Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Ændre EXIF tid på RAW-filer (CR2)?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-08-08 21:24

Hejsa

Er just kommet hjem fra ferie og havde med vilje ikke stillet klokken på mit
kamera, da vi skulle gennem flere tidszoner, og jeg tænkte, at det var
lettere at klare når man kom, da man så ikke kom til at glemme det en gang i
mellem. Jeg har før ændret EXIF tiden med XnView, men åbenbart kun på
JPG-filer, for det vil i hvert fald ikke ændre RAW-filer. Er der nogen, der
har et forslag til et andet program jeg kan bruge? Det skal selvfølgelig
kunne klare det som en batch.

mvh Frank

Fra : skeptikeren@privat.d~

Dato : 12-08-08 06:39

Prøv prøveversionen af RoboGEO
http://www.robogeo.com

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-08-08 07:49

skeptikeren@privat.dk wrote:

> Prøv prøveversionen af RoboGEO
> http://www.robogeo.com

Jeg bruger det, og det virker fint. Jeg synes til gengæld ikke det er
hurtigt.

Bo //

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 13-08-08 21:03

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger det, og det virker fint. Jeg synes til gengæld ikke det er
> hurtigt.

Mange tak til jer begge, det ser ud som om, at det virker. MS Pro Photo
Tools ser også ud til at kan klare det.

Er Robogeo god til at geotagge billeder også RAW-filer? Er der andre man
burde kigge på?

mvh Frank

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-08-08 21:17

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> Tools ser også ud til at kan klare det.
>
> Er Robogeo god til at geotagge billeder også RAW-filer? Er der andre man

Jeg købte RoboGeo netop for at kunne sætte GPS information ind i
billederne. Og i den anledning er det væsentligt at kunne skifte
tidszone eller korrigere for fejl i kameraets ur. Jeg synkroniserer
normalt kameraet til PC'en og da PC'en dagligt checker tiden via NTP
(network time protocol), skulle det være i orden. Efter en lang ferie
har jeg efterfølgende fotograferet et radiostyret ur, så jeg kan se at
tiden ikke er skredet ret meget.

Ja, RoboGeo kan netop sætte GPS data ind i rå-data filerne. Hent en demo
af det og test. Der er MASSER af setup's, som man skal have styr på
(bl.a. om den måler i fod eller meter...). Demo versionen kan det samme,
men sætter med overlæg en fejl på 1-2 km på billederne.

Bo //

Fra : Skeptikeren

Dato : 13-08-08 22:38

On Wed, 13 Aug 2008 22:16:47 +0200, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> wrote:

>normalt kameraet til PC'en og da PC'en dagligt checker tiden via NTP
>(network time protocol), skulle det være i orden. Efter en lang ferie

DAGLIGT?

Min Windows XP checker ugentligt, og jeg kan ikke se, hvordan det kan
ændres. Men du bruger måske 1st Clock fra
http://www.greenparrots.com:80/

eller lignende??

mvh

sk