Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forhindre E-420 stroboskop flash
Fra : Erik D

Dato : 26-08-08 01:04

Hej.

Min kollega har et Olympus E-420. I forbindelse med fotografering af
sine akvariefisk(!!!) har han et flashproblem, som jeg troede jeg lige
kunne hjælpe ham med - men jeg kan sgu´t finde ud af det.:

Hvordan bruger man den integrerede flash UDEN at den kommer med de der
anti redeye preflash ?. Vi kan ikke finde ud af, at afstille
funktionen.

Erik

Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-08-08 10:31

"Erik D" <erikdaugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg vil tro, uden at kende kameraet, så skal programvælgeren IKKE stå på
AUTO, men på P eller f.eks. M for at i på flashindstillingsknappen i venstre
side kan fjerne/afstille funktionen.

Se:

http://a.img-dpreview.com/news/0803/Olympus/OlyE420Top-down.jpg

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-08-08 19:34

Erik D wrote:
> [...]
>
> Hvordan bruger man den integrerede flash UDEN at den kommer med de der
> anti redeye preflash ?. Vi kan ikke finde ud af, at afstille

Mon ikke det er preflash til at indstille flashen og ikke red-eye?
I øvrigt er akvariefiskene ligeglade med blinkeriet.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Erik D

Dato : 26-08-08 12:50

Jo det viser sig, som Jan nævner, at være preflash aht. autofokus.
Kort efter mit første indlæg, fandt jeg ud af at afstille funktionen
når kameraet var i Manuel mode.
I Macro-mode derimod kan det tilsyneladende ikke lade sig gøre.

Tak for indsatsen.

Fra : Erik D

Dato : 26-08-08 12:57

> [...]
> AUTO, men på P eller f.eks. M for at i på flashindstillingsknappen i venstre

Enig mht. auto/man mode.
Det kan da godt være vi lige skal prøve samtlige indstillinger af
flashknappen, men da blinkeriet sker aht. autofokus, er jeg foreløbig
lidt skeptisk. Se iøvrigt svar til Jan. Tak til dig.