Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom alternativ?
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-09-08 20:57

Hejsa,

Findes der alternativer (ud over Aperture) som kan det samme som
Lightroom på samme intuitive måde, eller er det bare det jeg skal
bruge de næste 2300,- på??

Jeg brugt Lightroom 2 Trial i et par dage nu og er godt nok solgt.....
ret solgt faktisk.. det er sq uhyggeligt

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-09-08 21:24

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
>
> Jeg brugt Lightroom 2 Trial i et par dage nu og er godt nok solgt.....
> ret solgt faktisk.. det er sq uhyggeligt

-så indse tilstanden og køb... Jeg har været med siden den første
version, og kan ikke forestille mig ret meget andet, der er så
effektivt. Og version 2.0 er yderligere et skub i den rigtige retning

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-09-08 21:29

Bo Bjerre wrote:

> -så indse tilstanden og køb... Jeg har været med siden den første
> version, og kan ikke forestille mig ret meget andet, der er så
> effektivt. Og version 2.0 er yderligere et skub i den rigtige retning

som tilføjsel: jeg har osse købt bogen om det og et kursus fra Luminous
landscape. Sidstnævnte er godt fordi det er brugere, der fortæller om
det. Men det kræver tålmodighed. De snakker og snakker. Men med en
notesblok ved siden af er det fint...

Bo //

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-09-08 21:47

Bo Bjerre skrev:

> som tilføjsel: jeg har osse købt bogen om det

Hvilken bog?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-09-08 21:59

Søren Friberg wrote:

> Hvilken bog?

http://www.amazon.co.uk/Adobe-Photoshop-Lightroom-Book-Photographers/dp/0321385438/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1220302658&sr=8-2

-jeg ved ikke om den kommer i en release 2

Bo //

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-09-08 22:01

Bo Bjerre skrev:

> http://www.amazon.co.uk/Adobe-Photoshop-Lightroom-Book-Photographers/dp/0321385438/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1220302658&sr=8-2
>

> -jeg ved ikke om den kommer i en release 2
>
> Bo //

Tak

Fra : Robert Piil

Dato : 01-09-08 22:15

Bo Bjerre skrev:

> http://www.amazon.co.uk/Adobe-Photoshop-Lightroom-Book-Photographers/dp/0321385438/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1220302658&sr=8-2
>

> -jeg ved ikke om den kommer i en release 2

<http://www.amazon.co.uk/Adobe-Photoshop-Lightroom-Book-Photographers/dp/0321555619/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1220303656&sr=1-1>
(ikke at jeg kender den).

--
Robert Piil

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-09-08 23:03

Robert Piil wrote:

> <http://www.amazon.co.uk/Adobe-Photoshop-Lightroom-Book-Photographers/dp/0321555619/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1220303656&sr=1-1>
>
> (ikke at jeg kender den).

Samme forfatter. Ser ud om den nye udgave til version 2 af LR. Jeg
vidste ikke at den var udkommet. Så glem den, jeg omtalte

Bo //

Fra : Jacob Ask

Dato : 02-09-08 06:34

Bo Bjerre wrote:

> http://www.amazon.co.uk/Adobe-Photoshop-Lightroom-Book-Photographers/dp/0321385438/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1220302658&sr=8-2
>
> Bo //

Jeg har ikke selv læst nedenstående, men hvad han ellers har lavet (til
photoshop) har været rigtigt godt - så måske den er værd at se efter:
http://www.amazon.co.uk/Photoshop-Lightroom-Digital-Photographers-Voices/dp/0321555562/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1220333515&sr=1-1

Mvh
Jacob Ask

Fra : skeptikeren@privat.d~

Dato : 02-09-08 16:48

On Mon, 01 Sep 2008 22:59:08 +0200, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> wrote:

>http://www.amazon.co.uk/Adobe-Photoshop-Lightroom-Book-Photographers/dp/0321385438/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1220302658&sr=8-2
>
>-jeg ved ikke om den kommer i en release 2
>
>Bo //

Jeg kan også anbefale Scott Kelbys bog. Jeg har tyret 1. udgaven og
har nu bestilt udgaven til Lightroom 2.
http://www.kelbytraining.com/product/adobe-photoshop-lightroom-20-book-for-digital-photographers.html

mvh

sk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-09-08 14:21

>-så indse tilstanden og køb... Jeg har været med siden den første
>version, og kan ikke forestille mig ret meget andet, der er så
>effektivt. Og version 2.0 er yderligere et skub i den rigtige retning

Øv

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-09-08 21:50

Martin Johansen [6000] skrev:

> Jeg brugt Lightroom 2 Trial i et par dage nu og er godt nok solgt.....
> ret solgt faktisk.. det er sq uhyggeligt

Ja, programmet er stærkt vanedannende. Men ellers skal det vel være PSE
6 - nu snart version 7, men version 6 er i hvert fald ikke det samme som
LR2.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-09-08 14:18

>Ja, programmet er stærkt vanedannende. Men ellers skal det vel være PSE
>6 - nu snart version 7, men version 6 er i hvert fald ikke det samme som
>LR2.

Jeg har PSE5 - det er slet slet ikke det samme.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 02-09-08 14:35

Martin Johansen [6000] skrev:

> Jeg har PSE5 - det er slet slet ikke det samme.

Det påstår jeg nu heller ikke. I virkeligheden er trådens spørgsmål
næsten umulig at svare på. Hans Kruse har forsøgt at sammenligne de 2
programmer her:

http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/adobe-photoshop-elements-6-vs-lightroom.html

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-09-08 15:12

>Det påstår jeg nu heller ikke.

OK - jeg var lidt derhenaf i min forståelse

> I virkeligheden er trådens spørgsmål
>næsten umulig at svare på.

Det var måske nok lidt indforstået.

Men det jeg søger er et program der "kan det samme" som Lightroom,
altså om der findes noget frit software eller noget billigere.

Jeg har i forvejen PSE5 med ACR (og bruger det flittigt).

Jeg ved godt at PSE5 med ACR "kan det samme" i grove træk, altså
konvertere mine NEF'er. Men jeg er forelsket i arbejdsgangen i
Lightroom. Især det faktum at jeg slipper for at gemme mine billeder
som TIFF'er men blot kan have alle settings liggende i databasen og så
eksportere et billede når det skal bruges andetsteds.

>Hans Kruse har forsøgt at sammenligne de 2
>programmer her:

Tak for link

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 02-09-08 15:21

Martin Johansen [6000] skrev:

> OK - jeg var lidt derhenaf i min forståelse

> Det var måske nok lidt indforstået.

Ja for alt er jo en prioritering. Der findes selvfølgelig ikke et andet
program, der er magen til. Ej heller et med samme arbejdsgang, men både
PSE6 eller nu snarere PSE7 og LR2 kan betegnes som programmer til
fotoworkflow. Men ens er de jo ikke, men PSE6-7 er jo en hel del
billigere. Hvordan du prioriterer her, er jo ikke til at vide. Jeg
bruger PSE6 og LR2. Efterhånden synes jeg LR2 kan det hele med mindre,
jeg skal skabe et eller andet unaturligt resultat.

> [...]
> som TIFF'er men blot kan have alle settings liggende i databasen og så
> eksportere et billede når det skal bruges andetsteds.

Ja, det er jo, hvad der er rigtig smart ved LR.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-09-08 15:22

>bruger PSE6 og LR2. Efterhånden synes jeg LR2 kan det hele med mindre,
>jeg skal skabe et eller andet unaturligt resultat.

Det er lidt det jeg oplever også. At det hele kan klares i LR2.

>Ja, det er jo, hvad der er rigtig smart ved LR.

Mega...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : S

Dato : 01-09-08 22:39

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
>
> Jeg brugt Lightroom 2 Trial i et par dage nu og er godt nok solgt.....
> ret solgt faktisk.. det er sq uhyggeligt

Lightroom er toppen, men hvor er det dog dræbende langsomt...

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-09-08 23:07

S wrote:

> Lightroom er toppen, men hvor er det dog dræbende langsomt...

Nå, ja, den kan ikke køre på en lommeregner. Men med nogle GB RAM en
to(eller fire)stjernet processor og en hurtig disk kan det godt bruges.
Har man plads nok, kan det betale sig at lave pre-views i fuld
størrelse, når man importerer data.

jeg har lige installeret det på en MSI U100 og ja, det er ikke hurtigt,
men det virker.

Bo //

Fra : Karsten Jensen

Dato : 01-09-08 23:24

On Tue, 02 Sep 2008 00:06:33 +0200, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> wrote:

>jeg har lige installeret det på en MSI U100 og ja, det er ikke hurtigt,
>men det virker.

forhåbentlig kommer der snart en version 2.1 som retter op på fejlene
mange brugere har med hastigheden. se evt. adobes forum....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-09-08 14:18

On Mon, 01 Sep 2008 23:39:18 +0200, S <s@no.no> wrote:

>Lightroom er toppen, men hvor er det dog dræbende langsomt...

Trial'en er ikke langsom på min - tværtom faktisk.

Er den fulde version "tungere"?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-08 23:36

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
>
> Jeg brugt Lightroom 2 Trial i et par dage nu og er godt nok solgt.....
> ret solgt faktisk.. det er sq uhyggeligt

Tja, nu har jeg brugt trialversionen i godt et par uger, og jeg vil ikke
smide så meget som en 1-krone efter den, når jeg har både CS 1 og CS 2.

Men du sidder vel stadig på en Mac, så hvorfor ikke kigge efter
GraphicConverter? - Den kan stort set det samme, og hvis du så henter
seneste ver. af Adobe RAW Plugin (gratis) og putter den i GCs plugins
mappe, så har du fuld RAW med GC. - Og ellers er der jo også Adobe
Photoshop Elements 6.0 + Adobe RAW Plugin. - Det bliver temmelig meget
billigere end LR2....

mvh. Erik Richarc

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-09-08 07:49

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
>
> Men du sidder vel stadig på en Mac, så hvorfor ikke kigge efter
> GraphicConverter? - Den kan stort set det samme,

? også med hensyn til database og søgninger ?

Bo //

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-08 10:36

Bo Bjerre <bo@sarek.dk> wrote:

> ? også med hensyn til database og søgninger ?

Så skal du over i enten Cumulus eller Exstensis Portfolio .. og så vil
jeg nok bare holde mig til Lightroomt eller Aperture ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-08 12:54

Bo Bjerre wrote:

> ? også med hensyn til database og søgninger ?

Ja, baser, kataloger, slideshows, resizing, rotation, batch resizing,
batch converting, organizer, der sorterer/ordner efter dato/tid /
tid/dato osv.osv.. GC er ikke, - som det opr. var tænkt fra Torsten
Lemkes side, - kun en konverteringsprogram til forskellige
grafikformater. - Allerede fra ver. 3.x kunne man bruge den til både
redigering og scanning via fx. TWAIN og PhS's scanner plugins. Og fra og
med ver. 4.x fik den en masse redigeringsfaciliteter. Den seneste ver.
6.x er på mange områder bedre end fx. også Photoshop 6.x, men fx. er
sådan noget som 'blur' og sharpen' ikke helt så udbygget - medmindre,
man bruger PhS plugins...

Det er nok det bedste all-round billedværktøj til computer overhovedet.
Bare en skam, det kun findes til Mac. Jeg har foreslået Torsten, at han
skulle lave en Windows ver., men det har han ikke tid til... - Påstår
han ihvertfald. - Jeg har selv brugt den siden ver 1.01 eller 1.0.2 -
altså stort set fra første release...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-08 14:44

> [...]
> skulle lave en Windows ver., men det har han ikke tid til... - Påstår
> han ihvertfald. - Jeg har selv brugt den siden ver 1.01 eller 1.0.2 -

GC er et fantiastisk program, men nogen god organizer a la Lightroom
eller Aperture er det ikke. Det er lige før jeg vil anbefale Expression
Media fra Microsoft til det før GC ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-08 16:30

Thomas von Hassel wrote:

> GC er et fantiastisk program, men nogen god organizer a la Lightroom
> eller Aperture er det ikke.

så er det, fordi du ikke kender GC godt nok.

