Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
dSLR og video: d90
Fra : Jan Boegh

Dato : 29-08-08 15:49

I disse liveviewtider har nikon taget den naturlige konsekvens: Optag video
med dSLRet. 24 fps. HD720 med monolyd.

http://blog.chasejarvis.com/blog/2008/08/chase-jarvis-raw-advance-testing-nikon.html

vh
Jan
Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : jagge

Dato : 29-08-08 17:28

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:

> I disse liveviewtider har nikon taget den naturlige konsekvens: Optag
> video med dSLRet. 24 fps. HD720 med monolyd.

> [...]

Det er ret fedt, kan bare ikke finde ud af i hvor høj grad manglen på AF
gør det ubrugeligt i praksis.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan

Dato : 29-08-08 21:10

Ja og mono lyd til HD billede, hvorfor ikke 5kanals sourround

Fra : AON

Dato : 30-08-08 02:57

On 29 Aug., 16:49, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:
> [...]
> Fotoamatør af Guds (u)nåde.   | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
> PS: Knipserier kan findes på  | B: Såååeh - har du et link?

Jo,ja,nå hvis man vil filme kan man købe et FullHD video kamera, jeg
kan ikke lige se hvad det skal i et spejlrefleks kamera !

aon

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-08 10:39

"AON" <oz3aap@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Jo,ja,nå hvis man vil filme kan man købe et FullHD video kamera, jeg
kan ikke lige se hvad det skal i et spejlrefleks kamera !

Jeg kan nu nok se ideen i at have hele Nikons vifte af objektiver i
højkvalitet til rådighed i et built in videokamera. Ja for ikke at glemme
alle trediepartfirmaerne som Sigma, Tamraon og Tokina.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-08-08 11:38

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg kan nu nok se ideen i at have hele Nikons vifte af objektiver i
> højkvalitet til rådighed i et built in videokamera. Ja for ikke at glemme
> alle trediepartfirmaerne som Sigma, Tamraon og Tokina.

Man har længe kunnet anvende Canon EOS objektiver på Canon's high-end
videokameraer.

Fidusen ved D90 videofuktionen er, så vidt jeg kan se, mere at så har man et
"nød" video kamera ved hånden.
Lidt ligesom mobil telefoner med kamera - det kan ikke hamle op med et
dedikeret full-HD video kamera (f.eks. ingen autofokus, lavere opløsning,
maks. 5 minutter optagelse), men kan være praktisk i mangel af bedre.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Søren Friberg

Dato : 30-08-08 12:24

Mogens Hansen skrev:

> Lidt ligesom mobil telefoner med kamera -

men som nu gør enhver mp3- afspiller overflødig...

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-08-08 16:11

Søren Friberg skrev:

> men som nu gør enhver mp3- afspiller overflødig...

Og såmænd, uanset det generer puristerne, også langt hen ad vejen hele
instamatic-segmentet. Jeg kan se, at elever i stor stil faktisk anvender
deres mobiler til at illustrere opgaver med, lur mig om ikke også de
bruger dem til feriefotos mm. Min niece sender masser af billeder til
familien, der er optaget på de efterhånden ganske habile
mobiltlfkameraer - med ligeså mange eller flere pixels end mit gamle
Coolpix 990 til tolv et halvt tusind.

I min verden (it og undervisning er det store nummer konsekvensen af
konvergens i mindre og mindre apparater.

vh
jan

vh
jan

Fra : Robert Piil

Dato : 30-08-08 16:54

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> familien, der er optaget på de efterhånden ganske habile
> mobiltlfkameraer - med ligeså mange eller flere pixels end mit gamle

Ja, mobiltelefonkameraerne er meget anvendelige til mange ting.
Da jeg havde en med kamera i, brugte jeg den tit til at referere fra
workshops og projektmøder med whiteboardillustrationer.

> I min verden (it og undervisning er det store nummer konsekvensen af
> konvergens i mindre og mindre apparater.

Jeg hørte om en tech-konferrence for ca. 15 år siden, der kom frem til
at den bedste måde at illustrere den teknologiske udvilkling var en
visitkortlommeregner med solceller, netop pga. størrelsen.

--
Robert Piil

Fra : aon

Dato : 31-08-08 01:31

> [...]
>
> I min verden (it og undervisning er det store nummer konsekvensen af
> konvergens i mindre og mindre apparater.

Ja jo man skal vel bare venne sig til at sådan er det, og teknikken bliver
jo åbenbart mindre og bedre...

aon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-08-08 12:48

"Mogens Hansen"

> [...]
> video kamera (f.eks. ingen autofokus, lavere opløsning, maks. 5 minutter optagelse), men

Der findes 3. parts adaptorer der tillader montering af de fleste
gængse objektiv fatninger på video kameraer med udskiftelig optik.
Imo vil den store chip overgå alt der findes af dedikerede video
kameraer til amatør brug. Du skal op i noget 2/3" får at få noget
der minder, eller bruge en adapter, så der runder du nemt 100k kr.
Det sku ikke undre mig om seriøse videografer snupper en d90
bare for at lave video. 5 minutter lyder måske ikke af meget, men
for folk der kommer fra film er det slet ikke ringe.. Det er sku stort
det her. -max-

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-08-08 14:54

-max- skrev i Message-ID:
<48ba84da$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>:
> Det er sku stort det her. -max-

Også uden autofokus?

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<gallery><http://gallery.fjelsten.dk/nyeste/?g2_itemId=453>

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-08-08 12:28

"AON"
, "Jan Boegh"
> [...]

Jo,ja,nå hvis man vil filme kan man købe et FullHD video kamera, jeg
kan ikke lige se hvad det skal i et spejlrefleks kamera !

35mm depth-of-field. Behøver jeg sige mere.. Du runder hurtigt
de 100k kr hvis du vil have den feature på dit video kamera og
skal du ha ægte 35mm digital video, uuhuuu skal der mange
knaster på bordet. Så det er måske slet ikke så u interessant,
det Nikon præsenterer her. Billed kvaliteten er i en helt anden
boldgade end de video kameraer de fleste løber rundt med.
For mange glade amatører vil det være lidt af en revolution,
på linie med skiftet fra digicam til dslr få år tilbage, kreativ
brug af dof, nu kan vi endelig lave video der ligner rigtig film.
-max-

Fra : aon

Dato : 31-08-08 18:54

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

>Jo har du nok ret i,men det begynder jo at ligne mobil med
>gps,mp3afspiller,videokamera, stillbillede kamera altså en alt i en tingest
og går videodelen i kage og du skal have det til rep, ja så har du heller
ingen Dslr imens med mindre du har flere kameraer !
Fremtiden er åbenbart "alt i en" digitalfilmlyd maskiner
Synes stadig at stillbilleder er federe end video
aon

Fra : jagge

Dato : 01-09-08 16:25

> og går videodelen i kage og du skal have det til rep, ja så har du heller
> ingen Dslr imens med mindre du har flere kameraer !

Ehh du er godt klar over at der ikke er tale om en båndmaskine ikke ???

Venlig hilsen

jakob

Fra : aon

Dato : 01-09-08 19:34

"jagge" <jagge@noname.invalid> skrev i en meddelelse

> Ehh du er godt klar over at der ikke er tale om en båndmaskine ikke ???
>
> Venlig hilsen
>
> jakob

Jojo digital alderen har jo forlænge siden overtaget, men bare et eksempel
på, at går en af de ting istykker som apparatet har indbygget skal det jo
serviceres.
Lidt lige som, for og effekt forstærkere, tuner,cdafspiller,dvd m.m,
istedet for en integreret kasse med det hele !

aon

Fra : jagge

Dato : 01-09-08 20:18

jakob

> [...]
> Lidt lige som, for og effekt forstærkere, tuner,cdafspiller,dvd m.m,
> istedet for en integreret kasse med det hele !

Jo jo men sådan er det jo med alle features. Det er vel meget lidt der
er "ekstra" i det apparat. Med liveview og sådan var det meste af
logistikken nok til stede i forvejen iforhold til video.

MVH

Jakob

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-08-08 17:37

AON wrote:

> Jo,ja,nå hvis man vil filme kan man købe et FullHD video kamera, jeg
> kan ikke lige se hvad det skal i et spejlrefleks kamera !

Det er ikke et område, jeg kan påstå, at have meget forstand på, men læsning
af diverse blogs, hvor folk, der arbejder meddet ytrer sig, virker det nu
temmeligt revolutionerende. Der er folk, der taler om at de nu for småpenge
kan lave noget, der matcher deres kostbare REDkameraer (der åbenbart er
noget, der betyder noget i de kredse). Så et eller andet sted er der måske
alligevel tale om noget, der er ret så avanceret - der tales om
billedkvalitet, brug af højkvalitetsoptikker, lysfølsomhed og dybdeskarphed.
Det ser ikke ud til at det er amatørHDkameraet, der i virkeligheden er
truet, men måske mere den professionelle ende, der nu bliver tilgængeligt.
Når jeg har set hvordan man laver optagelser i et studie, der optager
reklamefilm med pro-udstyr, forekommer det mig at detaljer som autofokus og
lyd er underordnet, da lyden alligevel bliver dubbet bagefter og fokos
bliver styret i forhold til instruktørens ønsker.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-08 17:49

> [...]

> lyd er underordnet, da lyden alligevel bliver dubbet bagefter og fokos
> bliver styret i forhold til instruktørens ønsker.

nemlig .. det er der en mand til, i rulle teksterne hedder han "focus
puller"

/thomas

Fra : Per

Dato : 02-09-08 11:57

>Jo,ja,nå hvis man vil filme kan man købe et FullHD video kamera, jeg
>kan ikke lige se hvad det skal i et spejlrefleks kamera !

