Fri hastighed Tyskland
Fra : obak

Dato : 15-09-08 06:09

Har en kammerat, som hårdnakket holder fast i, at det er tilladt at køre
hurtigere end 130 km, SELV OM der er skiltet med 130 km.

Fra : Per

Dato : 15-09-08 06:52

obak wrote:
> Har en kammerat, som hårdnakket holder fast i, at det er tilladt at
> køre hurtigere end 130 km, SELV OM der er skiltet med 130 km.

Korrekt !

Men det kommer an på hvordan 130km/t skiltet er udformet.

Hvis det er det blå firkantede (E39 skiltet) så er der fri hastighed, men
hvis det er et rundt hvidt skilt med rød kant, så er det en forbudstavle og
130 km/t er max hastighed.

Det blå skilt angiver en anbefalet hastighed - den type skiltning findes
iøvrigt også i DK.

På strækningen syd for Herfølge, mener jeg det er, har de sat et blåt 120
km/t skilt op - det er anbefalet hastighed, det vil således ikke i sig selv
være en overtrædelse at køre 130m/t.

mvh. Per

Fra : Martin Vollert

Dato : 15-09-08 07:42

Per havde fået den ide at fortælle:
..

> [...]
> 120 km/t skilt op - det er anbefalet hastighed, det vil således ikke
> i sig selv være en overtrædelse at køre 130m/t.

Det er det samme omkring Ejer bavnehøj (syd for skanderborg).

--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk

Fra : Veset

Dato : 15-09-08 09:20

On Mon, 15 Sep 2008 07:51:52 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Korrekt !
>
>Men det kommer an på hvordan 130km/t skiltet er udformet.
>
>Hvis det er det blå firkantede (E39 skiltet) så er der fri hastighed

Hvor i Tyskland finder man dem?

--
Veset
VW Touran Van 2.0 TDI TL

Fra : ShutEye

Dato : 15-09-08 10:09

> Hvor i Tyskland finder man dem?

Når man kører ind i landet.

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-09-08 11:17

ShutEye wrote:

> Når man kører ind i landet.

Lidt mere præcist : jeg er stødt på dem i nærheden af Ausfahrt.

--
vh
Torben

Fra : Henning

Dato : 15-09-08 13:47

>Lidt mere præcist : jeg er stødt på dem i nærheden af Ausfahrt.

Der skete forhåbentlig hverken dig, bilen eller skiltet noget

Fra : oz3bto

Dato : 15-09-08 14:03

> Der skete forhåbentlig hverken dig, bilen eller skiltet noget

Ausfahrt .. Den største by i Tyskland :P

Eller Alle afkørsler føre til Ausfahrt

Fra : Specks6812

Dato : 15-09-08 19:53

"oz3bto" <no@in.dk> said in news:48ce5d00$0$93684$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Ausfahrt .. Den største by i Tyskland :P
>
> Eller Alle afkørsler føre til Ausfahrt

Glat føre?
Vådt føre?
hvilket føre?

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-09-08 09:04

Henning wrote:

> Der skete forhåbentlig hverken dig, bilen eller skiltet noget

Som i karate skal indgangshastigheden blot være stor nok

--
vh
Torben

Fra : Thore

Dato : 15-09-08 13:42

> [...]
>km/t skilt op - det er anbefalet hastighed, det vil således ikke i sig selv

De samme bruges i villakvarterer rundt omkring i DK... dog ikke med 120
km/t, men med (f.x) 30 km/t...:)
Hvis ellers forholdene er til det er det ikke ulovligt at køre de 50
km/t man (de fleste steder) må i bymæssig bebyggelse. Men om Palle
Betjent er skarp nok til at "læse" forholdene er en anden
historie....Man skal jo altid - alle steder - køre efter forholdene...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-09-08 21:09

> Glat føre?
> Vådt føre?
> hvilket føre?

Nejnej. Det er en optativisk konjunktiv, som i "Herren være lovet" eller
"Kongen leve".

( hvis nogen skulle være i tvivl.)

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-08 21:10

On Mon, 15 Sep 2008 07:09:22 +0200, "obak" <obfjernes@klatterup.dk>
wrote:

>Har en kammerat, som hårdnakket holder fast i, at det er tilladt at køre
>hurtigere end 130 km, SELV OM der er skiltet med 130 km.

Mener du ikke der er skildtet med 130 og så et skildt under der har kl
slet 06.00-18.00

Altså "fri" hastighed om natten og begrænset om dagen.
(der ligger nogle forsikrings mæssige begrænsninger på hastigheden,
ligesom der ligger hastigheds begrensning i dækkenes hastighed)

Kan ikke lige huske om det er korrekt klokkeslet men sådan er der
skildtet mange steder.

