Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pris pr. udprintede foto
Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-08-08 10:10

Jeg har netop investeret i Epson R2880, men er lidt i tvivl om hvordan
jeg finder ud af hvordan jeg regner en cirkapris ud pr. printede foto.

Det er ret let mht. papirvalget - men det er nærmere mht. blæk jeg
tænker på.

PT har jeg på én patron udskrevet 9 A4-sider (heraf 2 i SH) og én i
13x18 - og min blæktank PK (photo black) er snart tom - 20 pct. fuld.

Derudover er yellow halvfuld, vivid magenta 75 pct. fuld, cyan 75 pct.
light black 80 pct., light cyan 80 pct. vivid light 75 og light light
black 80 (cirka målinger).

Tankene koster 78 (+ porto hos computersalg i alt 129 ved køb af en
tank) og 138 hos Getmore.

Når printeren for første gang får en patron i snupper den en hel del
blæk den aller første gang - men mit spørgsmål lyder på - findes der
nogle tommelfingerregler for hvor meget blæk pr. patron man skal regne
med (i snit), der går til en A4 side? Altså, hvordan får jeg lavet et
"fornutigt" regnestykke.

Fra : Peter

Dato : 29-08-08 10:38

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:otdfb41gb3gsptl0ukvrqde3mmtgci86rm@4ax.com...
> [...]
> nogle tommelfingerregler for hvor meget blæk pr. patron man skal regne
> med (i snit), der går til en A4 side? Altså, hvordan får jeg lavet et

Det kommer vel i høj grad an på hvilke farver der er mest af på dine print.
Hvis det er S/H er det mest sort, hvis det er natur er det måske mest grønt
eller blåt osv.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-08-08 11:04

On Fri, 29 Aug 2008 11:37:59 +0200, "Peter" <pgh@wer.nn> wrote:

>Det kommer vel i høj grad an på hvilke farver der er mest af på dine print.
>Hvis det er S/H er det mest sort, hvis det er natur er det måske mest grønt
>eller blåt osv.

Klart nok, og det var derfor jeg spurgte om der fandtes nogle
tommelfingerregler.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-08-08 10:31

> [...]
> jeg finder ud af hvordan jeg regner en cirkapris ud pr. printede foto.
>
> Det er ret let mht. papirvalget - men det er nærmere mht. blæk jeg

Det kan vel kun gøres over tid, da billederne jo svinger meget i farverne,
til vinter ryger der måske en del "snebilleder" i gennem printeren, og hvis
du sejler, så er det de blå farver der ryger.
Men du kan vel allerede nu se om prisen for et billede er billig, rimelig,
dyr, eller alt for dyr!

For at finde en mere nøjagtig pris, skal du nok printe 100 billeder og
omregne overfladen af de forskellige størrelser til f.eks. A4, og så
tillægge udgiften til papir, blæk, printhoveder og hvad der ellers måtte
komme. Husk så at der også er nogle "fejlprint" som ryger i skraldespanden!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-08-08 11:05

On Fri, 29 Aug 2008 11:31:21 +0200, "Leif Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dx> wrote:

>Men du kan vel allerede nu se om prisen for et billede er billig, rimelig,
>dyr, eller alt for dyr!

Billigt er det i hverfald ikke.

> [...]
>komme. Husk så at der også er nogle "fejlprint" som ryger i skraldespanden!

Vennerne er bare begyndt at spørge hvad jeg skal have for print og jeg
vil have mine omkostninger dækket - og vil gerne finde en fornuftig
metode til at beregne det på.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-08-08 17:54

"Karsten Jensen" skrev i en meddelelse
> Billigt er det i hverfald ikke.

Nej - man skal ikke printe selv for pengenes skyld - du kan ikke printe
billigere end forhandlerne.

Jan

Fra : Kell Christensen

Dato : 31-08-08 12:49

> [...]

> til vinter ryger der måske en del "snebilleder" i gennem printeren, og hvis
> du sejler, så er det de blå farver der ryger.

