Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fuldmåne
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-08-08 00:25

Hej gruppe,

Så er det jo i aften (lørdag) at der er fuldmåne - kl. 23.19 skulle
den stå op.

Er der nogle tricks, ud over manuel kontrol og stativ til at få en
skarp måne?

Jeg har prøvet lidt her nu og for noget tid siden, men synes ikke jeg
helt kan få den knivskarp - som om AF har svært ved at "ramme" månen
ordentlig.

Udstyret er D40x med kit-glas 55-200.

På forhånd tak,

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 16-08-08 05:54

Martin Johansen [6000] skrev:
> [...]
>
> Jeg har prøvet lidt her nu og for noget tid siden, men synes ikke jeg
> helt kan få den knivskarp - som om AF har svært ved at "ramme" månen

Prøv med 1/125 og bl 8, det skulle gerne give dig en skarp måne, du skal
selvfølgelig bruge stativ og gerne/helst mirror lockup.

Tommy

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 16-08-08 06:26

Tommy Hjorth skrev:

> Prøv med 1/125 og bl 8, det skulle gerne give dig en skarp måne, du skal
> selvfølgelig bruge stativ og gerne/helst mirror lockup.
>
> Tommy

Den delvise måneformørkelse i aften (lørdag) begynder kl. 21:35 og den
har sit maximum kl. 23:10 hvor 80% af månen er formørket. Formørkelsen
ændrer sikkert ikke meget på eksponeringen, som må indrette sig efter
den fuldt belyste del af måneskiven

<http://www.astronomibladet.dk/>
<http://www.tycho.dk/article/view/5052/1/32/>
<http://www.dmi.dk/dmi/delvis_maneformoerkelse>

--
Vh Kurt

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-08-08 10:40

>Prøv med 1/125 og bl 8, det skulle gerne give dig en skarp måne, du skal

Men det gør det ikke - ikke "ordentlig". Ved ikke om det er min fokus
der driller.

Alle steder jeg læser snakker folk om at sætte fokus manuelt til
infinity.. den mulighed har jeg så ikke direkte. Så får jeg fortalt
jeg bare skal dreje den helt til højre - det skulle være infinity.
Hmmm er det en måne man kan ane på billedet? Svært at sige så uskarp
den er.

>selvfølgelig bruge stativ og gerne/helst mirror lockup.

Mirror lockup er ikke en option desværre. Men er den så vigtig når
lukkeren er så "hurtig" ? Stativ har jeg og bruger selvfølgelig også.

Alternativet er måske et andet glas? Noget skarpere og noget hvor jeg
manuelt kan indstille fokus til infinity ?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : CanonBonke

Dato : 17-08-08 07:57

| Mirror lockup er ikke en option desværre. Men er den så vigtig
når
| lukkeren er så "hurtig" ? Stativ har jeg og bruger selvfølgelig
også.

Ikke hvis dit stativ er stabilt.

| Alternativet er måske et andet glas? Noget skarpere og noget
hvor jeg
| manuelt kan indstille fokus til infinity ?

Du har vel valg mellem autofokus og manuel fokus på dit
objrektiv?
Afstanden til månen er mindre end "uendelig", men ved f:8 virker
dit objektiv sikkert skarpt alligevel.
Desværre var det lidt diset her over Midtfyn i aftes,
fuldmånebilleder tages bedst på en frostklar nat.
mvh Knud

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-08-08 10:41

>Ikke hvis dit stativ er stabilt.

Tja tjø... det er et mellemklasse Manfrotto.

>Du har vel valg mellem autofokus og manuel fokus på dit
>objrektiv?

Yes.

>Desværre var det lidt diset her over Midtfyn i aftes,
>fuldmånebilleder tages bedst på en frostklar nat.
>mvh Knud

Det virkede ret klart her i Kolding. Stjernerne var rigtig flotte.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 17-08-08 09:36

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> jeg bare skal dreje den helt til højre - det skulle være infinity.
> Hmmm er det en måne man kan ane på billedet? Svært at sige så uskarp

Hvis du "drejer den helt om", så kommer du "forbi månen". Jeg havde selv
problemer med mit D40 og også 55-200 - den er ikke så skarp som jeg gerne
vil have det: http://www.flickr.com/photos/pudekamp/2770513718/

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-08-08 10:40

>Hvis du "drejer den helt om", så kommer du "forbi månen". Jeg havde selv
>problemer med mit D40 og også 55-200 - den er ikke så skarp som jeg gerne
>vil have det: http://www.flickr.com/photos/pudekamp/2770513718/

Skal jeg glemme alt om infinity på det glas jeg har? Det lader ikke
til at muligheden er der

Her er mit, ikke helt tilfredsstillende, resultat:

http://www.pbase.com/martinlj/image/101749522

Jeg fandt dog ud af noget! Jo kortere lukker, jo mere utydeligt blev
det. Månen flyttede sig faktisk ret "hurtigt" på himlen - og med den
lille mængde lys så var det lidt problematisk med de helt langsomme
lukkere jeg prøvede også.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-08 19:05

Post et link til dit bedste billede af aftenens fuldmåne i denne tråd.
Gerne med info om blænde, lukketid, photoshopmanipuleret mm.

/Kim

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 16-08-08 19:22

"KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> skrev :

>Post et link til dit bedste billede af aftenens fuldmåne i denne tråd.

Du er havnet i den forkerte gruppe, der er
news:dk.fritid.foto.billedsnak til den slags.
--
Kerim