Taxichaufføreres hjerner
Fra : Martin Bak

Dato : 15-09-08 00:23

Vi her i gruppen er nok ikke de mest flittige taxi-kunder. Men det hænder at
jeg tager en vogn hvis jeg har brugt flyforbindelsen til københavn.
Hvis jeg er alene sætter jeg mig helst på passagersædet ved siden af
chaufutten. Men hvis også konen er med, sidder vi sammen på bagsædet.
Jeg har det rigtigt dårlig med at være passager i en bil. Især hvis jeg skal
sidde på bagsædet.
Sidste gang vi tog en taxa gik turen fra Riget og til indenrigsgården.
Chaufføren i den aldrende Volvo sad mærkeligt oprejst, og så tæt på forruden
at man kunne blive helt bekymret for, om hans tykke briller ville gå i
stykker hvis han lavede en hård opbremsning. Han havde lige fået sat en ny
magnet i sin forreste kofanger, afstanden til den forankørende var hele
tiden omkring 4 meter. Når jeg drog et lettelsens suk fordi han drejede ned
af en vej, og der ikke var nogen umiddelbart foran os, så tog det ham kun et
øjeblik at indhente trafikken og igen nå de 4 meters afstand.
Vi blev kastet rundt på bagsædet. Min kone havde lige fået lavet noget på
Riget der gjorde, at hun havde ret ondt. Det tog han ingen notits af, vi
blev slynget fra side til side i de glatte lædersæder. Jeg tror han syntes
at han var dygtig, at han sådan kunne køre så stærkt i den tætte trafik.
Jeg burde selvfølgelig have bedt ham om at køre ordentligt, men det afholdt
jeg mig fra i frygt for at tirre ham, så så ville køre endnu værre.

Nå, men tilbage til overskriften. Nogle forskere har målt på
droschelførernes hjerner:
http://politiken.dk/videnskab/article567376.ece

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 15-09-08 11:53

Martin Bak wrote:
> Vi blev kastet rundt på bagsædet.

Der er desværre altid nogle rådne æbler imellem, men det hjælper altså
at klage over chaufføren. Hvis man ikke gør det, kører han jo bare
videre og ved ikke at I var utilfredse med kørslen.
Hvis I gemte kvitteringen, så burde der stå en chaufførkode på den, som
skal oplyses sammen med klagen. Tag evt. en kopi af den og send sammen
med en skriftlig klage.

> Nå, men tilbage til overskriften. Nogle forskere har målt på
> droschelførernes hjerner:
> http://politiken.dk/videnskab/article567376.ece

Jeg kan godt genkende det, de har målt.

I starten af turen: Man får adressen at vide, og skal omsætte det til et
cirka-punkt på ens indre landkort, hvis man ikke kender stedet i forvejen.
Derefter skal man planlægge ruten, og der kan være flere(mange)
muligheder, hvoraf den korteste og den billigste ikke nødvendigvis er
den samme. Eksempel: fra Bilka (Odense SØ) til Tarup Skole (Odense NV).
Prøv den på krak eller degulesider; resultatet ser ikke specielt
indlysende ud (Niels Bohrs Alle 150 til Tarupgårdsvej 1).

Hvis man skal til at omlægge ruten pga. vejarbejde, laver man gerne så
lille en omlægning som muligt, hvis det da ikke lige var på et sted, som
kræver at man lægger ruten helt om. Hen at have fat i det indre landkort
og lave en omvej.

Når man er ved at være ved målet, har man ved køreprøven til taxa lært
at man skal sætte kunder af i den rigtige side af vejen, så man skal
komme fra den rigtige ende af vejen. Det har man måske glemt, da man
planlagde ruten, men det kan man nå at rette op på, især hvis der er
mange små veje i det område hvor målet er.
Når man kun er få hundrede meter fra målet skal man til at køre
langsommere og kigge husnumre og samtidig holde øje med trafikken, så
man f.eks. ikke stopper en lastbil, som ikke kan komme forbi fordi vejen
er for smal. Det kan tage noget tid med betalingen, især hvis kunden har
glemt at sige, at det skulle være på Dankort, som man så skal til at
køre gennem kortlæseren nu istedet for under turen, vente på
godkendelse, og få en underskrift på kvitteringen, og give kunden en kopi.
Så kan man også komme ud for at kunden ikke har nok penge med, men man
kan da tage noget i pant. Hen at udfylde pantseddel om det, give kunden
kopi, lægge tingen i kuvert (hvis den kan være i én), og aflevere
pantseddel og ting til centralen, næste gang man er i nærheden (det skal
man også huske på).

Så har jeg slet ikke nævnt at man under hele turen holder øje med om der
kommer beskeder på taxametret om trafikpropper og fotofælder, og man
skal taste målområdets distriktsnr. ind, så man hurtigst muligt får en
tur igen efter kunden er blevet sat af. Hvis der er flere kunder med, og
man har tastet distriktsnr. på første stop (som man troede var målet),
så har man forhåbentlig ikke trykket ja til næste tur, for så skal man
til at kalde op til centralen og sige man ikke kan tage den tur
alligevel, og forklare hvorfor.

