Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Apple Aperture eller Adobe Lightroom
Fra : Jesper Lillesø

Dato : 25-08-08 14:15

Hej

Jeg skal bruge noget lidt smartere end iPhoto til at organisere mine
billeder. Kunne jeg få noget simpelt billedredigering oveni, så gjorde
det heller ikke noget.

Jeg har kig på Aperture og Lightroom. Jeg synes ikke jeg kan finde
koncensus på de sider jeg finder på nettet. Enten rammer man en der er
vild med Adobe, eller også en der er vild med Apple Så jeg er ikke
blevet klogere på det ad den vej.

Er der nogen af jer her der kan bidrage med lidt input? Er det en
smagssag, eller er der virkelig stor forskel på de to? Eller skal jeg
se på noget helt andet?

--
Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-08 21:37

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen af jer her der kan bidrage med lidt input? Er det en
> smagssag, eller er der virkelig stor forskel på de to? Eller skal jeg

De gør det samme, ca. lige godt, bare på lidt forskellige måder. Kort
sagt så er Aperture meget god til organisering og hurtigt overblik, men
Lightroom har ry for at have gode justering og redigerings funktioner.
MIt bedste råd er at hente 30 dages demo af dem begge og sammenlige dem
med _dine_ billeder.

Jeg har både Lightroom og Aperture men bruger Aperture til dagligt, men
det er marginalerne der afgjore det for mig.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-08 01:39

Jesper Lillesø wrote:
> [...]
> koncensus på de sider jeg finder på nettet. Enten rammer man en der er
> vild med Adobe, eller også en der er vild med Apple Så jeg er ikke

Tja, det kommer vel også lidt an på, hvilket kamera, du har... - Jeg er
ikke 'vild' med nogen af dem. - Aperture finder jeg direkte bøvlet, og
Lightroom er så uoverskuelig, at det er en gru...

> Er der nogen af jer her der kan bidrage med lidt input? Er det en
> smagssag, eller er der virkelig stor forskel på de to? Eller skal jeg
> se på noget helt andet?

Men hvis du nu tilfældigvis skulle bruge et Olumpus kamera med fx.
CamediaMaster 4.2, kan du ved at reg. CM hos Olyumpus nu hente den nye
OlympusMaster 2 gratis. Den er noget mere overskuelig at arbejde med, og
med OM bestemmer du nu 1005 selv, hvor du vil have dine billeder
liggende. - Det kan jeg ikke få hverken Aperture eller Lightroom til...

Et - efter min mening - bedre alternativ kunne være Adobe Photoshop
Elements 6.x + Adobe RAW Plugin - eller endnu bedre, - nu jeg jo véd, du
bruger Mac, - så kan GraphicsConverter 6.x sagtens klare det samme som
både Aperture, Lightroom og Photoshopelements. Desuden kan
GraphicConverter også bruge Adobe RAW Plugin (+ de fleste andre Adobe
Illustrator og Photoshop plugins til Mac OS X) , hvis du vil bruge /
arbejde i RAW format.

Og så er katalogdelen i GC nu så avanceret, at uanset billedstr. retning
ogs., kan GC vise alle billeder i korrekt position og gemme disse data,
så næste gang, kataloget åbnes, vil billeder vises i både ensartet str.
og i retvendt position.

Det samme kan fx. også den nye OlympusMaster - hvis du altså er Olympus
bruger. - Og som både Aperture, GraphicConverter, kan OM også arbejde
med RAW format. OMs redigeringsfaciliteter er dog ret begrænsede, men
som i Aperture kan du frit vælge hvilket program, du vil redigere i. -
Et dobbeltklik på billedet åbner det i det valgte program... - Selvom
jeg har haft Olympus digicam i flere år, har jeg ikke brugt
CamediaMaster, da det er så bøvlet at sætte op, og man véd aldrig, hvor
billederne bliver gemt. - Men nu, hvor jeg så har købt en ny Olympus
med OlympusMaster, er det blevet væsentlig lettere, så jeg har sat den
op til at redigere i Photoshop CS. - det fungerer rigtig godt.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-08 12:58

> Tja, det kommer vel også lidt an på, hvilket kamera, du har... - Jeg er
> ikke 'vild' med nogen af dem. - Aperture finder jeg direkte bøvlet, og
> Lightroom er så uoverskuelig, at det er en gru...

Nu ved jeg ikke hvormange billeder du normalt behandler, men hvis man
først sætter sig ind i hhv. Aperture og Lightroom opfører sig kan man
nemt og hurtigt sortere, keyworde og tilrette tusindvis af billeder på
kort tid. Det handler om at give programmet mere end bare 5 minutter ...

/thomas

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 26-08-08 07:51

Jesper Lillesø skrev:
> [...]
>
> Er der nogen af jer her der kan bidrage med lidt input? Er det en
> smagssag, eller er der virkelig stor forskel på de to? Eller skal jeg

Jeg bruger aperture og er tilfreds med dens kvalitet i både raw
fremkaldelse og redigeringfunktioner, den har stort set de samme
funktioner som adobe + lidt mere, f.eks kan man skyder billeder direkte
i aperture, en feature som jeg er glad for til studio arbejde.

Men det er sikkert en lille religionskrig da der er mange der er ligeså
glade for Adobe lightroom. Jeg ville hvis jeg var dig og som også Thomas
foreslår, downloade dem begge og teste dem af.

Tommy

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-08-08 09:02

"Jesper Lillesø"
Hej

[...]

Min svoger sværger til denne:
http://www.camerabits.com/site/index.html
Skal det være billigere er det en ide at kigge på
cnet.com eller lignende, masser af gratis og share-
ware.
Det er jo som du skriver ofte en smagssag, der
er også forskel om du kun skal ha en organizer
eller en kombo ting.
Jeg bruger FastStone Image Viewer, den er gratis,
men nok ikke så stærk på organisations siden, som
browser er den kvik. ACDSee og ThumbsPlus er
også værd at kigge på. -max-

Fra : Morten Skriver

Dato : 26-08-08 09:08

On Tue, 26 Aug 2008 10:01:49 +0200, -max- wrote:

> Er der nogen af jer her der kan bidrage med lidt input? Er det en
> smagssag, eller er der virkelig stor forskel på de to? Eller skal jeg
> se på noget helt andet?

Personligt kan jeg bedst lide Aperture, men hvorfor downloader du
ikke en demo version af de to programmer og ser hvilket du bedst
kan lide ?

/Morten

--
Morten Skriver, CCIE #15804

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 26-08-08 07:18

Hej

On Aug 26, 8:51 am, Tommy Hjorth <tommy.hjo...@gmail.com> wrote:
> [...]
> glade for Adobe lightroom. Jeg ville hvis jeg var dig og som også Thomas
> foreslår, downloade dem begge og teste dem af.

Tak for alle input. Ja - jeg må se på demoerne, og så kan jeg også
lige kigge på GC - den har jeg oven i købet licens til

--
Jesper

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-08-08 10:14

On Mon, 25 Aug 2008 13:14:59 -0700 (PDT), Jesper Lillesø
<lillesoe@gmail.com> wrote:

> [...]
>koncensus på de sider jeg finder på nettet. Enten rammer man en der er
>vild med Adobe, eller også en der er vild med Apple Så jeg er ikke

www.lightroomkillertips.com findes en række ganske gode videoer som
beskriver hvordan du håndterer filerne. Måske kan du finde inspiration
til dit valg der....