Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
'Depth of Field Preview' på Canon 40d
Fra : Jfo

Dato : 14-08-08 05:31

40d manual side 89:

http://www.the-digital-picture.com/Owners-Manuals/Canon-EOS-40D-Manual.pdf

siger at man kan vurdere dybdeskarpheden ved at trykke på den dertil
indrettede knap og kigge igennem søgeren.

Synes ikke rigtigt det er brugbart i praksis. Er det 'tom luft' ?

Hvordan kan man ellers gøre i felten?
Udover at lave beregningerne først...eller kigge i en tabel...eller
skyde kigge og skyde.

Mvh. Jon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-08-08 12:57

Jfo wrote:
> [...]
> indrettede knap og kigge igennem søgeren.
>
> Synes ikke rigtigt det er brugbart i praksis. Er det 'tom luft' ?

Hvad du oplever kommer an på forholdene. Hvis dit objektiv har en
maxblænde på 4.5, og du har valgt bl 5.6 til optagelsen vil du ikke se
den helt store forskel. Hra du valgt bl 11 til optagelsen vil du se at
lyset i søgeren reduceres væsentligt, og at dybdeskarpheden øges. På
grund af det svagere lys, kan det være svært at vurdere.

Bo //

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-08-08 15:23

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> lyset i søgeren reduceres væsentligt, og at dybdeskarpheden øges. På
> grund af det svagere lys, kan det være svært at vurdere.

Det er ihvertfald på samme måde, det virker på analoge EOS modeller, -
jo mindre blænder, jo 'mere' dybdeskarphed kan man se.

Men som Jon skriver, synes jeg godt, det kan være lidt svært at vurdere
på digitale kameraer. - Det virker nærmest som om, der prioriteres en
væsentlig højere lukkerhastighed fremfor lille blænder, og det uanset,
hvilken programtype, der er valgt under P. Ved AV vælger man jo selv en
fast blænder og ved TV en fast tid, så her virker det lidt lettere at
vurdere....

mvh. Erik Richard

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-08-08 18:34

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> hvilken programtype, der er valgt under P. Ved AV vælger man jo selv en
> fast blænder og ved TV en fast tid, så her virker det lidt lettere at

Jeg har muligvis misforstået. Hvis man ønsker at styre dybdeskarpheden,
er man mødt til at gøre sig til herre over blænden, og enten lade
kameraet vælge lukkertid, eller selv gøre det på rent manuelt.

Men vi kan godt blive enige om at mange digitale kameraer har en lille
søger, som i mange tilfælde også er ret mørk, sammenlignet med det, vi
var vandt til i filmens tid.

Bo //

Fra : MW

Dato : 14-08-08 19:31

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men vi kan godt blive enige om at mange digitale kameraer har en lille
> søger, som i mange tilfælde også er ret mørk, sammenlignet med det, vi var

Og så er matskiven i et autofokuskamera ikke beregnet til at vise
skarphed/uskaphed men til at lukke mest muligt lys igennem. En matskive
beregnet til manuel fokusering vil vise skaphedsdybden langt tydeligere.

mvh/MW

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-08-08 22:11

MW wrote:

> Og så er matskiven i et autofokuskamera ikke beregnet til at vise
> skarphed/uskaphed men til at lukke mest muligt lys igennem. En matskive
> beregnet til manuel fokusering vil vise skaphedsdybden langt tydeligere.

Det kommer da virkelig an på, hvilken type matskive. - I 3 af mine 5
analoge EOS huse har jeg klassiske fresnell matskiver (Canon 01) - to af
dem med snitbilled afstandsmåler, den tredie med alm. mikroraster. I de
to store EOS - 5nMkII og en EOS 30 har jeg helt klare matskiver med
snitbilledmåler. Teoretisk skulle fresnell skiverne være de bedste mht.
visning af skarphedsdybden, men i praksis er det klart de to neutrale
(Canon 02) skiver, der bedst viser dybden.

Den anden dag prøvede jeg så en 450D med 18-55mmIS. - På mig virkede den
meget lig min EOS 5n i forhold til skarphedsdybde, når man trykkede på
knappen...

mvh. Erik Richard

Fra : MW

Dato : 15-08-08 11:30

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

MW wrote:

> [...]

Den anden dag prøvede jeg så en 450D med 18-55mmIS. - På mig virkede den
meget lig min EOS 5n i forhold til skarphedsdybde, når man trykkede på

Problemet er hverken nyt eller mystisk hvilket også er årsagen til at noge
af de digitale kameraer kan forsynes med matskive til manuel fokusering.
Størst mulige præcision og mest muligt lys er desværre ikke forenelige
størrelser når vi taler matskiver. Præcisionen kræver matskiver specielt
tilpasset brændvidde og lysstyrke, autofokus kræver mest muligt lys og i
sidstnævnte tilfælde er det jo ikke matskiven der bruges til fokuseringen.

mvh
MW

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-08-08 01:28

> [...]
> søgeren reduceres væsentligt, og at dybdeskarpheden øges. På grund af det
> svagere lys, kan det være svært at vurdere.

Og så er der endda en lille fælde gemt i DOF-preview.
Ens hjerne vil meget gerne kompensere for lidt uskarphed, så man skal
faktisk kompensere en hel blænde for at få det resultat man gik efter. Det
er i hvert fald min erfaring.!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger