Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
LR2 - Smartcollection: Vise billeder med u~
Fra : Skovsgaard

Dato : 09-08-08 06:04

Hej

Jeg har lige opgraderet til LR2, og kunne godt tænke mig at lave en
smart collection der undersøger om jeg har tilføjet et keyword som
ikke er det nederste keyword i mit keyword-hierarki.

Eksempel: Hvis hvis jeg har et hierarki som ser således ud

Familie
Mor
Far
Søster

så vil jeg gerne have en smart collection der sikre at jeg ikke
direkte har tilføjet keyword "Familie" til nogle af mine billeder,
eller med andre ord sikre at jeg kun har brugt nederst niveau keyword
til at tagge billederne.

Min første ide var at søge på keyword som contains mine upper level
keywords, men problemet er at LR automatisk inkludere alle de
billeder
som har keywords under disse i hierarkiet.

Den løsning jeg lige pt. kan se virker er at lave en smart collection
der ser således ud

Match "all" of the following rules

1) Keywords "aren't empty"
2) Keywords "doesn't contain" "Mor, Far, Søster"

Dette er selvfølgelig en mulighed, men jeg har på fornemmelsen at jeg
vil have flere sidste niveau's keyword in højere niveau's keyword i
mit hierarki, og derfor ville det være nemmere hvis det var højere
level keywords der skulle specificeres i smart collection.

Er der nogle der har en bedre løsning?

Mvh

Søren

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-08-08 16:11

0Skovsgaard wrote:

> [...]
> smart collection der undersøger om jeg har tilføjet et keyword som
> ikke er det nederste keyword i mit keyword-hierarki.

Jeg har ikke fået min LR2 leveret endnu, så om min løsning kunne gøres
smartere i den end i LR1 ved jeg ikke. Og det kan såmænd også godt være, at
jeg ikke engang er smart overhovedet. Men jeg har vænnet mig til at benytte
et indledende underscore ved keywordskategorier. Altså som i dit tilfælde:
_Familie. Derved fremgår det tydeligt om det er en keywordkategori eller om
det er et keyword. Endvidere giver det sorteringsmæssigt den fordel at
kategorierne står øverst, når jeg har både kategorier og keywords i samme
niveau.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Skovsgaard

Dato : 10-08-08 12:03

On 10 Aug., 17:10, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:

> [...]
> Fotoamatør af Guds (u)nåde.   | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
> PS: Knipserier kan findes på  | B: Såååeh - har du et link?

Hej Jan

Jeg har også overvejet at gøre det samme, men det løser ikke mit
problem, for hvis jeg søger på underscore, altså _ så viser lightroom
stadig alle de billeder der ligger under den kategori, hvilket jo som
sådan også er meget smart, men jeg vil bare gerne finde en løsning til
at finde de billeder hvor jeg explicit har tilføjet et kategori
keyword, og derved sikre at jeg bruger nederste niveau keywords.

Mvh

Søren