Jep, der foregår temmelig meget i hovedet på en taxachauffør, når man er
ude at køre. Jeg er heldigvis ikke taxachauffør længere.

Fra : oz3bto

Dato : 15-09-08 12:49

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:galer0$stj$1@newsbin.cybercity.dk...

> Jeg kan godt genkende det, de har målt.
>
> I starten af turen: Man får adressen at vide, og skal omsætte det til et
> cirka-punkt på ens indre landkort, hvis man ikke kender stedet i forvejen.

Kan også være "Jeg køre du vise vej ja?"
Eller som jeg gør den .. taster adressen ind på GPSen også afgang (Vi køre
mest udenbys pga. lufthavn)

> Derefter skal man planlægge ruten, og der kan være flere(mange)
> muligheder, hvoraf den korteste og den billigste ikke nødvendigvis er

Er du nu også taxachauffør ? . Isåfald ved du godt at du skal køre ad
korteste vej medmindre at kunden ønsker en anden vej

> den samme. Eksempel: fra Bilka (Odense SØ) til Tarup Skole (Odense NV).
> Prøv den på krak eller degulesider; resultatet ser ikke specielt
> indlysende ud (Niels Bohrs Alle 150 til Tarupgårdsvej 1).

Ja man bliver tit overrasket over hvad vej der egentlig er kortest

> [...]
> lille en omlægning som muligt, hvis det da ikke lige var på et sted, som
> kræver at man lægger ruten helt om. Hen at have fat i det indre landkort

Hvis det er i lokal området bør man da kende til vejarbejdet.. Elllers
trykkes omvej på GPS :P

> [...]
> ruten, men det kan man nå at rette op på, især hvis der er mange små veje

Jeg fik ikkke oplyst husnumre til prøven .. Kun vejnavne og et enket kryds
(sidevej til XXgade)

> [...]
> langsommere og kigge husnumre og samtidig holde øje med trafikken, så man
> f.eks. ikke stopper en lastbil, som ikke kan komme forbi fordi vejen er

Inde i byen er det da ikke så slemt at finde numre
Prøv en mørk landevej uden for mange huse

> [...]
> ting til centralen, næste gang man er i nærheden (det skal man også huske

Sker heldigvis sjældent her og når det sker så bliver de kørt på centralen
så klare de paragrafferne der

> Så har jeg slet ikke nævnt at man under hele turen holder øje med om der
> kommer beskeder på taxametret om trafikpropper og fotofælder

Man må ikke kunne advare hinanden om foto over taxammeteret

> [...]
> man forhåbentlig ikke trykket ja til næste tur, for så skal man til at
> kalde op til centralen og sige man ikke kan tage den tur alligevel, og

Godt man har muligheden for at sende turen retur via skærmen

> Jep, der foregår temmelig meget i hovedet på en taxachauffør, når man er
> ude at køre. Jeg er heldigvis ikke taxachauffør længere.

Nemmeste job jeg nogensinde har haft Men ja hovedet skal bruges

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 15-09-08 13:35

oz3bto wrote:
> "Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
> meddelelse news:galer0$stj$1@newsbin.cybercity.dk...

> Er du nu også taxachauffør?

Nej, jeg _var_ taxachauffør, i Odense. Jeg startede i 1996 og stoppede i
2003.

> . Isåfald ved du godt at du skal køre ad
> korteste vej medmindre at kunden ønsker en anden vej

Jep, og så spørger jeg kunden, hvis jeg véd at de to ikke er den samme
vej/rute. Så har kunden bestemt hvilken rute det skal være.

> Hvis det er i lokal området bør man da kende til vejarbejdet.. Elllers
> trykkes omvej på GPS :P

Jeg stoppede inden GPS for alvor blev indført. Tror jeg en kort overgang
kørte i én med GPS, men den var altid mere til besvær end til hjælp, så
den var slukket det meste af tiden.

> Jeg fik ikkke oplyst husnumre til prøven .. Kun vejnavne og et enket kryds
> (sidevej til XXgade)

Okay, jeg fik præcise adresser til min køreprøve.

> Inde i byen er det da ikke så slemt at finde numre

Hvor skrev jeg at det var inde i byen?

> Prøv en mørk landevej uden for mange huse

Hvis det er på vej til kunden, så bruger man sin stavlygte.
Hvis det er på vej til målet, så vidste kunden i stort set alle tilfælde
hvor det var, så de lige kunne dirigere det sidste stykke.

> Sker heldigvis sjældent her og når det sker så bliver de kørt på centralen
> så klare de paragrafferne der

Sådan er/var det ikke i Odense.
Hvis kunden ikke havde penge nok, kunne man tage noget i pant som nævnt.
Hvis kunden hverken kunne betale eller give noget i pant, så måtte man
opveje om turen til politigården var besværet værd, eller man kunne køre
kunden tilbage og sætte dem af hvor man samlede dem op, eller bare give
kunden en opsang om at tage nok penge med til en taxatur.

> Man må ikke kunne advare hinanden om foto over taxammeteret

Det var fast kutyme at kalde op til centralen hvis man så en fotofælde,
hvorefter de skrev en intern kode (som vi vidste betød fotofælde), og
vejnavn/sted ud til alle taxaer.

> , og man
>
> Godt man har muligheden for at sende turen retur via skærmen

Ja, man kunne afvise den eller tage imod den, lige idét man blev tilbudt
den. Hvis kunderne senere ombestemmer sig og vil videre, så har man
ovennævnte problem.
Jeg ved ikke om det stadig er sådan.

Fra : oz3bto

Dato : 15-09-08 14:01

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:galkor$10ur$1@newsbin.cybercity.dk...
snip snip

> Jeg stoppede inden GPS for alvor blev indført. Tror jeg en kort overgang
> kørte i én med GPS, men den var altid mere til besvær end til hjælp, så
> den var slukket det meste af tiden.

Vi kan ikke undvære GPSen pga lufthavnen

snip snip

> [...]
> Hvis det er på vej til målet, så vidste kunden i stort set alle tilfælde
> hvor det var, så de lige kunne dirigere det sidste stykke.

Ski ikke altid .. Vi køøre med mange udenlandske kunder der oftes kun har
adressen på hvor de skal hen.. Ja Amrikanerne tror sågar at de kan nøjes med
hotel navnet f.x. Scandic hotel .. Ikke noget bynavn eller noget :P

> [...]
> kunden en opsang om at tage nok penge med til en taxatur.Alt efter hvem
> det erer der lidt forskellige fremgangs måder

Er det knægte fra oplandet så kommer de med til Billund/Grindsted igen er
det lokale ture i grindsted/billund køre vi dem uden for byen og smider
dem af

Dog er det jo så små byer så alle nærmest kender alle så der er ikke det
store problemer her

> Det var fast kutyme at kalde op til centralen hvis man så en fotofælde,
> hvorefter de skrev en intern kode (som vi vidste betød fotofælde), og
> vejnavn/sted ud til alle taxaer.

Ja det gør vi da også .. men det er faktisk forbudt
Ikke alle på centralen er med på den så vi chaufføere har en SMS kæde hvor
vi advare hinanden enten med SMS eller tlf. opkald

> Ja, man kunne afvise den eller tage imod den, lige idét man blev tilbudt
> den. Hvis kunderne senere ombestemmer sig og vil videre, så har man
> ovennævnte problem.
> Jeg ved ikke om det stadig er sådan.

Det taxameter vi køre med da har vi ret mange muligheder .. Bla. kan vi
køre en tur + have 3-4 styk liggende bagved som vi igen kan sotere i sende
tilbage osv

Ja vi kan enda hvist også selv ligge en tur ind til sener afhentning evt.
af en helt anden vogn
Sende beskeder mellem bilerne og til central

Men SUK mindes stadig de gode gamle dage med krone taxa da tuerne blev
kaldt ud via radio.. Rigtig taxa :P

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 15-09-08 16:29

"oz3bto" <no@in.dk> wrote in

[taxakørsel]
> Vi kan ikke undvære GPSen pga lufthavnen

arh.. nu kørte der også taxaer før GPS'ens tid i Billund/lufthavnen, at de
så hed HP Taxa og Billund Bilen istedet for Billund Taxa skulle vel ikke
gør forskellen .
Dengang havde de smarte ting der hed vejkort mv.

flot

--
vh, Erik BH

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-09-08 20:45

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> wrote in

> [taxakørsel]
> arh.. nu kørte der også taxaer før GPS'ens tid i Billund/lufthavnen,

GPS har altid eksisteret.

I "gamle dage" stod det bare for God Praktisk Stedsans.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 17-09-08 22:23

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det gør vi da også .. men det er faktisk forbudt
> Ikke alle på centralen er med på den så vi chaufføere har en SMS kæde
> hvor vi advare hinanden enten med SMS eller tlf. opkald

Så er jeg nødt til at spørge hvilken lov der forbyder det?

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved
Der mindes de dage hvor man på radioen - på en 30 grader varm sommerdag -
kunne høre at "Der er glat på Køgevej"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-09-08 20:44

oz3bto skrev:
> Er du nu også taxachauffør ? . Isåfald ved du godt at du skal køre ad
> korteste vej medmindre at kunden ønsker en anden vej

Er det blevet lavet om?

Da jeg kørte hed det sig at vi altid skulle køre 'nærmeste vej'. Og at
det betød et kompromis mellem korteste og billigste vej.

> Man må ikke kunne advare hinanden om foto over taxammeteret

Det kommer vel an på om hvordan.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk