image Viewer (freeware)

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D48E808E-B10D-4CE4-A141-5866FD4A3286&displaylang=en

Du kan nu se Raw filer i Windows

MVH Daniel Hoffmann

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-09-08 17:38

"Daniel Hoffmann" <dsl495917@vip.cybercity.dk> skrev :

>Du skal downloade Microsoft Raw Image Viewer (freeware)

Understøtter den 450'erens rawformat?

Er den ikke halvgammel?
--
Kerim

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 09-09-08 20:05

> Understøtter den 450'erens rawformat?

Nej.

> Er den ikke halvgammel?

Jo.

Men: Vista understøtter RAW visning til alle nyere Canon kameraer, via
download af RAW codec.

/Anja

Fra : Karsten Jensen

Dato : 10-09-08 20:32

On Tue, 9 Sep 2008 08:12:29 +0200, "Daniel Hoffmann"
<dsl495917@vip.cybercity.dk> wrote:

>HEj Thomas
>
>Du skal downloade Microsoft Raw Image Viewer (freeware)
>
>http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D48E808E-B10D-4CE4-A141-5866FD4A3286&displaylang=en

Jeg har aldrig kunnet få dette plugin til at virke (XP) til min Canon
400D. Tilgengæld har jeg kunnet få det til at virke med flere Nikon
kameraer.

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 09-09-08 15:32

> Hvorfor får jeg to JPG-kopier i stedet for en JPG og en CR2/RAW version?

Saet det til kun at skyde i RAW... Importer til LightRoom 2.0...
Efterbehandl billedet der og exporter til jpg.

> Jeg eksperimenterer med med billeder med laaang eksponeringstid (20-30
> sekunder) for at få høj dybdeskarphed (F/22).

Puha... Proev F11 i stedet - evt. med et polariseringsfilter foran ... eller
endnu bedre... to... nu skal du bestemme hvor meget lys du vil have ind ved
at justere de to filtre i forhold til hinanden. Naesten som en slags
justerbar solbrille.

> Mine billeder bliver rystede, selv om jeg bruger stativ og selvudløser.
> Nogen tips?

Du mangler et ordentligt stativ - proev evt. uden at slaa benene ud og laes
saa lidt om 'mirror lockup' paa nettet...

Mvh
Allan