Lige som der er skildtet med lavere hastighed ved regn. (hvornår det
så er regn om det er en dråbe på vindue eller hel våd vejbane.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-09-08 13:00

On Mon, 15 Sep 2008 22:09:49 +0200, brian wrote:

>Mener du ikke der er skildtet med 130 og så et skildt under der har kl
>slet 06.00-18.00

>--

Det er der ikke.

Enten er der en fast fartgrænse, eller også er der skiltet med en som
regel temmelig lav fartgrænse, der kun gælder i vådt føre.
Fartgrænserne er som regel 80 - 100 - 120 i Tyskland. 130 er en
anbefalet hastighed, der kun er skiltet ved grænseovergangene.

Skiltene du har set med tidsbegrænsningen på, er
overhalingsforbudsskilte, der som regel kun gælder for lastbiler, men
som også kan gælde for personbiler med påhæng. Dette vil fremgå af
undertavlen.

>--

>Altså "fri" hastighed om natten og begrænset om dagen.

>--

Det er ikke korrekt.

>--

>(der ligger nogle forsikrings mæssige begrænsninger på hastigheden,
>ligesom der ligger hastigheds begrensning i dækkenes hastighed)

>--

Det forsikringsmæssige tror jeg kun gælder for de indfødte. Er du i
tvivl, så spørg dit forsikringsselskab.

Hvad dækkene angår, gælder det ikke kun i Tyskland. Det gælder også
til syn herhjemme.

>--

>Kan ikke lige huske om det er korrekt klokkeslet men sådan er der
>skildtet mange steder.

>--

Ikke i forbindelse med hastighedsbegrænsninger.

>--

>Lige som der er skildtet med lavere hastighed ved regn. (hvornår det
>så er regn om det er en dråbe på vindue eller hel våd vejbane.

>--

Det har de også selv svært ved at finde ud af dernede.

Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanker om nogen skiltning i Tyskland
der bliver ignoreret mere end netop den.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 20-09-08 18:27

> [...]
> overhalingsforbudsskilte, der som regel kun gælder for lastbiler, men
> som også kan gælde for personbiler med påhæng. Dette vil fremgå af

Hele delstaten Bremen er plastret til med skilte, hvor man mellem 6 og 18 må
køre 120 km - en start på at nedlægge fri hastighed på motorvejene, IMO

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-09-08 20:54

On Sat, 20 Sep 2008 17:26:43 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>Hele delstaten Bremen er plastret til med skilte, hvor man mellem 6 og 18 må
>køre 120 km - en start på at nedlægge fri hastighed på motorvejene, IMO

>--

Ja, jeg beklager.

Jeg havde lige glemt at de skejer lidt ud i den kommune.

Det gør ingen forskel for mig, om de regulerer alle autobahns. Da vi
kørte hjem fra Frankrig, kørte vi ind ved Mulhouse på 5'eren og
derefter A7 + A1. Det er vel stort set så langt man kan køre i
Tyskland, og sammenlagt var der ikke 200 km. med fri hastighed.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 21-09-08 05:31

> Ja, jeg beklager.
> Jeg havde lige glemt at de skejer lidt ud i den kommune.

Alderen trykker?

> og sammenlagt var der ikke 200 km. med fri hastighed.

Ja det er sgu noget møg !!

Fra : Specks6812

Dato : 21-09-08 11:23

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> said in

> 130 er en
> anbefalet hastighed, der kun er skiltet ved grænseovergangene.

Findes også indenlands i Tyskland.
Ligeledes er der 130 forbudsskilte forskellige steder indenlands i
Tyskland.

Fra : Søren Blom

Dato : 24-09-08 11:54

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev

> Findes også indenlands i Tyskland.
> Ligeledes er der 130 forbudsskilte forskellige steder indenlands i
> Tyskland

Nu har jeg ikke læst hele tråden og vil heller ikke gøre det, i Tyskalnd er
der omkring 13000 km motorvej, på de 5000 km af dem er der fri hastighed,
men det er primært i den sydlige del af landet de fri hastiger er.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-09-08 08:08

"obak" <obfjernes@klatterup.dk> skrev i meddelelsen
> Har en kammerat, som hårdnakket holder fast i, at det er tilladt at køre
> hurtigere end 130 km, SELV OM der er skiltet med 130 km.

Hvis man kører over 130 i en ulykke kan der blive problemer med
forsikringen.

Ligeledes med dit helbred ;)

--
Per