Brændstofpriser - hvorfor falder de ikke ?~
Fra : frank

Dato : 16-09-08 16:59

Jeg ser daglig på hjemmesiden http://www.oil-price.net/ at råolieprisen
falder og falder. Den er nu faldet fra sit højeste (omkring 150 dollars for
en tønde råolie) til nu omkring 93 dollars. Men, men, det er da underligt,
at benzin og dieselolien ikke falder i samme takt ved tankstationerne. Jeg
kan godt se mindre prisfald, men kunne godt tænke mig at kende udsalgsprisen
da råolien tidligere på året kostede det samme som nu.

Da råolieprisen steg var der daglige stigninger ved tankstationerne og i TV
blev det hele tiden omtalt. Nu hvor råolieprisen er faldet mere end 50
dollars pr tønde nævnes det aldrig!

Jeg ved godt, at en del af udsalgsprisen er afgifter, men det forklarer slet
ikke hvorfor benzin- dieseloliepriserne ikke falder.

Er det kun mig som undrer sig ??

v.h. Frank

Fra : Ivan Madsen

Dato : 16-09-08 17:11

On Tue, 16 Sep 2008 17:59:08 +0200, "frank" <frankhan@mail.dk> wrote:

> [...]
>kan godt se mindre prisfald, men kunne godt tænke mig at kende udsalgsprisen
>da råolien tidligere på året kostede det samme som nu.

Et af argumenterne mod prisfald er dollarkursens stigning - men som du
selv er inde på er råolien faldet små 40% og dollaren kan kun forklare
de 10%

>Da råolieprisen steg var der daglige stigninger ved tankstationerne og i TV
>blev det hele tiden omtalt. Nu hvor råolieprisen er faldet mere end 50
>dollars pr tønde nævnes det aldrig!

Ja, og de var hurtige til at få prisen kraftigt op her i week-enden,
da en orkan truede dele af produktionsapparatet.
Men det siges at de bruger en anerkendt formel for beregning af
prisen, som skulle være gennemskuelig for de, der kontrollerer. Så der
er nok ikke så meget at komme efter.
Jeg ligger nu ikke vågen om natten og er bange for, om olieselskaberne
tjener penge nok ) Det bekymrer mig mere, at de danske selskaber er
sådan nogle klovner til at handle, at de dårligt nok betaler skat i DK
)

Fra : oz3bto

Dato : 16-09-08 17:27

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ved godt, at en del af udsalgsprisen er afgifter, men det forklarer
> slet ikke hvorfor benzin- dieseloliepriserne ikke falder.

Kommer da an på hvor man bor .. Jeg har den sidste uge tanket til under
9kr(diesel)

Fra : Nicolai

Dato : 16-09-08 17:50

> Kommer da an på hvor man bor .. Jeg har den sidste uge tanket til under
> 9kr(diesel)

Det er en krone billigere end da priserne var højest her hvor jeg bor...
Derfor er jeg enig med trådstarter - det kan undre at priserne ikke følger
med ned!

Fra : Henning

Dato : 16-09-08 18:57

> [...]

>kan godt se mindre prisfald, men kunne godt tænke mig at kende udsalgsprisen
>da råolien tidligere på året kostede det samme som nu.

Dollarkursen er steget i den mellemliggende periode - regn om til
kroner hele vejen igennem, så er faldet ikke så stort.

Fra : Søren Blom

Dato : 16-09-08 21:34

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev

> Dollarkursen er steget i den mellemliggende periode - regn om til
> kroner hele vejen igennem, så er faldet ikke så stort.

I skal også tænke på, at olie handles længe før det når ud til forbugerne.
Den olie der handles nu til dags kursen på omkring 100 Dollar tønden, er
først ude hos forbrugerne i efteråret engang, tidligstt oktober.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Ivan Madsen

Dato : 16-09-08 21:38

On Tue, 16 Sep 2008 22:33:36 +0200, Søren Blom <soren@blom.dk> wrote:

> [...]
>Den olie der handles nu til dags kursen på omkring 100 Dollar tønden, er
>først ude hos forbrugerne i efteråret engang, tidligstt oktober.

Nu har man jo før spurgt, hvor den billige olie var, når den steg
markant og så fik man svaret, at det var genanskaffelsesprisen, der
talte - så eeeh....(something is rotten)

Fra : Nicolai

Dato : 16-09-08 21:55

> I skal også tænke på, at olie handles længe før det når ud til forbugerne.
> Den olie der handles nu til dags kursen på omkring 100 Dollar tønden, er
> først ude hos forbrugerne i efteråret engang, tidligstt oktober.

Naivt. Når prisen stiger er forsinkelsen sjældet mere end et døgn eller 2 .
.. .

Fra : Kent Friis

Dato : 17-09-08 19:37

Den Tue, 16 Sep 2008 22:54:47 +0200 skrev Nicolai:

> Naivt. Når prisen stiger er forsinkelsen sjældet mere end et døgn eller 2 .
> . .

Det tror da pokker. Ville du sælge noget til 800 kroner hvis du
vidste at du selv skulle give 1200 for en magen til?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-09-08 19:49

Søren Blom skrev:
> [...]
> forbugerne. Den olie der handles nu til dags kursen på omkring 100
> Dollar tønden, er først ude hos forbrugerne i efteråret engang,

Kan du så ikke lige forklare at stigningerne kommer samtidig med rygtet
om problemer mens faldet først komme måneder senere?