> Det er lige før jeg vil anbefale Expression
> Media fra Microsoft til det før GC ...

Er det den her, du mener? - 'Microsoft Expression Media 2 for Windows' -
eller er det den oprindelige 'Expression E3 3.7? - For hvis det er
Expression Media, du mener, så er det da noget af det værste gang revl
og krat, jeg endnu har set fra det firma!

Da Ms købte Expression E3 var det en klar aftale, at de skulle
videreudvikle programmet ud fra originalen, så der i løbet af det første
år skulle komme en E4 version. - Istedet er der nu gået 5 år, og så
sender de Expression Media 2.0.1477.0 på markedet. Jeg har (endnu) ikke
prøvet den nyeste ver. 2.0.1477.0, men den forrige ver. er så fyldt med
fejl, så det burde forbydes at sende et sådant produkt på markedet! - Så
vil jeg hellere anbefale den gamle non-Ms ver. Expression E3, hvis man
stadig kan finde den et eller andet sted. - Jeg véd dog ikke, om Windows
versionen af E3 kører på Vista, men den kører ihvertfald på XP! - Mac
versionen af E3 kører forrygende godt!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-08 17:13

> [...]
> Expression Media, du mener, så er det da noget af det værste gang revl
> og krat, jeg endnu har set fra det firma!

Det er det der i gamle dage hed iView Media Pro .. et produkt som vi
brugte på mit tidligere arbejde, og var ganske glade for .. inden vi fik
Cumulus ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-08 20:14

Thomas von Hassel wrote:

> Det er det der i gamle dage hed iView Media Pro .. et produkt som vi
> brugte på mit tidligere arbejde, og var ganske glade for .. inden vi fik
> Cumulus ...

OK, men så kan man - nok en gang - konstatere, at M$ både løber fra
indgåede aftaler og slagter ellers velfungerende firmaer, som de med
alle midler først tvinger i knæ...!

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-09-08 14:20

> [...]
>mappe, så har du fuld RAW med GC. - Og ellers er der jo også Adobe
>Photoshop Elements 6.0 + Adobe RAW Plugin. - Det bliver temmelig meget

Jeg bruger kun Mac på den bærbare - desktoppen hvor jeg arbejder med
billederne er Vista.

Jeg har PSE5 og ACR - og det funker da - men det funker jo netop ikke
som Lightroom-modellen og som er det jeg er faldet for.

Derfor tvivler jeg lidt på GC kan tilfredsstille

Jeg bør måske præcisere mit spørgsmål:

Findes der en shareware/freeware "Lightroom"?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-08 16:02

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> som Lightroom-modellen og som er det jeg er faldet for.
>
> Derfor tvivler jeg lidt på GC kan tilfredsstille

Tja, det kan jeg da godt se, siden GC ikke findes til Windows..-) - PE 5
er jeææer olle mpget gpdt aæternativ, - ver. 6.x er væsentlig bedre...

> Jeg bør måske præcisere mit spørgsmål:
>
> Findes der en shareware/freeware "Lightroom"?

Hm, har kigget lidt rundt, men det ser ikke ud til, der er noget ala
Aperture, LR og GC...

Men prøv da lige at kigge på Adobe opg. priser, - hvis du nu for
nogenlunde samme pris som for LR kan opg. til en CS3, ville det da være
værd at overveje...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-09-08 16:12

>Tja, det kan jeg da godt se, siden GC ikke findes til Windows..-) - PE 5
>er jeææer olle mpget gpdt aæternativ, - ver. 6.x er væsentlig bedre...

Jeg synes ikke PSE6 kom med så meget nyt igen? (har ikke kigget på
Organizer-delen da jeg ikke bruger den).

>Men prøv da lige at kigge på Adobe opg. priser, - hvis du nu for
>nogenlunde samme pris som for LR kan opg. til en CS3, ville det da være
>værd at overveje...

Du mener købe LR2 og så "opgradere" til CS3 og få det "hele for det
halve"?

Det lyder ikke helt tosset...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 02-09-08 16:20

Martin Johansen [6000] skrev:
> Jeg synes ikke PSE6 kom med så meget nyt igen? (har ikke kigget på
> Organizer-delen da jeg ikke bruger den).

Jeg har ingen anelse om, om der er reelle forbedringer til PSE7, men har
da set dette link:

http://www.dpreview.com/news/0808/08082607photoshop_elements_7.asp

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-08 16:35

Martin Johansen [6000] wrote:

> Du mener købe LR2 og så "opgradere" til CS3 og få det "hele for det
> halve"?
>
> Det lyder ikke helt tosset...

Nej, jeg mener faktisk at bruge din PhE 5 som basis for opg. til CS3...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-08 17:24

> Nej, jeg mener faktisk at bruge din PhE 5 som basis for opg. til CS3...

Det er bare dyrere end at opgradere fra en "rigtig" Photoshop .. iflg.
Adobes egen "store" er det 5,462.50 fra elements og 1,850.00 fra en
"rigtig" photoshop. (ex. moms)

Lightroom koster DKK 1,850.00 ex moms fuld version ..

/thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-09-08 18:08

>Det er bare dyrere end at opgradere fra en "rigtig" Photoshop .. iflg.
>Adobes egen "store" er det 5,462.50 fra elements og 1,850.00 fra en
>"rigtig" photoshop. (ex. moms)

Jeg synes bare ikke de brugte licenser fra en "rigtig" PS hænger på
træerne og slet ikke til priser hvor det synes fornuftigt.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-08 18:17

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Jeg synes bare ikke de brugte licenser fra en "rigtig" PS hænger på
> træerne og slet ikke til priser hvor det synes fornuftigt.

nej, fordi den enten ved folk hvad den er værd, eller også _er_ den
allerede brug til at opgradere ...

/thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-09-08 18:24

>nej, fordi den enten ved folk hvad den er værd, eller også _er_ den
>allerede brug til at opgradere ...

Ja

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-08 20:20

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg synes bare ikke de brugte licenser fra en "rigtig" PS hænger på
> træerne og slet ikke til priser hvor det synes fornuftigt.

Præcis, - så skal du helt ned i en PhS 3.x, 4.x eller 5.x, for fra og
med ver. 6.x kan selv en 6.0.1 køre på både xP og vista, - så folk, der
ar dem, og som bruger PhS til fx. fotoredigering, vil ikke af med dem...
- Og det samme gælder for Mac ver.... fra og med ver. 6.0.1 kører selv
en OS X fint på nyeste 10.5.4. Og fra og med ver. 7 er det ligegyldigt,
om du kører klassisk OS eller OS X....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-08 20:22

> PhS 3.x, 4.x eller 5.x, for fra og
> med ver. 6.x

ingen af disse kan bruges til upgradering til CS3

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-08 21:02

Thomas von Hassel wrote:

> ingen af disse kan bruges til upgradering til CS3

??? - Det har jeg ellers fra adobe danmark, og jeg tror faktisk mere på
dem, end på det, du skriver. Men jo ældre ver., jo højere opg. pris...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-08 21:07

> ??? - Det har jeg ellers fra adobe danmark, og jeg tror faktisk mere på
> dem, end på det, du skriver. Men jo ældre ver., jo højere opg. pris..

en gang for alle ... jeg sidder vitterligt ikke og hiver ting op af
røven .. det her er noget jeg sidder med _dagligt_. Kig på:

<https://store2.adobe.com/cfusion/store/html/index.cfm?event=displayProd
uct&categoryOID=1598156&store=OLS-DK>

Under "version" klik på "upgrade availability" ...

Du skal have Photoshop 7.0 eller højere ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-08 22:06

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> uct&categoryOID=1598156&store=OLS-DK>
>
> Under "version" klik på "upgrade availability" ...
>
> Du skal have Photoshop 7.0 eller højere ...

Så siger de ét, når man ringer til dem, og skriver noget andet på deres
hjemmeside. - Længee er den ikke!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-08 22:38

> Så siger de ét, når man ringer til dem, og skriver noget andet på deres
> hjemmeside. - Længee er den ikke!

Må jeg spørge hvor længe det er siden .. for de ændre nemlig ofte deres
krav... CS2 var så hvid jeg husker fra version 6, CS(1) var fra
Photoshop 5 ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-08 23:41

Thomas von Hassel wrote:

> Må jeg spørge hvor længe det er siden .. for de ændre nemlig ofte deres
> krav... CS2 var så hvid jeg husker fra version 6, CS(1) var fra
> Photoshop 5 ...

Sidste sensommer...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-09-08 04:07

> Sidste sensommer...

så kan jeg ikke afvise at de har ændret det siden da ... dog mener jeg
at det var fra CS3 de cuttede til og med Photoshop 7

Men Adobes alm. customer support og salg er ofte lidt bagefter ....

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-09-08 23:25

Thomas von Hassel wrote:

> så kan jeg ikke afvise at de har ændret det siden da ... dog mener jeg
> at det var fra CS3 de cuttede til og med Photoshop 7

OK, det er så muligt. - Men jeg kommer til at tænke på, at jeg rent
faktisk har opg. helt nede fra 2.5.0 over ver 3.x, 4.x, 5.x og 6.x, så
det er muligvis derfor, jeg fortsat kan opgradere videre.

> Men Adobes alm. customer support og salg er ofte lidt bagefter ....

Nja... jeg synes nu mere, det er firmaernes websites, der ofte er bagud..-)

mvh. Erik Eichard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-09-08 16:36

>Du mener købe LR2 og så "opgradere" til CS3 og få det "hele for det
>halve"?
>
>Det lyder ikke helt tosset...

Har lige lavet et proformakøb.

Jeg kan få CS3 og LR2 for knap 6400,- inkl moms.

Jeg har en PSE5 som CS3'eren kan opgraderes fra og da jeg køber (i
teorien) både LR2 og CS3 gives der yderligere rabat.

Jeg har længe leget med tanken om CS3 .. uden egentlig at ane hvorfor.

Hvad kan den egentlig som PSE ikke kan? Jeg ved godt den kan alt, men
hvad er "vigtigt" for en amatørfotograf? HDR er ligegyldigt da jeg har
Photomatix i forvejen.

Tænker lidt 16bit muligheden, men den kan næsten ikke være prisen værd
alene...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : skeptikeren@privat.d~

Dato : 03-09-08 09:39

Tråden er efterhånden drejet i retning af udgifter til PS og
Lightroom.
Må jeg igen minde om, at hvis man melder sig tll distancekurset på
Folkehøjskoleen i Jönköping, kan man som studerende købe Photoshop og
Lightroom til studipris.Jeg betalte €345 for begge programmer CS3
Extended + Lightroom.

Tilmelding her:

https://www.studera.nu/aw/freeTextSearchResult.do?period=HT+2008&freeText=hj-12389&page=1&method=&origin=1&destination=1

mvh

sk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-09-08 13:43

>Tråden er efterhånden drejet i retning af udgifter til PS og
>Lightroom.

Ja, dog ikke helt urelevant fandt jeg ud af.

> [...]
>Folkehøjskoleen i Jönköping, kan man som studerende købe Photoshop og
>Lightroom til studipris.Jeg betalte €345 for begge programmer CS3

Det er da en pris der er til at tage og føle på - og et fotokursus er
ej heller af vejen.

>Tilmelding her:
>
>https://www.studera.nu/aw/freeTextSearchResult.do?period=HT+2008&freeText=hj-12389&page=1&method=&origin=1&destination=1

Jeg er ikke satans stiv i svensk, men er det korrekt forstået at det
foregår online, altså "hjemmestudie" ? Og er det korrekt at linket
ovenover henviser til at pt. lukket studie?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : skeptikeren@privat.d~

Dato : 03-09-08 14:30

On Wed, 03 Sep 2008 14:43:01 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>foregår online, altså "hjemmestudie" ? Og er det korrekt at linket
>ovenover henviser til at pt. lukket studie?

