Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D200 og gammel Metz 45 CT-4
Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 12-08-08 21:27

Forleden fandt jeg i oprydningen i gamle kasser min trofaste Metz 45 CT-4
stavblitz, som blev pakket ned, da jeg for ca. 20 år siden lagde
fotograferingen på hylden (og som jeg forlængst havde glemt alt om!).
Dengang blev det brugt sammen med et Nikon FA, som så vidt jeg husker var
det første Nikon-slr som havde TTL-styring af blitzen.

Sammen med Metz'en lå en SCA-adapter, som jeg købte, da jeg en kort overgang
havde et F801. Adapteren hedder SCA 346AF og understøttede TTL'en og F801's
autofokus (hvad det så betød, kan jeg ikke huske - det er sgu' længe siden
) men kunne også bruges på FA-en.

Nu er mit store spørgsmål så, om adapter og blitz kan bruges sammen med det
Nikon D200, som jeg har købt i det naive håb, at jeg igen får tid til seriøs
fotografering.

Jeg er klar over, at jeg bare kan bruge blitzens standardkabel til kameraets
flashsynkro-stik (sådan et mener jeg bestemt jeg har set et eller andet sted
i huset...), og så lade blitzens egen automatik styre tingene, men det ville
nu være nummer ét, hvis.......

Jeg har prøvet at søge både på Metz' og Nikons hjemmeside og andre steder på
nettet uden at finde et entydigt svar (som jeg kan forstå). Såvidt jeg kan
læse mig til er der noget med at TTL-en fungerer anderledes på de nye
kameraer end på de gamle, men om tingene er bagud kompatible fremgår ingen
steder.

Et andet problem er, om de batterier, som bruges til Metz 45 CL-4 passer til
den gamle model. For jeg har ikke fundet det gamle NiCd batteri (og det
ville måske også være noget bedaget, hvis jeg fandt det), heller ikke
laderen, og jeg kan heller ikke umiddelbart finde adapteren til almindelige
AA-batterier.

Er der nogen, der har indsigt i dette?

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Steen Lindkvist

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-08-08 21:35

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Dengang blev det brugt sammen med et Nikon FA, som så vidt jeg husker var
> det første Nikon-slr som havde TTL-styring af blitzen.

Det var Nikon F3 fra 1980. Nikon FA er fra 1983.

[8<8<8<]
> Såvidt jeg kan læse mig til er der noget med at TTL-en fungerer anderledes
> på de nye kameraer end på de gamle, men om tingene er bagud kompatible
> fremgår ingen steder.

Ja - det virker helt anderledes.
FA'ens TTL automatik måler flash-lyset under selve eksponeringen.
Nye kameraer sender et pre-flash ud inden eksponeringen, således at
lysmålingen en måling af hvor meget det eksisterende lys bidrager med og
hvor meget flashen bidrager med.
Det er _langt_ bedre.

[8<8<8<]
> Er der nogen, der har indsigt i dette?

Mit gæt er helt klart at TTL ikke virker med Metz 45 CT-4.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 13-08-08 14:30

> [...]
> hvor meget flashen bidrager med.
> Det er _langt_ bedre.

> Mit gæt er helt klart at TTL ikke virker med Metz 45 CT-4.

Tak for svaret, Mogens. Jeg havde godt fornemmet, at det nok ville blive
konklusionen.

mvh

Steen Lindkvist Nielsen

Fra : Skeptikeren

Dato : 13-08-08 08:47

On Tue, 12 Aug 2008 22:27:00 +0200, "Steen Lindkvist Nielsen"
<slindkvi@post8.tele.dk> wrote:

>Forleden fandt jeg i oprydningen i gamle kasser min trofaste Metz 45 CT-4
>stavblitz, som blev pakket ned, da jeg for ca. 20 år siden lagde
------------ klip ------------------

Jeg har et eller andet sted hørt noget om, at de gamle blitz sender en
masse strøm med høj spænding ind i kameraskoen. De moderne digitale
kameraer er ikke gearet til den spænding og kan tage skade.
Jeg har selv en gl. Metz (GN 52 ved 100ASA) med ekstra stav, som jeg
ikke tør anvende.

mvh

have a nice day
--- sk ---

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-08-08 09:06

"Skeptikeren" <skeptikerenFJERN@DETTEprivat.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg har et eller andet sted hørt noget om, at de gamle blitz sender en
> masse strøm med høj spænding ind i kameraskoen.

