Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Begynder foto bog?
Fra : peter

Dato : 27-08-08 04:16

Hej

Er der nogle, der kan og vil anbefale en eller flere gode bøger for
begyndere om digital foto, dvs. både at tage billedet og de mange
muligheder for bagefter at manipulere billederne?

Mvh og på forhånd tak for svarene!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-08-08 11:46

>Er der nogle, der kan og vil anbefale en eller flere gode bøger for
>begyndere om digital foto, dvs. både at tage billedet og de mange
>muligheder for bagefter at manipulere billederne?

Bryan Peterson's samlede værker... de er guld!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Leif Langgaard

Dato : 27-08-08 11:58

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Svar:

Det bedste sted at starte er din manual til kameraet, når du forstår dit
kamera, og hvordan det virker, vil du meget nemmere forstå fotobøgerne med
de "fagspecifikke" udtryk som f.eks tid, blænde og dybdeskarphed (dof (depth
of field))

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-08 12:42

Leif Langgaard <langgaard@klarupnet.dx> wrote:

> [...]
> kamera, og hvordan det virker, vil du meget nemmere forstå fotobøgerne med
> de "fagspecifikke" udtryk som f.eks tid, blænde og dybdeskarphed (dof

Og mht. det rent fototekniske så dur enhver fotobog fra biblioteket
stadigvæk ...

/thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-08-08 01:37

> [...]
>de "fagspecifikke" udtryk som f.eks tid, blænde og dybdeskarphed (dof (depth

Tja.. ikke desto mindre forstod jeg først min manual 100% _bagefter_
jeg havde læst Understanding Exposure.

Kald mig bare langsom men det klikkede (høhø) bare ikke før den bog..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-08 12:01

"peter" skrev i meddelelsen...
> Er der nogle, der kan og vil anbefale en eller flere gode bøger for
> begyndere om digital foto, dvs. både at tage billedet og de mange
> muligheder for bagefter at manipulere billederne?

Casper Tybjergs Nikon/Click-sponsorerede bøger er faktisk udmærkede for
begyndere. Den første er ikke meget værd, men nr. 2 "Fototeknik" og nr. 3
"Mennesker" er gode at blive klog af og til at få masser af inspiration (i
den rækkefølge relativt til bøgerne). Og så koster de kun 169,- per styk.

Jeg ved godt, at jeg nok får en masse ret-troende efter mig, men jeg har da
selv haft god glæde af de to bøger, og vil derfor anbefale dem til alle
begyndere. Selvfølgelig ved de fleste godt, hvad f.eks. blænden betyder for
fotograferingen, men det er ofte rart lige at få det gentaget med
flamingobogstaver

Mht. manipulering bagefter kan jeg anbefale DVD-serien "PhotoShop Top
Secrets". Prøv at Google efter den. Det er 5 DVD'er proppet med meget
instruktive og nemme-at-følge instruktionsvideoer, hvor du lærer at lave de
mest vilde ting med billederne! Det er mega-sjovt at smide vinger på en
elefant eller lave et portrætfoto om til en romersk sten-buste... Det kræver
selvfølgelig at du køber videoerne og Photoshop, men jeg er ret sikker på,
at teknikkerne kan bruges i andre programmer også. Der anvendes CS2, så du
kan jo prøve at finde den version billigt.

Desuden er der Focal Press' bøger. De er generelt udmærkede. Jeg er netop i
øjeblikket i færd med at oversætte en af deres PhotoShop-bøger til dansk.
Bare for sjov.

Det var lidt inspiration fra mig.

/Nick

Fra : BRSF-DK

Dato : 27-08-08 12:52

[...]

Hej Peter

Ud over de øvrige gode svar, du har fået, så prøv at kigge på følgende, hvor
du finder gode link:

http://fotohobby.dk/filer/Bjarne_foto-link.htm#Fotoboeger_-_boganmeldelser

og måske lidt flere under andre punkter på link-siden

Bjarne
6855 Outrup
www.fahnoe.dk - www.fotohobby.dk - www.news.fotohobby.dk