Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forkert højde bredde forhold på bærbar
Fra : Daniel Hoffmann

Dato : 01-09-08 19:29

Jeg har netop købt en bærbar, der trods sælgerens ord ikke kunne vise
korrekt bredde/længde forhold (aspect ratio i billedbehandlingsprogrammer)
f.eks bliver et 768 x 1024, som jo er 3:4 forhold til 2:3 forhold, når det
vises på skærmen. Så alle billeder får en form udtrækning ud til bredformat.

Nu får de den retur i morgen.

Men er der nogen, der ved hvor man kan se en oversigt over, hvilke bærbare
computere som viser korrekt højde bredde forhold. Jeg kan ikke leve med at
det ikke passer som ivrig fotoamatør.

mvh Daniel

Fra : Thomas Kjær

Dato : 01-09-08 19:34

On 2008-09-01, Daniel Hoffmann <dsl495917@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> vises på skærmen. Så alle billeder får en form udtrækning ud til bredformat.

Det lyder somom du kører en anden opløsning en skærmens rigtige, og billedet
derfor bliver strukket.

Har du prøvet at ændre skærmopløsningen til det maksimale?

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Leif Langgaard

Dato : 01-09-08 19:35

"Daniel Hoffmann" <dsl495917@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> f.eks bliver et 768 x 1024, som jo er 3:4 forhold til 2:3 forhold, når det
> vises på skærmen. Så alle billeder får en form udtrækning ud til

Køb kun en der også kan fungere stående på siden, så du også kan se de
billeder du har optaget i højformat!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 02-09-08 00:32

Det er ikke maskinen der er noget galt med, du skal bare justere
opløsningen så aspect ratio på opløsningen er 16:10, f.eks. 1920x1200,
afhængigt af din skærms opløsning.

--Michael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-08 10:36

Daniel Hoffmann <dsl495917@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> computere som viser korrekt højde bredde forhold. Jeg kan ikke leve med at

bare kør skærmen op i den maksimale opløsning (dens native opløsning),
så ordner det sig.

/thomas

Fra : Daniel Hoffmann

Dato : 02-09-08 16:16

Nu har jeg fundet ud af hvad problemet med min nye Zepto computer var. Selv
om alt skulle være præinstalleret, styresystem og drivere - havde computeren
kun 768 x 1024 i opløsning selv om det var en 16:10 skærm.
Men de havde glemt at installere skærmdriveren, så nu har jeg selv løst det
problem.

mvh Daniel

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-08 17:13

Daniel Hoffmann <dsl495917@vip.cybercity.dk> wrote:

> Men de havde glemt at installere skærmdriveren, så nu har jeg selv løst det
> problem.

sådan er det med windows ..... ;)

/thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-09-08 01:44

> [...]

> f.eks bliver et 768 x 1024, som jo er 3:4 forhold til 2:3 forhold, når det
> vises på skærmen. Så alle billeder får en form udtrækning ud til

Det gør alle bærbare og fladskærme. De er ikke beregnet til at vise andre
formater end det maksimale. Folk vil IKKE se på sorte kanter, så den dopler
simpelthen pixels i mindre opløsninger.

Hvis den ikke allerede kører i maksimal opløsning, så er det fordi der
mangler en skærmdriver.

Claus