Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Harmonikabælg mellem DSLR og objektiv
Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 18:41

Hej gæve fotofolk,

Jeg har flere steder i kinesiske internetshops set sådan nogle fleksible
"bælge" der lidt ligner en harmonika, som indsættes mellem kamerahus og
objektiv, når man skal lave heftig macro-sjov.

De er tilsyneladende ret billige at købe hjem. Men kan de bruges til noget?
Er der nogen af jer, der har prøvet sådan en dims?
Jeg tænker også på, at der vel må være grænser for brændvidden på
objektivet, når man plopper det på sådan en dims?

Det er jo langt fra nogen professionel løsning, men til sjov & ballade - kan
den så bruges til noget for en amatørfotograf (som mig)?

/Nick

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-08-08 18:52

"Nick" skrev i en meddelelse
> Det er jo langt fra nogen professionel løsning, men til sjov &
ballade - kan
> den så bruges til noget for en amatørfotograf (som mig)?
> /Nick

Bælge har været kendt siden fotografiets barndom, og er ikke en ny
opfindelse.

Et alternativ er mellemringe, der har samme formål.

Jeg vil ikke udtale mig om billige "dimser" fra en baggård i Indien, men
hvis du køber bælg eller mellemringe af OK kvalitet, så er det et
udemærket hjælpemiddel til næroptagelser.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 18:56

Hej Jan,

Tak for svar.

"Jan Vestergaard" skrev i meddelelsen...
> Bælge har været kendt siden fotografiets barndom, og er ikke en ny
> opfindelse.

Ja da

> Et alternativ er mellemringe, der har samme formål.

Men en bælg er jo så meget mere fleksibel (...)

> Jeg vil ikke udtale mig om billige "dimser" fra en baggård i Indien, men
> hvis du køber bælg eller mellemringe af OK kvalitet, så er det et
> udemærket hjælpemiddel til næroptagelser.

Men hvis jeg smider sådan en på mit 1,6x crop-kamera, er det så en vidvinkel
eller en tele-fætter jeg skal sætte foran? Jeg har ikke lige helt fanget
geometrien...

/Nick

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-08-08 20:28

Nick wrote:
> [...]
>
> Det er jo langt fra nogen professionel løsning, men til sjov & ballade -
> kan den så bruges til noget for en amatørfotograf (som mig)?

Nu ved jeg ikke hvad (som mig) dækker over. MEN: da der ikke indgår
slebet glas i sådan een, er der kun een ting, der kan gå galt: at den
ikke er lystæt. Noget andet, du skal vide er:

1. AF virker ikke
2. lysmåling virker sandsynligvis kun på manuel
3. nedblænding foretages manuelt.

Hvis du bor i østjylland, OG du bruger Nikon kan du evt låne min bælg et
par dage.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 21:40

"Bo Bjerre" skrev i meddelelsen...

> 1. AF virker ikke
> 2. lysmåling virker sandsynligvis kun på manuel
> 3. nedblænding foretages manuelt.

Ja, det er jeg klar over, men det betyder heller ikke noget, det er jo ikke
ligefrem actionfotos, man bruger den til.
Klart, at den skal være lystæt... så det bliver spændende at se hvad
kineserne kan levere. Den kan landes herhjemme for et par hundrede kroner.

Tak for kommentarerne - og tilbuddet om prøve. Jeg bor i Solrød Strand, så
deeet

/Nick

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 22-08-08 22:22

Nick skrev:

> [...]
> Klart, at den skal være lystæt... så det bliver spændende at se hvad
> kineserne kan levere. Den kan landes herhjemme for et par hundrede kroner.

Ellers check et sæt mellemringe. Jeg har kørt med Kenko mellemringe på
et Canon hus og her bliver alle signaler ført igennem, så AF mv virker.
Kenko sættet består af tre ringe på 12, 20 og 36 mm, som også kan
stakkes f.eks. til 32 mm.

Det fungerer i øvrigt bedst med objektiver med fast brændvidde - jeg har
mest brugt dem for at komme endnu tættere på med en 100mm/2.8 macro. Det
giver nok ikke mening at bruge mellemring på noget kortere end 50-60mm...

Teknisk kan de også bruges med zooms, men det stille store krav til
optikken. Jeg har brugt 12mm ringen forsigtigt på en 70-300 og det gør
at man lige kommer lidt tættere på f.eks. en sommerfugl.

--
Vh Kurt

Fra : Michael Holm

Dato : 23-08-08 13:47

Nick wrote:
> Hej gæve fotofolk,
>
> Jeg har flere steder i kinesiske internetshops

Hvor? - Jeg vil have een, som jeg vil bruge til manuel Shift/Tilt.

--michael

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-08 15:10

"Michael Holm" skrev i meddelelsen...
> Hvor? - Jeg vil have een, som jeg vil bruge til manuel Shift/Tilt.

Hej Michael,

Send mig en mail på
michaelgiraf(snabelanæsehorn)elefantskuden(punktum)dkhund - slet dyrene.
- vi kan jo evt. finde ud af noget med at bestille sammen, hvis man kan
spare noget porto/told/PestDanmark-gebyr.

/Nick

Fra : BRSF-DK

Dato : 23-08-08 16:05

"Nick" <som er super-sej> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er jo langt fra nogen professionel løsning, men til sjov & ballade -
> kan den så bruges til noget for en amatørfotograf (som mig)?

God aften Nick

Prøv at kigge på linkene om macrofotografering med bælg her:

http://fotohobby.dk/filer/Bjarne_foto-link.htm#Objektiver

Bjarne
6855 Outrup
www.fahnoe.dk - www.fotohobby.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-08 20:05

"BRSF-DK" skrev i meddelelsen...
> Prøv at kigge på linkene om macrofotografering med bælg her:
> http://fotohobby.dk/filer/Bjarne_foto-link.htm#Objektiver

God links! Tak for dem!

/Nick

Fra : BRSF-DK

Dato : 23-08-08 20:26

> God links! Tak for dem!
>
> /Nick

God sen aften Nick

Velbekommen

Jeg har yderligere her til sen aften opdateret vedr. macro følgende:

http://fotohobby.dk/Bjarne_foto_hobby.htm#Objektiver_-_generelt

og

http://fotohobby.dk/filer/Bjarne_foto-link.htm#Objektiver_-_generelt som nu
har fået et under punkt kun om macro:

http://fotohobby.dk/filer/Bjarne_foto-link.htm#Macro

Håber der er mere, du kan bruge

Fra : BRSF-DK

Dato : 23-08-08 20:43

"BRSF-DK" <bjafa@"FJERN"dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://fotohobby.dk/filer/Bjarne_foto-link.htm#Objektiver_-_generelt som
> nu har fået et under punkt kun om macro:

UPS. jeg glemte lige opdateringen her om macro:

http://fotohobby.dk/filer/Bjarne_foto-download.htm#Diverse