Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ikke tilfreds helt med billedkvaliteten af~
Fra : milaweb@gmail.com

Dato : 30-08-08 12:34

Hej NG

Jeg har et canon 350 som er ok med Kit-lensen 18-55. Jeg har også en
zoom som giver mig lidt problemer. Det er en Canon Zoom Lens EF 70-300
IS USM, og hvis jeg tager billeder med max zoom, kan jeg stort set
ikke beskære billedet når det kommer på computeren, fordi der kommer
en slags "glød" omkring detaljerne. Kan nogen fortælle mig hvad det er
der sker, eller er det bare som det skal være med dette hus og denne
zoom kombination?

Jeg har et link til et eksempel(det er et helt uredigeret billede så
det fylder omkring 6MB)
http://www.milaweb.dk/IMG_6506.jpg

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-08 19:57

<milaweb@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Det ser såmænd meget normalt ud!
Ikke synderligt skarpt
Men der er da ikke vildt med CA. (Cromatisk abberation eller purple
fringing)

Der er to ting galt med dit billede - Du er alt for langt væk, og din
brændvidde er for kort!
Du skal være opmærksom på, at luften forvrænger dit billede på stor afstand,
og skarphed aftager drastisk derude.

Ganske vist er EF70-3004,5-5,6 IS USM ikke den skarpste optik i Canons
program, men den burde kunne levere acceptable præstationer.
Tag og brug den tommelfingerregel, at motivet skal fylde næsten
centercirklen eller deromkring, før du gider forsøge.

Prøv et par testskud med et motiv tættere på, og se, om det ikke hjælper på
detaljerne.
Billedet skal også efterfølgende skærpes i efterbehandlingen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : MW

Dato : 30-08-08 22:06

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på detaljerne.
> Billedet skal også efterfølgende skærpes i efterbehandlingen.

Objektivet er testet her
http://www.photozone.de/canon-eos/200-canon-ef-70-300mm-f4-56-usm-is-test-report--review

MW

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 30-08-08 22:46

Frodo Nifinger skrev:
> [...]
> Tag og brug den tommelfingerregel, at motivet skal fylde næsten
> centercirklen eller deromkring, før du gider forsøge.

Én ting mere - EF 70-300 har godt af at bliver blændet ned til f/8 eller
f/11 for at give noget mere skarphed. Den fuldt åbne f/5.6 som er brugt
her giver uskarphed. Nedblænding giver natuligvis ofte problemer med for
lidt lys, men så må ISO'en have yderligere et skub opad for at holde
lukkertiden nede.

--
Vh Kurt

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 31-08-08 10:06

milaweb@gmail.com wrote:
> [...]
> zoom kombination?
>
> Jeg har et link til et eksempel(det er et helt uredigeret billede så

Jeg overvejede på et tidspunkt præcis samme objektiv, men mange
rapportere om at den specielt i området 200-300 mm var meget soft, og
som en anden også skriver, skal den helst blændes et eller to trin ned.
Jeg valgte i stedet 70-200 IS, da jeg kan leve uden den ekstra brændvidde.

For at teste om dit objektiv er ok, kan du prøve at have kameraet på et
stativ (eller en stol), fokusere på et hus eller plankeværk, blænd ned
til 6.3 eller 8, vælg ISO 100, også tage billedet (gerne med selvudløser
så du ikke skal røre kameraet). Prøv et par skud - slå så din IS fra -
og tag et par mere. Afstanden kan være 5-10 meter - prøv evt. begge
afstand. Disse skud skal være skarpe i hvertfald i centrum. Post gerne
her i forum.

Jørn

Fra : milaweb@gmail.com

Dato : 31-08-08 11:55

On 31 Aug., 11:05, Jørn Hundebøll <spamne...@dblue.dk> wrote:

> [...]
> og tag et par mere. Afstanden kan være 5-10 meter - prøv evt. begge
> afstand. Disse skud skal være skarpe i hvertfald i centrum. Post gerne

mange tak for svarene! Billedet er taget hvor alt er sat til auto. Det
er nok på tide at jeg forsøger mig med det som dette kamera egentligt
kan !!!!

/michael