Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad er der galt med dette billede?
Fra : Jfo

Dato : 27-08-08 15:10

Var ude og skyde med mit Canon 40d + Canon EF-S 18/55 f/3.5-5.6 IS
Var meget skuffet over stort set alle billederne. Uldne. Sløve farver.
Overbelyste. Uskarpe.

Har skudt lidt med Canon EF 50mm f/1.4 USM også. De ser fine ud.

Hvad er der galt? Er det det 'billige' objektiv? Er det indstillinger?

http://www.knorrur.dk/images/temp/elendigtbillede.jpg

Exif:

Make - Canon
Model - Canon EOS 40D
Orientation - Top left
XResolution - 72
YResolution - 72
ResolutionUnit - Inch
DateTime - 2008:08:26 15:58:47
YCbCrPositioning - Co-Sited
ExifOffset - 208
ExposureTime - 1/125 seconds
FNumber - 8
ExposureProgram - Normal program
ISOSpeedRatings - 400
ExifVersion - 0221
DateTimeOriginal - 2008:08:26 15:58:47
DateTimeDigitized - 2008:08:26 15:58:47
ComponentsConfiguration - YCbCr
ShutterSpeedValue - 1/128 seconds
ApertureValue - F 8.00
ExposureBiasValue - 0
MeteringMode - Multi-segment
Flash - Flash not fired, compulsory flash mode
FocalLength - 55 mm
UserComment -
SubsecTime -
SubsecTimeOriginal -
SubsecTimeDigitized -
FlashPixVersion - 0100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 3888
ExifImageHeight - 2592
InteroperabilityOffset - 8652
FocalPlaneXResolution - 4438.36
FocalPlaneYResolution - 4445.97
FocalPlaneResolutionUnit - Inch
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Auto
White Balance - Auto
SceneCaptureType - Standard

GPS information: -
GPSVersionID - 2.2.0.0

Maker Note (Vendor): -
Macro mode - Normal
Self timer - Off
Quality - Fine
Flash mode - Not fired
Sequence mode - Single or Timer
Focus mode - One-Shot
Image size - Large
Easy shooting mode - Manual
Digital zoom - None
Contrast - Normal
Saturation - Normal
Sharpness - Low , -32769
ISO Value - 32767
Metering mode - Evaluative
Focus type - Auto
AF point selected -
Exposure mode - Program
Focal length - 18 - 55 mm (1 mm)
Flash activity - Not fired
Flash details -
Focus mode 2 - 65535
White Balance - Auto
Sequence number - 0
Flash bias - 0 EV
Subject Distance - 0
Image Type - Canon EOS 40D
Firmware Version - Firmware Version 1.0.3
Owner Name -
Camera Serial Number - 530227227 (1F9A40987)
File number - 000 - 0000

Thumbnail: -
Compression - 6 (JPG)
XResolution - 72
YResolution - 72
ResolutionUnit - Inch
JpegIFOffset - 10588
JpegIFByteCount - 8577

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-08-08 22:38

Jfo wrote:
> Var ude og skyde med mit Canon 40d + Canon EF-S 18/55 f/3.5-5.6 IS
> Var meget skuffet over stort set alle billederne. Uldne. Sløve farver.
> Overbelyste. Uskarpe.

Jeg orker ikke at læse alle EXIF data igennem. Men jeg hæfter mig ved:

1: det ser ud til at være lysmålt efter eet eller andet gennemsnit. Og
med en relativt mørk træbaggrund, skal det vel være fejlbelyst.

2: Jeg tror du har optaget det i jpg, og for mig ser det ud til at den
orange vest måske ligger udenfor det farverum, du (kameraet) har valgt.

Men min største kompliment:

Det er taget ce Nybro Furå Kano og Kajakklub, hvor jeg lærte at ro kajak
i 1980
Og det er et rigtigt dejligt klubhus / bådehus, de fik bygget sig efter
at jeg forlod Ø'en i 1989

Bo //

Fra : Leif Langgaard

Dato : 28-08-08 09:20

"Jfo" <jon.fossa@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Exif:

> ExposureMode - Auto

Her går det galt, du har købt en rigtigt godt kamera, men det kan ikke klare
alt uden din indgriben, den mørke baggrund snyder lysmåleren og giver derfor
overbelyste højlys, havde der været lige meget højlys som skygge, så kunne
"automatikken" bedre klare motivet.

> MeteringMode - Multi-segment

Denne indstilling "burde" rette op på fejlbelysningen, men hvis det ikke er
nogle af de mange målepunkter der er placeret i motivets højlys, så virker
det ikke så godt.

Se hvad jeg mener:

Dette billede er taget på "auto", så højlyset er ødelagt.:
www.myupload.dk/showfile/r835224b1e6.jpg[/img]

Dette billede er også taget på auto, men også kompenseret med -1 blænde:
www.myupload.dk/showfile/r83519a22ea.jpg[/img]

Så vær glad for dit kamera, det er super, men du skal bare være over det
hvis motiverne indeholder forholdsvis meget skygge eller højlys.

God fornøjelse og arbejdslyst!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Gert Nielsen

Dato : 28-08-08 10:44

[...]

Du glemmer lige fotografen

Det med ovebelysningen er vist dækket fint.
Evaluerende og -1 EV med den mørke baggrund.
(Til vinter +1 i snevejr)
Eller spotmåling på personer.

Optager du i RAW kan man oftest lave den justring hjemme ved PC'en

Skarpheden er værd at snakke om. Her har du stillet skarpt på bordkanten.
Se på drengens arm. Den er såmænd skarp nok. Længst ude.
Kører du auto på nærmeste objekt? Det går ofte galt. Brug focusfelterne!
Her ville jeg have stillet skarpt på moren eller drengen.
Det skal være i orden i optagelsen. Det var vist fotografen

Jeg kender ikke objektivet, men for nikon er 18-70 f.eks. lidt til den bløde
side og mangler noget i kontrast. Specielt sammenlignet med en 50mm.
Til gengæld tåler den fint ekstra skarphed og kontrast ved
efterbehandlingen. Mon ikke det er lidt det samme for Canon.

Generelt skal DSLR billeder efterbehandles før de står som ønsket.

Skyd i RAW og vær omhyggelig med focus. Så kan du få billedet ordentligt i
efterbehandlingen.
God fornøjelse
Gert

Fra : Jfo

Dato : 28-08-08 04:16

> [...]
>
> Så vær glad for dit kamera, det er super, men du skal bare være over det
> hvis motiverne indeholder forholdsvis meget skygge eller højlys.

Tak for godt eksempel.
Jeg brugte ikke blænde kompensation. Når jeg ser på de andre billeder
har de også en mørk baggrund.

Mvh. Jon

Fra : Jfo

Dato : 28-08-08 04:47

> [...]
>
> Generelt skal DSLR billeder efterbehandles før de står som ønsket.
>
> Skyd i RAW og vær omhyggelig med focus. Så kan du få billedet ordentligt i

På det billede mener jeg faktisk at jeg valgte 'automatisk focuspunkt
valg'. Du har nok ret i at det er det der gør det uskarpt.
Så er det også på plads

Jeg vil vente lidt med RAW formatet til jeg har bedre styr på de
grundlæggende teknikker.

Tak

Jon

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-08-08 16:28

"Jfo" skrev i en meddelelse
>Jeg vil vente lidt med RAW formatet til jeg har bedre styr på de
>grundlæggende teknikker.

Der er nu ellers programmer, som formentlig fulgte med dit kamera, der
kan gøre det automatisk, og hvor det kun er nødvendigt, at pille selv i
de mest grelle tilfælde.

Jan