Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ergonomi dslr
Fra : Ukendt

Dato : 02-09-08 19:20

Jeg har tit undret mig over hvor akavet det er at stå med et dslr og glo
igennem søgeren. Jeg bruger venstre øje, da jeg bedst kan lukke det højre
Men LCD-skærmen bliver fedtet af næsen, brillerne smasker ind i søgeren
og øjenbrynet og bliver "fedtet". Efter 3 skud skal der pudses briller og
LCD-skærm! Kan man virkelig ikke opfinde noget der er bedre at kigge igennem
end det lille hul?
På nogle nyere Hasselblad kunne det se ud som om der er en lang
søger-extender på (flere cm), hvilket da ville afhjælpe problemet noget.

Mvh Steen

Fra : MW

Dato : 02-09-08 19:47

"Steen F." <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> På nogle nyere Hasselblad kunne det se ud som om der er en lang
> søger-extender på (flere cm), hvilket da ville afhjælpe problemet noget.

Problem gælder jo alle småbilledkameraer, slr såvel som målsøger af
leicatypen, ikke ét eneste "venstrehåndskamera"

Jeg næsefedter iøvrigt skærmen mest når jeg bruger højre øje, med venstre
kommer snuden i karambolage med knapperne til højre for skærmen (Canon)

Tidligere kunne man enten bruge en skaktsøger eller en vinklet (45 grader)
til nogle kameraer (med udskifteligt prisme) men det var dengang

Hasselblads lange søgerokular er jo nødvendigt på grund af
bagstykket/magasinet

mvhMW

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-08 20:09

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Problem gælder jo alle småbilledkameraer, slr såvel som målsøger af
> leicatypen, ikke ét eneste "venstrehåndskamera"

Hvis vi går helt tilbage til "dengang", havde Exakta Varex både
filmfremføring og udløser placeret på venstre side af huset.

-Joachim

Fra : MW

Dato : 03-09-08 00:19

"J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> skrev i en meddelelse

> "MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis vi går helt tilbage til "dengang", havde Exakta Varex både
> filmfremføring og udløser placeret på venstre side af huset.
>
> -Joachim

Prismet er stadig placeret i midten så næseproblemet er det samme

MW

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 02-09-08 20:10

MW skrev:

> Tidligere kunne man enten bruge en skaktsøger eller en vinklet (45 grader)
> til nogle kameraer (med udskifteligt prisme) men det var dengang

Jeg har okularforlænger og vinkelsøger (90 gr) til mine Canon'er.
Okularforlængeren giver lidt plads til næsen, men søgerbilledet bliver
en del mindre, så den bruger jeg sjældent.

Vinkelsøgeren er rigtig god til macro eller andre situationer med
akavede stillinger. Den vil sikkert også være meget anvendelig til
portræt på et lavt stativ eller lignende. Den har desuden en indstilling
med 2½ (?) ganges forstørrelse, så man bedre kan bedømme focus.

--
Vh Kurt

Fra : MW

Dato : 03-09-08 00:21

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har okularforlænger og vinkelsøger (90 gr) til mine Canon'er.
> Okularforlængeren giver lidt plads til næsen, men søgerbilledet bliver en
> del mindre, så den bruger jeg sjældent.

Den er fuldstændig ubrugeligt med en X 0,5 forstørrrelse

> [...]
> lavt stativ eller lignende. Den har desuden en indstilling med 2½ (?)
> ganges forstørrelse, så man bedre kan bedømme focus.

Vinkelsøgeren er også ubrugelig til almen fotografering, men det er den jo
heller ikke beregnet til

mvhMW