Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Noget om store memorykort...
Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-08-08 21:22

I foråret, da 16Gby kort lige var kommet frem, anskaffede jeg to
Transcend korttil ca 900kr pr stk. På det tidspunkt havde jeg "kun" en
D200 og to 8Gby kort. Fruen skulle med Dansk Geologisk Selskab til
Island, så en pågradering var på sin plads.

Efter at jeg anskaffede mit D3 har jeg brugt de store kort i et par
måneder uden at observere noget mistænkeligt. -MEN: så skulle vi til
fest, og jeg havde lovet at tage nogle billeder. D3'en gik tør omkring
135 billeder. Satte et andet kort i og fortsatte. Der var ikke fejl på
billederne, og jeg undrede mig. Hjemme igen satte jeg et af de nye 16BGy
kort i D3'en og satte den til at intervalskyde 200 billeder. Ingen
problemer. MEN: billederne var bare sat på uendelig og lige op i loftet,
så de komprimerede til meget små størrelser. Med andre ord så jeg ikke
det reelle problem.

Så kom sommerferien med 3 uger på Island (I skal nok få lidt billeder at
se..)
D200 kørte som en drøm med de to 8GBy kort. D3 gik kold efter ca 135
billeder på 16Gby kortene, men kunne skyde et 8Gby kort helt fuldt.

Forvirringen og vreden over teknikken bredte sig så meget, at jeg
overvejdede om jeg skulle have taget F4'en og et par stænger Provia 100F
med.

En sen aften talte jeg med en tysker, der foreslog at vi tog et 16Gby
kort og formatterede på en PC, med en clustersize på 4096bytes. Det
viste sig at være løsningen. En flaske Lagavulin kom på bordet, og mit
humør steg og har været godt siden.

Det viser sig at selv om D3 får lov at formattere kortet, går den ikke
til bunds i det. Tilsyneladende har mine gamle 8Gby kort været
formatteret, så det kan skrives fuldt, mens mine nye 16Gby kort har
været formatteret me den clustersize på 512 bytes, og derfor er de
størknet omkring 2Gy grensen..

Kan nogen have glæde af dette indlæg er det fint. Kan man ikke have
glæde af det, eller har man kun hån og latter til overs, så forbigå det
i tavshed...

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-08-08 21:41

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det viser sig at selv om D3 får lov at formattere kortet, går den ikke til
> bunds i det.

Det lyder underligt - kører du med nyeste firmware ?
Har du prøvet med andre fabrikater kort ?

Jeg bruger 16 GB Sandisk CF og SDHC kort uden problemer (i Canon 1D(s)
mkII).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-08-08 07:47

Mogens Hansen wrote:
> "Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Det lyder underligt - kører du med nyeste firmware ?
> Har du prøvet med andre fabrikater kort ?

Ja, nyeste firmware i kameraet, men har ikke prøvet andre fabrikater kort.

Bo //

Fra : KsK

Dato : 11-08-08 23:30

> Kan nogen have glæde af dette indlæg er det fint. Kan man ikke have glæde
> af det, eller har man kun hån og latter til overs, så forbigå det i
> tavshed...
>
> Bo //

ja tak

og her i disse OL tider skulle man tror der kom en super update af firmware
til div kamera ..

KsK

Fra : Bo Hellum

Dato : 12-08-08 06:16

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan nogen have glæde af dette indlæg er det fint. Kan man ikke have glæde
> af det, eller har man kun hån og latter til overs, så forbigå det i

Tak for info Bo, jeg vil lige spørge min nikon expert om han har hørt om
noget ligende, for hvis det er et generelt problem, så må de jo rette det.

Jeg kører selv med sandisk extreme ducati 8gb, jeg er ikke så glad for de
helt store kort, så hellere have extra af de andre. Selv om D3'eren har
backup på det andet kort. Men når man har prøvet at miste data på et kort
til et bryllup (mit gamle D200), så sætter det en skræk i livet på en, hehe.

Hygge

Bo

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-08-08 08:58

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg kører selv med sandisk extreme ducati 8gb, jeg er ikke så glad for de
> helt store kort, så hellere have extra af de andre.

Hvorfor ?
Hvor mange billeder kan man miste uden det er et "alvorligt" problem ?

> Selv om D3'eren har backup på det andet kort.

Netop.
Det er en god ide at have flere niveauer af backup, hvis opgaven er kritisk:
2 hukommelsekort i kameraerne og flere kameraer.

> Men når man har prøvet at miste data på et kort til et bryllup (mit gamle
> D200), så sætter det en skræk i livet på en, hehe.

Det må være en rigtig kedelig oplevelse.
Men selv hvis man mister indholdet af et 8GB mister man adskellige
"kapitler" af et bryllup - f.eks. vielsen, ris kasteriet eller det formelle
portræt. Det er en uacceptabel situation for brudeparet.

Sidst jeg fotograferede et bryllup var det med 3 kameraer (Canon 1Ds mkII,
1D mkII og 5D) med 2 flashkort i 1D'erne - 5D har ikke den mulighed, ekstra
batterier osv. Meget af tiden blev kun 1Ds mkII brugt.

Ved du hvorfor du mistede data med D200 ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Hellum

Dato : 13-08-08 06:14

> [...]
> ekstra batterier osv. Meget af tiden blev kun 1Ds mkII brugt.
>
> Ved du hvorfor du mistede data med D200 ?

Både og, jeg tror det var en kombination af at det løb tør for strøm lige da
jeg tog det sidste billede, men er ikke sikker. Det har aldrig gjort det
efterfølgende.

Nej du har fuldstændig ret i at mister man data på 8gb eller 16gb så er det
en katastrofe uanset hvad. Jeg har da også altid D2xs med som backup når jeg
er til bryllup.

Bo

Fra : KsK

Dato : 13-08-08 14:24

> Nej du har fuldstændig ret i at mister man data på 8gb eller 16gb så er
> det en katastrofe uanset hvad. Jeg har da også altid D2xs med som backup
> når jeg er til bryllup.
og en stor triailer

KsK

Fra : Søren Friberg

Dato : 13-08-08 16:38

Bo Hellum skrev:
> Jeg har da også altid D2xs med som backup når jeg
> er til bryllup.

Nogen gange synes konen, at selv en enkelt lille D200 med udstyr er ALT
for meget, hvis vi skal til bryllup

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Bo Hellum

Dato : 14-08-08 06:11

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> Nogen gange synes konen, at selv en enkelt lille D200 med udstyr er ALT
> for meget, hvis vi skal til bryllup

Kvinder......

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-08-08 10:50

"Bo Bjerre"

> [...]
> har man kun hån og latter til overs, så forbigå det i tavshed...

Jeg skal ikke gøre mig smart på D3 , men har oplevet andre kameraer
ikke formatere et nyt kort i bund - men efter en fuld format på pcén
har kameraet kunne finde ud af det. Så det er måske en go vane lige
at køre sine kort igennem computeren, samtidig får man vel også
a vide om der er fejl på kortet.. -max-