Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedtekst
Fra : Gert

Dato : 01-09-08 12:51

Hej

I mange år har vi sat billeder i album,
og forsynet dem med en tekst så - 'hvem hvad hvor' - ikke gik i glemmebogen.

Billeder fra nyere tid ligger på en harddisk,
og de oplysninger om billederne, som vi kan fremføre stammer fra vores egen
hukommelse
- og den blev jo tyndere, som tiden går.

Er der nogen som kender et godt program, hvor man kan tilføje lidt tekst til
de enkelte billeder,
således at teksten vises sammen med billederne ??

Hilsen
Gert

Fra : per f andersen

Dato : 01-09-08 14:57

"Gert" <gert3@vip.cybercity.dk> skrev
> Er der nogen som kender et godt program, hvor man kan tilføje lidt tekst
> til de enkelte billeder,
> således at teksten vises sammen med billederne ??

Jeg vil tro, at langt de fleste album- eller billedvisningsprogrammer kan
vise kommentarer og som regel også giver mulighed for at tilføje
kommentarer. Det gæder f.eks. for FastStone Image Viewer som er både gratis
og glimrende.

mvh per

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-09-08 16:42

Gert wrote:

> [...]
> tekst til de enkelte billeder,
> således at teksten vises sammen med billederne ??

Jeg foretrækker at benytte IPTC metatag (Object Name), så titlen indlejres i
selve billedfilen. Denne titel kan jeg bl.a. se i min alm. Windows
Imageviewer (hvor jeg - i hvert fald i Vistaudgaven) også kan skrive i
feltet. Det er det samme feltt, som i f.eks. Lightroom kaldes for 'Title' og
hvis du kigger på billedet i Windows og tager egenskaberne bruges også
betegnelsen 'Tittel'.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-09-08 08:11

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> [...]
> og hvis du kigger på billedet i Windows og tager egenskaberne bruges også

Der er flere programmer, der kan skrive og/eller læse de informationer man
tilføjer i IPTC/XMP. Jeg har prøvet et par stykker, men flere af dem er ikke
ret lette/tidsbesparende at arbejde med. Jeg har fundet
http://www.itagsoftware.com, som jeg kasserende igen pga. manglende RAW
understøttelse, men det er nu blevet tilføjet, så jeg vil give det endnu en
change.

Et andet problem er at man ikke altid ved hvor forskellige programmer gemmer
data. På http://www.itagsoftware.com/compat.php kan man se en oversigt over
iTag op mod div andre programmer/services.

Er der andre der har prøvet iTag og har kommentar til det? Eller andre
programmer? Står for at skal igang med sommerferiebillederne, som bliver de
første med IPTC/XMP fra min side og gode råd modtages meget gerne

mvh Frank

Fra : Gert

Dato : 02-09-08 21:39

Tak for hjælpen,