Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Photograhper's Rights" i Danmark?
Fra : thomasdn@gmail.com

Dato : 15-08-08 08:15

Hej

Den amerikanske advokat Bert P. Krages har lavet denne side:
http://www.krages.com/phoright.htm

Den indeholder en 1-sides PDF der er lige til at printe ud. Dokumentet
beskriver fotografers rettigheder. Dette er meget nyttigt, da man som
fotograf i dag ofte bliver fortalt, at man ikke må fotografere -- selv
på offentlige steder, hvor det helt sikkert er lovligt at fotografere.

Ovenstående dokument beskriver naturligvis kun ens rettigheder i
henhold til amerikansk lov, men findes der noget tilsvarende der
gælder for dansk lovgivning?

Til dem der måtte være interesserede, kan jeg fortælle, at jeg har
fundet en tilsvarende for Storbritanien: http://www.sirimo.co.uk/ukpr.php
og for Australien: http://4020.net/words/photorights.php.

Mvh
Thomas
http://thomasdamgaard.d/blog/

Fra : MW

Dato : 15-08-08 15:42

<thomasdn@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Du kan starte her
http://www.pressefotografforbundet.dk/debat.php?thread=7817&id=7843 og
http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02425365?OpenDocument

Fra : BRSF-DK

Dato : 15-08-08 15:44

[...]

Hej Thomas

Måske kan du bruge noget af dette:

http://fotohobby.dk/Bjarne_foto_hobby.htm#Fotografering_i_offentligt_rum

http://fotohobby.dk/Bjarne_foto_hobby.htm#Medie-Jura

http://fotohobby.dk/filer/Bjarne_foto-link.htm#Medie-Jura

Bjarne
6855 Outrup
www.fahnoe.dk - www.fotohobby.dk

Fra : BRSF-DK

Dato : 15-08-08 16:06

[...]

Hej igen lige et link mere

http://www.domains-admin.dk/filer/Bjarne_foto-download.htm#Medie-Jura

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 22-03-09 01:24

Ang. dansk lovgivning har jeg læst en del på
http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02424940 ,
hvilket har afklaret alle de spørgsmål jeg selv har haft.

Afsnittene omkring Persondata, Presseetik og Privatliv (og måske endda
Skjult identitet/skjulte optagelser) er også fornuftige at have styr på.
--
Kristian Risager Larsen
http://kezze.dk