Man kan måle det med et voltmeter på flash-skoen.

> De moderne digitale
> kameraer er ikke gearet til den spænding og kan tage skade.

Nogle kan.
F.eks. kan Canon 1D modellerne.
Se f.eks.
http://www.digitaljournalist.org/issue0703/tech-tips.html

> Jeg har selv en gl. Metz (GN 52 ved 100ASA) med ekstra stav, som jeg
> ikke tør anvende.

Moderne flash automatik er så meget bedre, at tabet ikke er så stort efter
min mening.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : MW

Dato : 13-08-08 12:22

> [...]
>
> [8<8<8<]
>
> Man kan måle det med et voltmeter på flash-skoen.

I manualen til 30D anføres "ingen højspænding til skoen" og maks 250V til PC
stikket så mon ikke det skal læses som 6V til skoen og 250V til PC stikket

Der er en liste her http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html men en
kontrolmåling er nok fornuftig.

> Moderne flash automatik er så meget bedre, at tabet ikke er så stort efter
> min mening.

Hvis man kun sjældent har brug for flash er det da ærgeligt ikke at kunne
bruge en evt. velfungerende ældre sag. Jeg ville da foretrække at kunne
bruge min 283'er de par gange om året hvor behovet melder sig.

mvh/MW

Fra : Skeptikeren

Dato : 13-08-08 17:18

On Wed, 13 Aug 2008 13:21:57 +0200, "MW" <sletmwwaal@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>bruge en evt. velfungerende ældre sag. Jeg ville da foretrække at kunne
>bruge min 283'er de par gange om året hvor behovet melder sig.

Lidt opfølgning på ovenstående ref. fandt frem til følgende indlæg om
Trigger Voltage fra Peter Sanders på:
http://www.botzilla.com/photo/photoBook/pbook.html#msg86

Metz 202 --> 200 volt !!!!
Metz 402 --> 190 volt !!
Metz 402 --> 202 volt !!!

Så det er på tide at parkere 202'eren på elektronikgenbrugsen.

Hvis nogen vil have den med stav, så sig til inden 1 uge; den kan
afhentes gratis.

mvh

have a nice day
--- sk ---

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 13-08-08 14:44

"Skeptikeren" <skeptikerenFJERN@DETTEprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kameraer er ikke gearet til den spænding og kan tage skade.
> Jeg har selv en gl. Metz (GN 52 ved 100ASA) med ekstra stav, som jeg

Tak for svaret

Det var jo en ikke helt uvæsentlig pointe - så er der jo nok ingen vej
udenom at investere....

Det biver ikke nemt! Fruen har helt klart en anden holdning til den slags
investeringer nu om dage, end dengang vi var unge, ikke havde fælles økonomi
og fotograferingen i øvrigt nogenlunde kunne forrente sig selv . Det
sidste har hun i hvert fald en klar forventning til vil være umuligt (og det
er da heller ikke min egen ambition), efter at have bemærket min kraftige
hårkløe, når jeg forsøger at hitte ud af de mange knapper og funktioner på
D200'en.

Da jeg i sin tid købte mit FA, blev det rost i høje toner for sine mange
avancerede funktioner - det havde faktisk uanede muligheder! Barnemad, må
jeg konstatere i dag. Datidens fotoekspedienter skulle bare have vidst hvad
der ventede!

Jeg må vist hente de helt tunge argumenter frem.......

mvh

Steen Lindkvist

Fra : Skeptikeren

Dato : 13-08-08 17:24

On Wed, 13 Aug 2008 15:43:43 +0200, "Steen Lindkvist Nielsen"
<slindkvi@post8.tele.dk> wrote:

----------- klip ---------

>Det var jo en ikke helt uvæsentlig pointe - så er der jo nok ingen vej
>udenom at investere....

------- Klip ------------

Så må du hellere få denne url.
http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600vs800.htm

Der er mange qandre undersøgelser derude end denne halvgamle; men jeg
syntes at det er godt at se nogle argumenter for den lille model.
Artiklen er skrevet før SB900 kom frem.

have a nice day

Fra : John

Dato : 14-08-08 00:17

Hej Steen

Jeg har også D200, og en 45 CT-4 som jeg ikke har brugt længe, jeg har en
adapter der hedder 343, jeg har lige prøvet den på D200'en og den virker
ikke på TTL med kan bruges på A og M, derfor vil jeg da råde dig til at
prøve din da den sikkert er nyere.

Med venlig hilsen

John P.