Planteformering - Kinesisk Vandgran samt H~
Fra : Klaus Eriksen

Dato : 22-07-01 23:20

Jeg har en 10 meter høj kinesisk vandgran og ønsker at formere den. Men den
sætter jo ingen frø/kogler som andre nåletræer, så hvordan skal den
formeres?

Jeg har en idé om, at det skal gøres omkring august som halvmodne
stiklinger, dvs. klippe grenstykker af dette års vækst, fjerne nåle og
sidegrene fra den nederste halvdel af grenen, dyppe den i hormonpulver og
stikke den i min planteformeringsbænk. Her er jorden en blanding af sand og
spagnum og det er muligt at overdække for at beskytte mod kulde eller holde
på luftfugtigheden.

Jeg har også en hyldebærbusk, som jeg vil formere - hvornår er det bedst
egnede tidspunkt for at formere denne?

Desuden efterlyser jeg egnet litteratur om planteformering, jeg har allerede
Politikens bog om planteformering samt "Planteformering" skrevet af Ward
Lock udgivet på Fremads forlag. Findes der anden god litteratur om
planteformering (eventuelt på engelsk eller tysk)?

mvh. Klaus E.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-07-01 07:37

On Mon, 23 Jul 2001 00:20:04 +0200, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>spagnum og det er muligt at overdække for at beskytte mod kulde eller holde

Det er også mit gæt, men halvmodne stiklinger skal helst tages i juli
måned. De kan sagtens nå at slå rod selv om det bliver gjort i august,
de overvintrer bare lidt bedre når de tages tidligere.

>Jeg har også en hyldebærbusk, som jeg vil formere - hvornår er det bedst
>egnede tidspunkt for at formere denne?

Træagtige stiklinger tidligt forår.
Du kan også bruge nedkrogning af en gren vil jeg tro.
Eller du kan lade være med at luge omkring den, så plejer hyld selv at
kunne finde ud af sagerne. Jeg ser i hvert fald masser af nyspirede
hyldeplanter hvert forår.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 23-07-01 23:51

Hej Mads

Tak for svaret, det var lige det jeg efterlyste. Men du har vel ikke nogle
litteraturkilder om planteformering?

Jeg har surfet lidt rundt på Nettet og set nogle sider der inspirerer til
planteformering (har bla. brugt dine links på www.gartneriet.dk), men jeg
kan også godt lide at læse en bog en gang imellem.

mvh. Klaus E.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-07-01 22:00

On Tue, 24 Jul 2001 00:51:12 +0200, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

>Tak for svaret, det var lige det jeg efterlyste. Men du har vel ikke nogle
>litteraturkilder om planteformering?

Ikke andre end dem du selv nævner. Politikens bog om planteformering
er udemærket.

>Jeg har surfet lidt rundt på Nettet og set nogle sider der inspirerer til
>planteformering (har bla. brugt dine links på www.gartneriet.dk), men jeg
>kan også godt lide at læse en bog en gang imellem.

Bøger er gode - hvis ikke det var fordi det tager så pokkers lang tid
at læse dem Min egen bogstak vokser i hvert fald i den forkerte
retning - lige nu har den vist rundet en meter i højden.

Du skal nok søge efter nogle engelske bøger. Der er uden tvivl en del
flere end på dansk. http://amazon.co.uk/ må være stedet at begynde.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-07-01 22:36

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev

> Min egen bogstak vokser i hvert fald i den forkerte
> retning - lige nu har den vist rundet en meter i højden.

Nu behøver du jo ikke at stable dem på den måde - hvor mange gange er
stakken væltet for dig?

--
Allan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-07-01 21:16

On Tue, 24 Jul 2001 23:35:44 +0200, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

>Nu behøver du jo ikke at stable dem på den måde - hvor mange gange er
>stakken væltet for dig?

Jo, fordi ellers er der ikke plads på bordet som bruges til formålet -
der står jo i forvejen omkring 3 årgange af Haven og Alt om Haven som
også venter på at blive læst

Stakken er endnu ikke væltet men det er tæt på. Jeg sover med hovedet
klods op ad den... måske på tide at gøre noget... Nå hvad, de holder
vel nok de 40 år der er til jeg går på pension.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-07-01 00:04

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev

> der står jo i forvejen omkring 3 årgange af Haven
> og Alt om Haven som også venter på at blive læst

Stakkel!
Jeg sætter mig ud i pergolaen om aftenen hvor der stinker at kaprifolie,
humlen kradser på armene og blomsterne fra blåregnen slår mig i hovedet. Her
tænder jeg mine lys i stenlamperne - og så får jeg læst mine blade. Det er
vigtigt at du har en ekstra havestol til benene - lyt så til ciklidernes
sang mens du læser (er det for tidligt, er det fuglene der larmer).

Hvis du også har et glas rødvin med, hundene gnasker kødben under stolen og
naboens vimpel hænger slapt ned ad flagstangen - så er det bare lykken.

Gå i seng når lyset brænder ud, eller hvis du begynder at fryse - bladene
kan vente til der kommer endenu en sommeraften
..
--
Allan