Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hvilket videokamera
Fra : MigSelv

Dato : 07-09-08 11:42

Håber det er den rigtige gruppe?

Skal ud og købe mit første videokamera, kan nogen give et tip til, hvilket
som vil være et godt køb?

Det skal fortrinsvis bruges til at filme bygninger ol. og det skal helst
ikke koste mere end max. 2000,-
Ved ikke om det har noget med selve videokameraet at gøre, men det vil også
være en fordel, hvis man kan
lave filmen om til still billeder bagefter.

Mvh
Jan

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 07-09-08 11:46

"MigSelv" <j_andersen@stofanetsletmig.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> også være en fordel, hvis man kan
> lave filmen om til still billeder bagefter.

Still billeder fra video er ikke meget værd. Ikke engang på mit rimeligt
gode video med seperat sd kort til still billeder, ubrugeligt vil jeg sige.
Ellers tager alle kameraer vel rimelige film hvis man ikke er for kritisk.

Steen.

Fra : Jubii

Dato : 07-09-08 05:14

On 7 Sep., 12:41, "MigSelv" <j_ander...@stofanetsletmig.dk> wrote:
> Håber det er den rigtige gruppe?
>
> Skal ud og købe mit første videokamera, kan nogen give et tip til, hvilket
> som vil være et godt køb?

Går ud fra du snakker digitalt her? Og amatørbrug?

> [...]
> være en fordel, hvis man kan
> lave filmen om til still billeder bagefter.

Jeg vil foreslå et kombikamera, altså video og stilbilleder(foto).
Til digital lagring af video er der 2 typer, harddisk og dvd.
Du er vel klar over at pris og kvalitet følges ad?
Til under 2000 kr. får du ikke en god kvalitet, herunder optik,
opløsning, og elektronik.

Var det til nogen hjælp? Ellers må du uddybe dine behov, f.eks.
hvilket formål billederne, video og stils er til.
Mit JVC's billeder, både video og fotos er blevet brugt i tv, og det
kostede kun 3999:- og et HDD type.

Fra : MigSelv

Dato : 07-09-08 14:36

[...]

Det er nok mig, som har udtrykt mig forkert.

Det er rigtigt at det er til amatør brug.
Det jeg mener med still billeder er, når man nu har lavet en optagelse og så
bagefter at lave optagelsen
til billeder.

Mvh
Jan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-09-08 16:44

"MigSelv" <j_andersen@stofanetsletmig.dk> skrev

> Det jeg mener med still billeder er, når man nu har lavet en optagelse og
> så bagefter at lave optagelsen
> til billeder.

Video (SD) har kun en opløsning på 720x576 pixels så det kan ikke bruges
til ret meget som stillbilleder. Selv det tarveligste kamera fra netto kan
gøre det meget bedre.

Claus

Fra : MigSelv

Dato : 07-09-08 17:00

> [...]
> til ret meget som stillbilleder. Selv det tarveligste kamera fra netto kan

Tak for svarerne.
Har et rimelig godt digital kamera.
Troede man kunne slå to fluer med et smæk, men kan udlede af svarerne at,
digital kamera til still billeder
og video til levende.

Mvh
Jan

Fra : Pico

Dato : 07-09-08 23:44

MigSelv wrote:

> Tak for svarerne.
> Har et rimelig godt digital kamera.
> Troede man kunne slå to fluer med et smæk, men kan udlede af svarerne
> at, digital kamera til still billeder
> og video til levende.

Det kan du også, men ikke til den pris
Jeg har et Sony HDR-SR11E, Det optaget film i den kvalitet det indstilles
til, SD eller HD, det kan tage stillbilleder på 10 Mb når det stilles til
stilbilleder, så er de i normal 3x4 format. Når man filmer kan der trykkes
på en knap så der tages stillbillder i 7,6 Mb det er samme opløsning bare i
9x16 format, altså der er kappet lidt af foroven og i bunden, billedet
bliver ligesom det man filmer.
Der er mange indstillingsmuligheder både i video og stilbilleder, jeg har
her i sommer brugt det til begge dele, men når jeg skal tage stilbilleder
alene bruger jeg mit spejlrefleks eller kompaktkamera.
Du kan læse lidt om dem her:
http://www.sony.dk/product/hdd-avchd-hard-disk-drive , men du kommer ikke
langt kvalitetsmæsigt for 2000 kr.
--
MVH
Pico

Fra : Jubii

Dato : 07-09-08 09:22

On 7 Sep., 15:36, "MigSelv" <j_ander...@stofanetsletmig.dk> wrote:

> Det er rigtigt at det er til amatør brug.
> Det jeg mener med still billeder er, når man nu har lavet en optagelse og så
> bagefter at lave optagelsen
> til billeder.