Kommer an på hvor man sejler.

Er det en tur på Rhinen, vil jeg tro at der bliver brugt lige meget
af alle patroner.

Karsten - skal du være flink ved vennerne tager du 15,- for en A4
(20x30) på Gloss 280g.

mvh Kell

Fra : Gert Nielsen

Dato : 29-08-08 12:01

> [...]
> nogle tommelfingerregler for hvor meget blæk pr. patron man skal regne
> med (i snit), der går til en A4 side? Altså, hvordan får jeg lavet et

Stort set alle fotoprintere bruger samme blækmængde til et foto i høj
kvalitet.
Hvilken tank det kommer fra er ligegyldigt. Og ml prisen er den samme

Hos Canon og HP har jeg fået oplyst ca. 70- ved A2. Det giver 17,50 for A4.
Det er med original blæk og papir.
Jeg bruger uoriginalt kvalitetpapir (Sihl) og regner selv med 15- for en A4.
Det passer fint for det år jeg har haft min printer.

Med refill blæk kan jeg komme ned i nærheden af 5-6 kr. Kvaliteten er den
samme som den originale
men selvfølgelig bøvlet og lidt grisseri med blækhåndteringen. Men prisen
for de originale er jo uanstændig høj.

Din printer er nok lidt dyrere end min Pixma iP4300, men næppe mere end
10-15%.
Gert

Fra : Preben Holm

Dato : 04-09-08 09:51

Karsten Jensen skrev:
> [...]
> nogle tommelfingerregler for hvor meget blæk pr. patron man skal regne
> med (i snit), der går til en A4 side? Altså, hvordan får jeg lavet et

Du kan ikke regne med første gang. For så vidt jeg ved har din Epson
R2880 blæktanke og printhoveder adskilt. Dette betyder at slangerne lige
skal fyldes med blæk inden du kan regne med forbruget.

Min HP Photosmart Pro B9180 A3+ printer æder ca. 1.5-2% af hver tank på
et A3+ billede - men jeg er nødt til at printe mere for at finde ud af
præcis hvor meget der går på en side. Det er jo kun en gang i mellem at
der tages blæk fra tankene for at fylde slangerne op (så vidt jeg kan
se/høre).

1500 kr for alle tanke * 0.015 = 22.5 kr. pr. A3+ side med 1 cm kant
hele vejen rundt. For at have dækket alle mine omkostninger til
printhovedrens, spild osv. ville jeg regne de 2% som jeg har observeret
på en enkelt tank. Dette giver en blækpris på 30kr + papir + fragt af
papir og blæk som du også bør tage med ind i betragtningerne.

Et stykke canvas lærred i A3+ koster ca. 20-25 kr. - dette betyder at i
forhold til at få lavet det hos f.eks.: zmo.dk, sparer jeg faktisk en
del. De tager 139,- kr. for et print på 30x45

Afskrivning på printer osv. kan du sikkert også regne med ind i det, men
det kræver nok nærmere overvejelser.
Du skal også tænke på, at desto mindre du bruger printeren, desto mindre
får du ud af dit blæk eftersom den sikkert kræver printhoved-rens hver dag.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 08-09-08 09:18

On Thu, 04 Sep 2008 10:51:11 +0200, Preben Holm
<64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:

Tak for inputtet....

Ville være rart om der snart kom lidt lavere priser på blæk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 08-09-08 18:30

Karsten Jensen <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev :

>Ville være rart om der snart kom lidt lavere priser på blæk

Så ville printerne koste meget mere.
--
Kerim

Fra : Preben

Dato : 09-09-08 18:47

> Tak for inputtet....
>
> Ville være rart om der snart kom lidt lavere priser på blæk

Enkelte prints viser sig faktisk at tage endnu mindre blæk end det jeg angav, men det er vist i mere
sjældne tilfælde - men super dejligt alligevel!

/ Preben