Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Program til at organisere billeder...
Fra : Thomas

Dato : 07-09-08 15:02

Hejsa

Min kæreste og jeg har hvert vores Ricoh digital-kamera.
Vi var for nylig på en tur til Paris, og tog naturligvis en masse
billeder der.
Vores kameraer navngiver filerne ens - Så vores billeder hedder
stort set det samme.
Derfor ligger de i 2 seperate mapper - hendes billeder, og
mine billeder.

Jeg er interesseret i, om der findes et program, der kan samle
billederne fra begge mapper, sortere dem (efter tidspunktet de
er samlet) og omdøbe dem.
Sådan at alle vores billeder kan ligge i samme mappe, i en lang
kronologisk rækkefølge...

Nogen gode bud??

Mvh. Thomas

Fra : Thomas

Dato : 07-09-08 15:07

"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg er interesseret i, om der findes et program, der kan samle
> billederne fra begge mapper, sortere dem (efter tidspunktet de
> er samlet) ...

Jeg mener naturligvis efter tidspunktet de er TAGET!

mvh. Thomas

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 07-09-08 15:19

On Sun, 7 Sep 2008 16:06:38 +0200, "Thomas"
<thomas.elbo@REMOVEmail.dk> wrote:

>"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> skrev i meddelelsen

Hej Thomas.
Jeg bruger ACDSee, som kan alt hvad jeg har brug for vedr. billede
organisering m.m.
Programmet kan rename efter EXIF data, hvor tidspunktet for optagelse
er benævnt.
Dette kan ske når du henter billeder ind fra cameraet, eller senere i
forløbet.
Jeg henter fra et Canon og et Nikon apparat, og benytter netop datoen
til samlet sortering.

Mvh
Ove

--

Landskabsbilleder, mest fra Sønderjylland:
www.ilsoee.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-09-08 15:16

Thomas skrev den 07-09-2008 16:02:
> [...]
> er samlet) og omdøbe dem.
> Sådan at alle vores billeder kan ligge i samme mappe, i en lang

Find et program som kan omdøbe filnavnene uden at pille ved
optagetidspunktet. ACDSee kan vist godt gøre det.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-09-08 16:18

Thomas skrev:
> [...]
> er samlet) og omdøbe dem.
> Sådan at alle vores billeder kan ligge i samme mappe, i en lang

W stifinder kan sortere efter optagetidspunkt, så det er vel bare om at
smide dem alle i en mappe.
Batchomdøbning kan faststone og irfan view og jeg tror ikke de fjerner
optagetidspunkt, men det skulle ikke være svært at efterprøve

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-09-08 19:28

"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er samlet) og omdøbe dem.
> Sådan at alle vores billeder kan ligge i samme mappe, i en lang

Som flere andre har svaret; omdøb billederne til noget alá:

yyyy-mm-dd_hh-mm-ss_navn

Jeg bruger selv XnView (det er gratis). Under "batch rename" bruger jeg
f.eks.:

<Date Taken [Y-m-d_H-M-S]>_<Filename Number>_FKJ_350D

som laver filnavnet om til f.eks.:

2008-07-12_15-22-35_2616_FKJ_350D.JPG

Som det ses beholder jeg det originale nummer samt tilføjer initialer og
kamera.

mvh Frank