Der må da blive en mellemregning der ikke er til fordel for kunderne.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-09-08 19:58

On Wed, 17 Sep 2008 20:48:55 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>om problemer mens faldet først komme måneder senere?
>
>Der må da blive en mellemregning der ikke er til fordel for kunderne.

Du kan selvfølgelig straks henvise mig til en §, evt.
socialdemokratisk, hvor det fremgår at fordi man har tjent et par
kroner, så er man forpligtiget til at dele dem ud til værdigt
trængende. ,-)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-09-08 17:08

Folmer Rasmussen skrev:
> Du kan selvfølgelig straks henvise mig til en §, evt.
> socialdemokratisk, hvor det fremgår at fordi man har tjent et par
> kroner, så er man forpligtiget til at dele dem ud til værdigt
> trængende. ,-)

Nu er det jo ikke lige det jeg skriver.

Jeg undrer mig blot over at når prisen stiger på verdensmarkedet, stiger
den herhjemme dagen efter, mens når den falder på verdensmarkedet falder
den ikke herhjemme dagen efter.

Om prisen stiger for tidligt eller falder for sent skal jeg lade være
usagt, men resultatet er jo det samme; At der går en tid hvor
forbrugerne betaler en højre pris end selskabernes udgift berettiger.

M.a.o. de tjener penge på et ikke helt reelt grundlag.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 18-09-08 19:42

Den Wed, 17 Sep 2008 20:48:55 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Kan du så ikke lige forklare at stigningerne kommer samtidig med rygtet
> om problemer mens faldet først komme måneder senere?

Det burde nu være logisk.

Man sælger naturligvis ikke benzinen til 8 kroner, hvis man ved at man
selv skal give 12 kroner for at fylde tanken op igen.

- og -

Man sælger naturligvis ikke benzinen til 8 kroner, hvis man har givet
12 kroner for den.

> Der må da blive en mellemregning der ikke er til fordel for kunderne.

Ja. Det hedder at tjene penge.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Henning

Dato : 17-09-08 04:58

> [...]

>blev det hele tiden omtalt. Nu hvor råolieprisen er faldet mere end 50

Hvis du var købmand og kunne sælge varen til en høj pris - hvorfor så
sætte den ned? På trods af brændstof er steget ~50% de seneste par år
bliver der ikke kørt færre kilometer eller købt mindre brændstof. Folk
klynker, men kører stadig lige langt og meget.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-09-08 19:37

Den Wed, 17 Sep 2008 05:58:25 +0200 skrev Henning:

> [...]
> bliver der ikke kørt færre kilometer eller købt mindre brændstof. Folk
> klynker, men kører stadig lige langt og meget.

Ja, for det koster et endnu større indhug i lønnen at lade være med
at køre på arbejde.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Frederik

Dato : 17-09-08 09:41

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg ved godt, at en del af udsalgsprisen er afgifter, men det forklarer
> slet ikke hvorfor benzin- dieseloliepriserne ikke falder.

De falder efter dagens aviser 50 øre i morgen. Største fald i nyere tid,
hvad det så end er...

Mvh.

Frederik

Fra : mugge

Dato : 17-09-08 09:57

http://borsen.dk/privatokonomi/nyhed/140545/

mugge

Fra : Frederik

Dato : 18-09-08 09:10

"Frederik" <info@fjernenmasseduelundaudio.com> skrev i meddelelsen

> "frank" <frankhan@mail.dk> skrev i meddelelsen

> De falder efter dagens aviser 50 øre i morgen. Største fald i nyere tid,
> [...]

Og 35 øre i morgen...

Fra : Nicolai

Dato : 18-09-08 14:54

Nu kom prisfaldet så endelig, men følgende billede fortæller mig at de har
holdt prisen oppe for længe . . .

http://epn.dk/industri/energi/article1441485.ece?showInfo=image&relatedField=picArticleRight&imgNum=0

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-09-08 17:10

Nicolai skrev:
> Nu kom prisfaldet så endelig, men følgende billede fortæller mig at de har
> holdt prisen oppe for længe . . .
> http://epn.dk/industri/energi/article1441485.ece?showInfo=image&relatedField=picArticleRight&imgNum=0

Så længe du ikke har en graf med verdensmarkedsprisen kan den der ikke
bruges til ret meget.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : alexbo

Dato : 18-09-08 20:59

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev

> Så længe du ikke har en graf med verdensmarkedsprisen kan den der ikke
> bruges til ret meget.

Og en med dollarkursen, så kan man måske få en smule overblik.

I øjeblikket har vi bare en bunke indlæg med at prisen stiger hurtigt men
falder langsomt, ikke en eneste har forsøgt at påvise en manglende
sammenhæng mellem verdensmarkedspris, dollarkurs og standerpris.

Frank som startede tråden skriver han følger dagligt med, men mere kunne det
ikke blive til,
hvad han følger med i og hvad han har fået ud af det fortaber sig i tågerne.

Råolieprisen gange dollarkursen giver en kronepris på råolie.
Så er det bare at lave en kurve med den, og en kurve med standerpris, for at
se om de følges ad.
Moms og afgifter vil sløre billedet lidt men med hensyn til stigning og fald
betyder det ikke noget.

mvh
Alex Christensen