Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Windows Vista og Adobe Lightroom 2
Fra : Casper Mønster

Dato : 27-08-08 16:18

Hej, jeg ved ikke helt om er er den rigtig gruppe men det kunne være
andre herinde har eller haft samme problem som mig.

Jeg har Windows Vista. Hvis jeg åbner en billede i Lightroom eller
"Windows Photo Gallery" vises mine billeder meget gule.

Hvis jeg åbner dem i "Canon Digital Photo Pro" er der ingen problem.

/Casper

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 27-08-08 19:32

> Jeg har Windows Vista. Hvis jeg åbner en billede i Lightroom eller
> "Windows Photo Gallery" vises mine billeder meget gule.
>
> Hvis jeg åbner dem i "Canon Digital Photo Pro" er der ingen problem.

Kan det være fordi de to første programmer understøtter farve kalibrering,
det sidste gør ikke?

Jeg anvender med succes Vista og Lightroom 2 uden de nævnte problemer. Det
lyder som om at Vista forsøger at kalibrere din skærm op imod en ugyldig
farveprofil i forhold til din skærm, som måske er blevet installeret på et
tidligere tidspunkt, måske til en gammel skærm du ikke bruger længere men en
gang har installeret den medfølgende software til.

Har du på et tidspunkt "rodet" med skærmkalibrering?

Ligger der eventuelt en falsk "farveprofil" installeret?

Uden at være helt sikker mener jeg at dette kan ses her:
Control Panel / Display Settings / Advanced settings... / derefter faneblad
3 som hedder Advanced.
Check om Windows Color System Defaults står til "sRGB IEC61966-2.1" og om
Viewing conditions profile står til "WCS profile for SRGB viewing
conditions". Jeg er ret sikker på at disse to nævnte indstillinger er "Vista
default" og måske løser problemet.

Du kan muligvis løse også problemet ved at købe/låne en skærm kalibrator og
kalibere skærmen.

Skriv lige hvis det virkede.

Mvh.
Anja

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-08-08 01:38

>Jeg har Windows Vista. Hvis jeg åbner en billede i Lightroom eller
>"Windows Photo Gallery" vises mine billeder meget gule.

Du har loaded en forkert/defekt farveprofil til din monitor.

Jeg har en Samsung monitor - hvis jeg opdaterer driveren/profilen til
den via WU, så bliver mine billeder også gule.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-08-08 13:37

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg har en Samsung monitor - hvis jeg opdaterer driveren/profilen til
> den via WU, så bliver mine billeder også gule.

Hvad er WU?

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Robert Piil

Dato : 29-08-08 13:46

Jan Boegh skrev:

> Hvad er WU?

Et gæt. Windows update
--
Robert Piil

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-08-08 16:00

On Fri, 29 Aug 2008 14:46:21 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

>Et gæt. Windows update

Korrektus :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Casper Mønster

Dato : 30-08-08 11:53

Martin Johansen [6000] skrev:

> Du har loaded en forkert/defekt farveprofil til din monitor.
>
> Jeg har en Samsung monitor - hvis jeg opdaterer driveren/profilen til
> den via WU, så bliver mine billeder også gule.

Det er en Samsung monitor jeg har (SyncMaster 205BW), hvor skal jeg
hente farveprofil / drivere?

/Casper

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-08-08 13:35

On Sat, 30 Aug 2008 12:52:48 +0200, Casper Mønster
<FJERN_monster_DETTE@nanolaug.dk> wrote:

>Det er en Samsung monitor jeg har (SyncMaster 205BW), hvor skal jeg
>hente farveprofil / drivere?

Min er også en 205BW :)

Jeg kan ikke huske hvordan jeg løste problemet sidst da jeg til sidst
fik fucket så meget rundt i det at jeg valgte at formatere og undlade
denne nye driver selvom det vist nok virkede.

Jeg må desværre melde pas.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk