Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Google Chrome.
Fra : Søren Friberg

Dato : 03-09-08 05:30

Er det en god browser til billeder?
Det kan jeg ikke helt gennemskue, når jeg kører den. Her virker den ret
genial til det også, men jeg tager sikkert fejl.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-09-08 14:16

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message
> Er det en god browser til billeder?

Nej - den er ikke farvestyret!
Jeg ved ikke om det kan slåes til.
Se f.eks.
http://www.color.org/version4html.xalter
i _din_ browser.

Desuden er een af de angiveligt store ting, at den har en hurtig Java-script
fortolker. Det er godt til web-applikationer som gmail, men ligegyldigt i
forbindelse med billeder hvis gallerierne ikke bruger store mængder
Java-script.

Firefox 3 med farvestyring slået til er bedre til billeder.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Claus Smith

Dato : 06-09-08 11:02

> Firefox 3 med farvestyring slået til er bedre til billeder.

Hvor går jeg specifikt hen og sikre mig at den funktion er slået til?

Claus

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 06-09-08 11:24

Claus Smith skrev:

> Hvor går jeg specifikt hen og sikre mig at den funktion er slået til?

Google er godt:

Indledning om avancerede indstillinger:
<http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox-trin-avancerede.php>

På samme side om indstilling af farvestyring:
<http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox-trin-avancerede.php#farvestyring>

Min fornemmelse er at visning af billeder tager en del længere tid med
farvestyring end uden, men det er kun mærkbart på store fotos.

--
Vh Kurt

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-09-08 13:30

Claus Smith wrote:

> Hvor går jeg specifikt hen og sikre mig at den funktion er slået til?

I det felt, hvor hjemmesidens navn står skriver du "about:config".
Herefter svarer du ja, til at du nok skal være forsigtig og ikke komme
til skade med noget. Herfter søger du med filter efter "gfx". Her finder
du ret hurtigt gfx.color_management.enabled, som du dobbeltklikker på,
så den vise true

Bo //

Fra : Robert Piil

Dato : 06-09-08 17:53

Claus Smith skrev:

> Hvor går jeg specifikt hen og sikre mig at den funktion er slået til?

Hvis du vil checke om det fungerer, kan du kigge på
http://www.color.org/version4html.xalter

--
Robert Piil

Fra : E.M.

Dato : 03-09-08 17:10

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse
> Er det en god browser til billeder?
> Det kan jeg ikke helt gennemskue, når jeg kører den. Her virker den ret
> genial til det også, men jeg tager sikkert fejl.

Har du læst punkt 11 i betingelserne? du giver Google retten til at
videregive alt hvad du lægger ud på nettet via Chrome, ganske gratis, dvs.
de kan i princippet bruge dine billeder til alt muligt uden at du får noget
for det.

Mvh. E.M.

Fra : Søren Friberg

Dato : 03-09-08 17:58

E.M. skrev:

> [...]
> de kan i princippet bruge dine billeder til alt muligt uden at du får noget

Hmh, lyder ret ubehageligt. Den ret afgiver jeg ikke :-9

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 03-09-08 19:07

E.M. skrev:
> [...]
> de kan i princippet bruge dine billeder til alt muligt uden at du får noget

Man kan vist ikke lægge noget ud på nettet med Chrome ? Er der en
hjemmesideeditor og publish-funktion ét eller andet sted i Chrome ?

Men man kan f.eks. uploade billeder til fototryk, og det er måske også
omfattet af denne regel ? Det ville da være overraskende at få sine
familiebilleder publiceret ad denne vej

Jeg tror bare det er Googles generelle licensaftale, som ikke er helt
relevant i forhold til en browser...

--
Vh Kurt

Fra : E.M.

Dato : 03-09-08 19:17

> Man kan vist ikke lægge noget ud på nettet med Chrome ? Er der en
> hjemmesideeditor og publish-funktion ét eller andet sted i Chrome ?

Jeg ved det ikke, men hvis du har en hjemmeside med et galleri, og du lægger
billeder ind på den via chrome, har du samtidig givet Google lov til
vederlagsfrit at bruge eller videregive dine billeder.

> Men man kan f.eks. uploade billeder til fototryk, og det er måske også
> omfattet af denne regel ? Det ville da være overraskende at få sine
> familiebilleder publiceret ad denne vej

Ifølge betingelserne er de.