Jo, det kaldes redigering eller editering, og mange
editeringprogrammer har mulighed for capture fra videokamera, og mange
videokameras har medfølgende redigeringsprogram med på cd. Og husk
lige at kablerne der medfølger til overførslen skal passe til de stik
du har på computeren.
Ok, så er videoen ført over på computeren og du vil lave stilbilleder
af billeder med bevægelse på.
Det kan give utrolig dårlige stilbilleder, som andre også har
fremført. Der er held en faktor for at få et roligt skarpt stilbillede
fra.
Jeg vil ihvertfald ikke anbefale den metode. Selv dengang der var film
(8mm.) i kameraet og de bestod jo trods af af så og så mange
stilbilleder per sek. var det svært at finde et enkelt billede der
kunne bruges hvis motivet skulle være bestemt.
Så jeg anbefaler et digitalt fotografiaparat med god optik. Når
billederne derfra er kommet ind i computeren findes der programmer der
kan lave en "film" ud af billederne. D.v.s. hvis du tager foto af en
bygning og starter i een ende og slutter i den anden med f.eks. 5-8
optagelser, vil en konvertering til "film", give en ret god panorering
af bygningen. Fordel: Du har en "film" og enkeltbilleder.
Og til et digitalt kamera skal man også lige kikke på kabler der
passer.

Fra : Jubii

Dato : 07-09-08 10:45

On 7 Sep., 17:43, "Claus Tersgov" <nospamn...@tersgov.dk> wrote:

> Video  (SD) har kun en opløsning på 720x576  pixels så det kan ikke bruges
> til ret meget som stillbilleder. Selv det tarveligste kamera fra netto kan
> gøre det meget bedre.

Jeg har et JVC GZ-MG155E kombi video/foto og kan indstille til
følgende opløsninger til optagelse på SD kortet:
1152x864 og 640x480. Jeg har den indstillet på 11152x864 og optagelse
af foto til SD kortet. (kan optage til HDD'en) Kvaliteten er
indstillet til "fine". Jeg kompenserer for de manglende antal
optagelse på SD'en ved at have et 4Gb kort i. Det giver 2136
optagelser i 1152x864.
640x480 giver 6195 optagelser på samme kort. men som du rigtigt siger
så er det ikke atraktivt.
MG255 versionen af kameraet har en masse opløsninger og højeste er
1632x1224

Til video kan jeg ikke se andre af den slags instillinger end kvalitet
og billedstørelse i wide 16:9 eller standard 4:3 så billederne kan
vises på et tv.

Fik jeg misforstået noget?

Fra : Jubii

Dato : 07-09-08 11:02

On 7 Sep., 17:59, "MigSelv" <j_ander...@stofanetsletmig.dk> wrote:

> [...]
> Har et rimelig godt digital kamera.
> Troede man kunne slå to fluer med et smæk, men kan udlede af svarerne at,

Sådan da, det er fint med 2 typer kamera, et til video og et til foto.
Men idag kan man få et kombikamera med de to typer der blot bruger
samme optik.

Det var konverteringen fra video til stilbilleder vi er modstander af.

Køb digitalt vidiokamera med kun den funktion og behold det digitale
fotokamera. Så kan du tage levende billeder til det du skal bruge det
til og tage stilbilleder seperat til det du skal bruge det til.
Eller køb et kombi (noget dyere end 2000 helst) og gør det samme, for
der er 2 indstillinger og 2 knapper så på et tidspunkt indstiller du
til video og bruger trykknappen der optager video og til foto
indstilles til det og der bruges en anden trykknap. (på et JVC GZ-
MG155 ihvertfald)

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-09-08 19:24

MigSelv skrev:
> Håber det er den rigtige gruppe?

Ja, du har jo fået nogle svar. Ellers vil jeg foreslå

dk.teknik.tv+video

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Claus Smith

Dato : 09-09-08 20:33

Glem det, da du ikke på nogen måde kan få en løsning til formålet for max
kr. 2000,-

Snakker vi videokamera til små penge, så kig på Canon FS100. Har selv lige
fået et ind af døren og er ganske positiv overrasket over kvalitet og output
specielt i forhold til den ganske lave indkøbspris. Har selv tidligere haft
både 3ccd og prof. videoproduktionskameraer i 40-50 tusinde kroners klassen,
så jeg ved godt hvad man få hvis budgettet er stort, men den lille FS100 har
godt nok betaget mig.

Claus

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-09-08 18:03

"Claus Smith" <claus@claussmith.noSPam.dk> skrev

> [...]
> kroners klassen, så jeg ved godt hvad man få hvis budgettet er stort, men
> den lille FS100 har godt nok betaget mig.

Stort set alle nye konsum-kams har en fremragende billedekvalitet også i
sammenligning med high-end prosumer udstyr. Der hvor de falder igennem er
den praktisk brug, betjening, knapper og holdbarhed.

Claus