Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-08-08 18:06

Hey,

Sidder lige med en trial af Lightroom men der er noget jeg ikke lige
kan gennemskue.

Situationen er at jeg via et SMB-drev har alle billederne liggende i
mapper - dette skulle gerne fortsætte sådan.

I Lightroom har jeg så added hovedmappen med alle mine NEF - så langt
så godt.

I Lightroom kan jeg jo så lave backup af "catalog". Er det alt jeg
skal lave backup af for at gemme _alle_ develop settings til de
billeder jeg har arbejdet med? I ACR har jeg været vant til en lille
stump fil til hvert billede med de settings jeg har lavet.

Og i tilfælde af geninstallation af Lightroom kan den så finde ud af
at mine billeder måske har skiftet lokation uden at jeg mister mine
settings for hvert billede?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 18-08-08 20:39

> [...]
> billeder jeg har arbejdet med? I ACR har jeg været vant til en lille
> stump fil til hvert billede med de settings jeg har lavet.

Ja, dine RAW filer ændres ikke, og alle ændringer gemmes i Lightroom
databasen, som er den fil som ender på *.lrcat. Det er dog muligt også at
gemme/eksportere ændringerne i en "sidecar" fil. Dette kan du slå til
manuelt. Så vil der ligge en XMP fil ved siden af dine RAW billeder i samme
mappe som billedet. Hvis du anvender DNG kan du gemme "opskriften på
ændringerne" direket i DNG filerne.

> Og i tilfælde af geninstallation af Lightroom kan den så finde ud af
> at mine billeder måske har skiftet lokation uden at jeg mister mine
> settings for hvert billede?

Det tror jeg faktisk ikke... Har ikke prøvet det. Kan nogen uddybe? Er
stierne til RAW filerne gemt som relative eller absolutte stier? Er der evt.
checksum på filerne så Lightroom automatisk opdager flyttede eller omdøbte
filer?

Mvh
Anja

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-08-08 21:08

>Ja, dine RAW filer ændres ikke, og alle ændringer gemmes i Lightroom
>databasen, som er den fil som ender på *.lrcat.

Fantastisk

Jeg er klar over jeg mulighvis skal importerer Nef'erne igen som jeg
gjorde i første omgang, men det er mine indstillinger til hvert
billede jeg er lidt øm over at miste Der ligger jo, ihvertfald for
mig, en masse timer i det.

> Det er dog muligt også at
>gemme/eksportere ændringerne i en "sidecar" fil. Dette kan du slå til
>manuelt. Så vil der ligge en XMP fil ved siden af dine RAW billeder i samme
>mappe som billedet.

Jeg har, qua min brug af ACR, en masse XMP'er som jeg bruger. Jeg har
lagt mærke til at Lightroom loader disse sammen med de billeder der
har en tilknyttet. Kan Lightroom "overtage" disse og genbruge dem hvis
jeg slår nævnte indstilling til?

>Det tror jeg faktisk ikke... Har ikke prøvet det. Kan nogen uddybe? Er
>stierne til RAW filerne gemt som relative eller absolutte stier?

Fx. ligger alle lige nu på Z:\Digitalfoto\NEF.

Men hvis jeg nu flytter dem til fx Z:\Billeder\NEF, geninstallerer
Lightroom og importerer min gemte *.lrcat, kan Ligthroom så finde ud
af det eller går alle indstillinger tabt fordi den gemmer stien også?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 18-08-08 21:17

> [...]
> lagt mærke til at Lightroom loader disse sammen med de billeder der
> har en tilknyttet. Kan Lightroom "overtage" disse og genbruge dem hvis

Ja, men læs manualens afsnit om metadata synkronisering. Du kan risikere at
gøre det "den forkerte vej". Tag backup først!
Eller eksperimenter med funktionen på en kopi først. Dine XMP'er kan
ødelægge databasen - og databasen kan ødelægge dine XMP'er... Alt sammen med
et forkert klik.

> [...]
> Lightroom og importerer min gemte *.lrcat, kan Ligthroom så finde ud
> af det eller går alle indstillinger tabt fordi den gemmer stien også?

Det spørgsmål vil jeg også gerne have besvaret. I alle mine instanser af
Lightroom på forskellige computere ligger mine billeder i samme mappe på C:
drebet. Jeg har derfor aldrig undersøgt hvordan Lightroom håndterer
"orphaned files" som følge af backup eller move.

Mvh
Anja

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-08-08 13:37

> [...]
>Eller eksperimenter med funktionen på en kopi først. Dine XMP'er kan
>ødelægge databasen - og databasen kan ødelægge dine XMP'er... Alt sammen med

Tak for advarslen.. jeg må lige lege med en kopi først.

> [...]
>drebet. Jeg har derfor aldrig undersøgt hvordan Lightroom håndterer
>"orphaned files" som følge af backup eller move.

Jeg prøver som en anden foreslår at afprøve det i praksis.

Jeg må erkende at Lightroom indtil videre har imponeret mig - alt det
jeg gør i Elements efter en gang ACR ser ud til at kunne klares i
Lightroom alene - og så slipper jeg for at gemme en stor Tiff bagefter
da jeg i Lightroom blot kan eksportere når jeg skal bruge et billede..

Det er fanme genialt du

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : JJ

Dato : 19-08-08 01:50

On 18 Aug., 22:16, Anja Dunning-Krüger <s...@spam.invalid> wrote:

> [...]
> drebet. Jeg har derfor aldrig undersøgt hvordan Lightroom håndterer
> "orphaned files" som følge af backup eller move.

Det er faktisk meget nemt. Man flytter sine overordnede billedmappe
til en anden lokation (i ovenstående tilfælde NEF mappen). Herefter
åbner man Lightroom. Denne kan nu ikke finde din gamle billedmappe, så
den spørger efter en sti. Angiv herefter den nye sti - og vupti - så
virker alt som før. Hvis man har lavet om i sine undermappe struktur
er jeg dog ikke sikker på om det virker.

Mvh
Jan Jespersen