Det er korrekt at efterårets kursus er fuldttegnet og lukket. Kursus
er GRATIS, og der kommer et nyt. Se evt her:

Nästa chans att gå kursen är januari 2009
Eftersom höstens kurs är full så är nästa chans att komma med till
våren 2009. Anmälan för det sker mellan 15 sep och 15 okt.

http://www.moderskeppet.se/kurser/distanskurs/anmalan.php

http://www.moderskeppet.se/kurser/distanskurs/index.php

mvh

sk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-09-08 14:41

>Det er korrekt at efterårets kursus er fuldttegnet og lukket. Kursus
>er GRATIS, og der kommer et nyt. Se evt her:

Det var satans.. har ellers lige surfet vildt efter en pris..

> [...]
>Eftersom höstens kurs är full så är nästa chans att komma med till
>våren 2009. Anmälan för det sker mellan 15 sep och 15 okt.

Tak for det.

Så er der kun en ting tilbage... af hvad jeg kan læse mig frem til hos
Adobe så kræver det et studie på min. 2 års længde. Har jeg læst
forkert eller hvordan?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 03-09-08 14:45

Martin Johansen [6000] skrev:

> [...]
>
> Så er der kun en ting tilbage... af hvad jeg kan læse mig frem til hos
> Adobe så kræver det et studie på min. 2 års længde. Har jeg læst

Sådan har jeg også læst det

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-09-08 14:47

>Sådan har jeg også læst det

Men jeg har læst 2 steder på deres web.. det ene sted stod der intet
om længde, det andet sted stod der 2 år, men den _kunne_ læses som om
det kun gjaldt for folkeskole mv.

Altså... skal jeg virkelig til at have fat i Adobe igen-igen

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : skeptikeren@privat.d~

Dato : 03-09-08 15:26

On Wed, 03 Sep 2008 15:40:31 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
>Så er der kun en ting tilbage... af hvad jeg kan læse mig frem til hos
>Adobe så kræver det et studie på min. 2 års længde. Har jeg læst

Jeg fik mine PS3 og Lightroom til studenterpris. Læs mere her:

http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2007/sa-koper-du-billigare-photoshop-om-du-ar-lararestudent-hosten-2007/

mvh

sk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-09-08 15:35

>Jeg fik mine PS3 og Lightroom til studenterpris. Læs mere her:
>
>http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2007/sa-koper-du-billigare-photoshop-om-du-ar-lararestudent-hosten-2007/

Ud fra dit link samt det som det henviser til er det vist ingen
problemer.

Hmm...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-09-08 15:47

On Wed, 03 Sep 2008 16:35:11 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Ud fra dit link samt det som det henviser til er det vist ingen
>problemer.
>
>Hmm...

Jeg må se om jeg kan tilmelde mig her når den åbner op for tilmelding.

De skriver at man skal have gymnasiel eksamen, men da jeg "kun" har
fra Købmandsskolen (og et par andre steder) er det sq ikke sikkert jeg
får lov.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 03-09-08 14:28

skeptikeren@privat.dk skrev:
> [...]
> Folkehøjskoleen i Jönköping, kan man som studerende købe Photoshop og
> Lightroom til studipris.Jeg betalte €345 for begge programmer CS3

Jeg tilmeldte mig, men fik besked om, at jeg desværre ikke var
kvalificeret. Jeg forstår ikke rigtig, hvilke kvalifikationer man i
givet fald skal besidde, men mine var åbenbart utilstrækkelige.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-09-08 14:41

>Jeg tilmeldte mig, men fik besked om, at jeg desværre ikke var
>kvalificeret. Jeg forstår ikke rigtig, hvilke kvalifikationer man i
>givet fald skal besidde, men mine var åbenbart utilstrækkelige.

Ja så er jeg da slet ikke... :-/

Hmm.. forsøger alligevel

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 03-09-08 14:31

skeptikeren@privat.dk skrev:
> Tråden er efterhånden drejet i retning af udgifter til PS og
> Lightroom.

Jeg synes ikke tråden er drejet i den retning. Udgangsspørgsmålet
omtaler et beløb.