FIAT Punto, nu med færre gear :o(
Fra : Rene Hansen

Dato : 12-09-08 12:29

Hej gruppe
Så er det tid at fedte lidt for alle Jer kloge hoveder.....
Jeg har lige skiftet kobling på Punto´en (årgang ´94, manuel kobling,
5 gear, 1,2 motor)
Udover de sædvanlige småting som bolte der knækkede og måtte bores ud
i det bagerste ophæng, og almindelig sveden og banden gik det faktisk
helt godt.
Altså lige bortset fra at jeg har "mistet" 5. gearet og bakgeaeret

Efter at have samlet alt synes jeg jo nok at gearstangen lænede sig
lige lovligt langt mod højre, og det har altså resulteret i at jeg
kun
har 1. til 4. gear at vælge imellem.....
Jeg har en mistanke til den lille arm på toppen af gearkassen, da jeg
skruede armen af, faldt selve bolten, eller forbindelsesakslen lidt
ned i gearkassen, så jeg trak den op igen og satte møtrikken på for
at
hold på den.
Nu ser det præcis ud som om armen ikke kan rotere langt nok. Hvis jeg
tager fat i selve vælgerarmen (den med kablet) og trækker til, kan
den
komme et stykke længere ud, og den kan så påvirke bakkontakten....
Jeg har en ide om at jeg må til at rive toppen af gearkassen og pusle
lidt rundt derinde, men Mr. Haynes er jo desværre lidt fedtet med
oplysninger vedrørende gearkasser, så jeg må jo læne mig lidt op af
Jeres velvillige hjælp.
Er det muligt at komme ind i gearkassen uden at rykke den ud af
bilen,
blot ved at skrue toppen af, og er det overhovedet her at problemet
skal findes.
Jeg har ikke haft skilt noget ad i selve gearstang/trækstang/kabel
mekanismen, så jeg kan ikke forestille mig at det er her problemet
ligger.

Jeg ville jo blive noget så taknemmelig hvis en eller anden kan
gennemskue problemet og give mig et vink i den rigtige retning.

Ren

Fra : Rene Hansen

Dato : 12-09-08 19:12

Rene Hansen <spamjunkie@80LMFnot.me> (slet 80LMF) skrev:
> [...]
faktisk
>helt godt.
>Altså lige bortset fra at jeg har "mistet" 5. gearet og

(SNIP)

Jeg har netop fået fixet problemet
Ved at pille topdækslet af gearkassen kunne jeg se at problemet
var den aksel som trækstangen havde fat i.
Den var jo faldet lidt ned da jeg pillede armen af, så den var
ikke længere i indgreb med den gaffel den skulle føre.
Jeg så først nu at jeg kunne (og burde) skrue trækstangen af fra
selve armen og derved undgå problemet, så jeg skruede den altså
af, og fik sat akslen på plads i sin gaffel, og monterede armen
igen.
På med dækslet, på med alle forbindelser og ind i kabinen og
kigge efter....Perfekt, gearstangen stod ret op som en p..
*host* en flagstang, og 5. gear og bakgear virkede igen.
Montere batterikasse, batteri og kabler, køre prøvetur....
Og nu kan jeg næsten ikke få armene ned
Samlet tog det under en time at fikse det, og nu ved jeg så at
det kan betale sig at læse lidt mere på lektien, for hvis Mr
Haynes siger at man skal pille trækstangen af armen, så er der
en grund til det...

Ren