Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Talstørrelse for farveforskel
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 04-09-08 21:04

Hvis man har to ens billeder, men det ene er bearbejdet en anelse, kan man
så på en eller anden måde få et tal for hvor meget farveforskel der fx er
mht. den grønne farve (og de grønne nuancer)?

Lars

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 05-09-08 13:02

Den svære måde:

Hvis du zoomer til 800% eller endnu større og kører musen hen over en
bestemt pixel så kan du i de fleste billedebehandlingsprogrammer aflæse RGB
værdien for denne bestemte pixel. Hvis du gør dette for samme pixel i de to
billeder får du et udtryk for forskellen. (er lettest i hjørnerne på
billedet - ellers må du tælle)

Det er dog nødvendigt at gøre det ved mange forskellige pixels, både lyse og
mørke, røde, grønne og blå. Du vil nu kunne tegne den overførsels funktion
(ofte kaldet courves/levels) som de to billeder har i forhold til hinanden.
Der er tre forskellige overførsels funktioner, en for rød, grøn og blå.
Disse tre grafer er i princippet uafhængige af hinanden, men vil ofte have
samme form (eventuelt med forskellig hældning på det midterste stykke hvis
der er rodet med hvidbalancen). Graferne udtrykker forskellen på billederne
set i forhold til hinanden. Så du kan derfor se om fx. det ene har større
eller mindre kontrast eller lysstyrke, eller om der fx. er justeret på
hvidbalancen.

Den lette måde:

Indstil dit billede bahendlings software til at vise RGB histogrammer og
sammenlign hver af de tre kanaler (rød, grøn og blå) for de to billeder.
Ofte vil den forskel du søger se ud som en forskydning til højre eller
venstre, eller se ud som en "forstrækning" eller en "sammentrykning" i
højre/venstre retningen og i top/bund retningen. (De tre kanaler er
uafhængige men ændringerne følges ofte ad).

Søg i google efter "digital camera histogram" for yderligere forklaring om
hvad forskydningerne betyder og hvordan man bruger det.

P.S. I mange programmer han du "hive i histogrammet" med musen. Denne måde
er ideél til at lære om hvad de forskellige
forskydninger/udvidelser/sammentrækninger betyder for billedet.

Mvh
Anja

Fra : BRSF-DK

Dato : 05-09-08 14:40

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> er ideél til at lære om hvad de forskellige
> forskydninger/udvidelser/sammentrækninger betyder for billedet.

Hej Lars

Som opfølgning på Anja´s gode svar kan du måske bruge lidt af det jeg har
skrevet her:

http://fotohobby.dk/Bjarne_foto_hobby.htm#Histogrammet_Fotografens_bedste_ven

hvor der også er link til download af diverse om brug af Histogrammet

Bjarne
6855 Outrup
www.fahnoe.dk - www.fotohobby.dk