Mvh. E.M.

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 03-09-08 19:34

Kurt Kjær Jensen wrote:

> [...]
> familiebilleder publiceret ad denne vej
>
> Jeg tror bare det er Googles generelle licensaftale, som ikke er helt

Lige meget om de er standard eller ej, viser det bare at, Google ikke er
åh så dejlige, så mange gerne vil havde.

Det er 100% ligeså kold business minded som f.eks. Microsoft og Apple,
de gør det bare på andre måder. Men alt i alt går det for dem kun ud på
at tjene penge.

Ligesom alle andre fornuftige firmaer.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, MSDT #505926, TDI Trimix

Fra : Søren Friberg

Dato : 03-09-08 20:18

Soren 'theDiver' Reinke skrev:
> Men alt i alt går det for dem kun ud på
> at tjene penge.

og det er lykkedes meget godt også

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 03-09-08 20:48

Søren Friberg wrote:

> og det er lykkedes meget godt også

Det har du helt ret i, men ligefrem at forlange rettighederne til alt
hvad folk sender igennem browseren, er godt nok for langt ude.

Fra : Søren Friberg

Dato : 03-09-08 20:52

Soren 'theDiver' Reinke skrev:

> Det har du helt ret i, men ligefrem at forlange rettighederne til alt
> hvad folk sender igennem browseren, er godt nok for langt ude.

Bestemt, så jeg piller den nok ud igen.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-09-08 12:46

E.M. wrote:
> [...]
> de kan i princippet bruge dine billeder til alt muligt uden at du får noget

Der var andre, der havde læst det og klaget:

http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/article562580.ece

Bo //

Fra : Nikolaj R. J.

Dato : 04-09-08 20:30

> [...]
> de kan i princippet bruge dine billeder til alt muligt uden at du får noget
Hejsa
Google har nu ændret formuleringen i betingelserne, så de ikke længere
har rettighederne til ting lagt op via Chrome.
http://www.version2.dk/artikel/8351

Mvh Nikolaj

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-09-08 17:35

Søren Friberg wrote:
> Er det en god browser til billeder?

Underligt navn, de giver den, når den IKKE er farvestyret

Bo //

Fra : Søren Friberg

Dato : 07-09-08 15:48

Søren Friberg skrev:
> Er det en god browser til billeder?
> Det kan jeg ikke helt gennemskue, når jeg kører den. Her virker den ret
> genial til det også, men jeg tager sikkert fejl.

Alvorligt sikkerhedshul:
http://www.comon.dk/news/advarsel.mod.google.chrome_37561.html

Jeg tror, det er bedst at vente lidt med denne browser.

Fra : Robert Piil

Dato : 07-09-08 16:14

Søren Friberg skrev:

> Alvorligt sikkerhedshul:
> http://www.comon.dk/news/advarsel.mod.google.chrome_37561.html
>
> Jeg tror, det er bedst at vente lidt med denne browser.

Paradoksalt nok, så starter Chrome automatisk op når man afinstallerer
den, for at bede en om at give feedback. Det er den slags småting der
langsomt men sikkert øger modviljen mod Googles produkter.

Jeg er efterhånden der, hvor jeg er begyndt at være opmærksom på
alternativer til de Google-produkter jeg anvender.

--
Robert Piil

Fra : Søren Friberg

Dato : 07-09-08 16:19

Robert Piil skrev:

> Jeg er efterhånden der, hvor jeg er begyndt at være opmærksom på
> alternativer til de Google-produkter jeg anvender.

hmh, ved ikke om det er Google eller tendensen i det land, der stort set
styrer...

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 07-09-08 19:47

Robert Piil wrote:

> Paradoksalt nok, så starter Chrome automatisk op når man afinstallerer
> den, for at bede en om at give feedback. Det er den slags småting der
> langsomt men sikkert øger modviljen mod Googles produkter.

Helt enig.

Mange ser google som det store flinke firma, hvilket de ikke er, de er
ikke det mindste bedre end andre firmaer.

F.eks. den med deres licens politik med Chrome, jeg tror ikke et sekund
på det var en fejl at det med de ejer alt man sender igennem browseren.