Det svarer til at sige at du ikke kan se formålet med et DSLR når nu dit
lommekamera kan tage billeder i samme opløsning.

Jeg syntes funktionen er helt vildt fed og hvis Nikon laver en D700 med
video kunne det få mig til at skifte fra Canon.

Fra : J

Dato : 02-09-08 12:31

"Per" <ihate@spam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg syntes funktionen er helt vildt fed og hvis Nikon laver en D700 med
> video kunne det få mig til at skifte fra Canon.

Eller vente på Canon kommer med nogen tilsvarende.

Fra : Per

Dato : 02-09-08 15:01

> Eller vente på Canon kommer med nogen tilsvarende.

Ja, men mine forventninger til Canon er ikke så store på det seneste :/

Fra : ;o\)-max-

Dato : 02-09-08 16:56

"Per" <

> Ja, men mine forventninger til Canon er ikke så store på det seneste :/

Ultimo 2009 kommer de med kamera indbygget IS, brugbar liveview
og vippeskærm og sefølig video. Men inden da har Sony/Minolta og
Nikon/Microsoft taget for sig af retterne. Glansen er gået af Canon,
som flere die hard Canon fans allerede har udtrykt det "de har sovet
i timen". Den røde ring og de hvide objektiver, ser ret "altmodisch" ud
i disse tider.. Og ikke med den patina som en gammel Leica kan udstråle.
Canon ligner efterhånden noget BR legetøj crap.. hehe. Men heldigvis
handler fotografi mere om kreative øjne end mærkevarer med erektion.

Nå det er sagt, så er Sony en klog spiller i the inn game - de leverer varen
til de unge, og os gråhårede, halvskaldede og topmavede "experter" kan
jo lade som om at de to store "konservative" foto producenter stadig kan
levere varen. Uhmm - at Sony og Minolta har slået pjalterne samme er
det bedste der er sket i lange tider. Der står Sony på 20% af udstyret
til OL 2012, måske endda official sponsor. Who the hell is Canon,
for old people, just a happy memory.. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-09-08 01:54

> [...]
> til OL 2012, måske endda official sponsor. Who the hell is Canon,
> for old people, just a happy memory.. -max-

Det kan være sjovt at se på aktieudviklingen på de tre store, Sony, Canon og
Nikon.
Både Sony og Canon er ude i hård sø, især Canon, der skuffer generelt i det
spekulanter kalder asienportefolioen.
Derimod er Nikon ude i en positiv udvikling til trods for at semiconductor
delen af virksomheden har det svært.
Det er altså kamera, kikkert og mikroskop fabrikkerne af Nikon, der trækker
læsset.

På den anden side kan det vel hurtigt vende.
Hverken Sony eller Canon er på vej i graven endnu.
Det største problem for Canon er, at de ikke tjener penge på kameradelen til
trods for deres enorme markedsandel. En markedsandel, de insisterer på at
holde vha. stærkt konkurrenceprægede priser på objektiver.
Jeg kan ikke tro, at Canon kan producere en 500/4,0 L IS USM vanvittigt
meget billigere end Nikon kan lave AF-S500/4,0 VR IF ED G, men de sælger den
rundt regnet 30% billigere.
Sjovt nok ser det ikke ud til at holde Nikons kunder tilbage, bare de har et
godt kamerahus.

Muligvis Canon fører en forfejlet politik, selvom den er til glæde for
Canonbrugerne.
Der skal i hvert fald sælges adskillige af 500 mm'eren førend Canon tjener
det samme på produktet som Nikon.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 03-09-08 02:06
Fra : AON

Dato : 30-08-08 04:18

On 30 Aug., 11:38, "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> højkvalitet til rådighed i et built in videokamera. Ja for ikke at glemme
> alle trediepartfirmaerne som Sigma, Tamraon og Tokina.

Næhh, så hellere bedre teknik i huset til foto og så købe
digitalvideokamera ved siden som idag er ligeså gode som DR's !
Tror også at vores objektiver får noget at se til omkring forskellige
lysforhold ?
Jeg synes blleder er mere spændende end en videooptagelse !

aon

Fra : Anders Houmark

Dato : 31-08-08 08:35

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
>I disse liveviewtider har nikon taget den naturlige konsekvens: Optag video
> [...]

Mon ikke det her videooptagningsindstilling også fører til, at sådan et
kamera bliver forbudt at tage med ind til arrangementer hvor et firma har
købt tv rettighederne til? F.eks. fodbold eller håndboldkampe..

Mvh Anders

Fra : Thomas H.

Dato : 31-08-08 16:00

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
>I disse liveviewtider har nikon taget den naturlige konsekvens: Optag video
> [...]

Havde håbet på at Canon snart fik fingeren ud og fik lavet det, men mon ikke
det kommer nu?
Jeg har et full-hd Canon, og der er så lidt vidvinkel at det er svært at
bruge indendørs, det kunne være perfekt at kunne bruge sine vidvinkel,
lysfølsomme og tele linser til video - virkelig sejt der Nikon!