lave service på egen bil
Fra : Bruno Lind

Dato : 12-09-08 07:59

Har hørt at man godt må udføre løbende service på egen ny bil uden at
garantien bortfalder? Man skal selfølgelig bruge de rigtige typer olier og
væsker samt reservedele.

passer dette??

mvh b.l

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-08 08:47

On Fri, 12 Sep 2008 08:58:31 +0200, "Bruno Lind"
<b_lind@post5.tele.dk> wrote:

>Har hørt at man godt må udføre løbende service på egen ny bil uden at
>garantien bortfalder? Man skal selfølgelig bruge de rigtige typer olier og
>væsker samt reservedele.

I teorien ja, men praksis er vist anderledes. Jeg ville ikke turde
gøre det så længe der stadig er fabriksgaranti på. Det hjælper ikke at
stå og vifte med en artikel fra FDM eller forbrugerstyrelsen når bilen
er gået i stykker og værkstedet trækker på skuldrene.

Fra : Anders Majland

Dato : 12-09-08 15:27

> Har hørt at man godt må udføre løbende service på egen ny bil uden at
> garantien bortfalder? Man skal selfølgelig bruge de rigtige typer olier og
> væsker samt reservedele.
>
> passer dette??

En garanti kan der sagtens stilles skrappe krav til. F.eks er mange
rustgarantier betinget af årligte rusteftersyn og/eller rusteftersyn på
faste skæve tider

En anden ting er reklamationsretten. Den har man stadig trods ikke
autoriseret service, men du skal kunne dokumentere at servicen er foretaget
efter forskrifterne. Det er lidt svært som privat perlegrusmekaniker at
kunne dokumentere det ...

En tredie ting er så muligheden for at få lavet noget per kulance hvis der
opstår fejl der ikke er dækket af reklamationsretten....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-09-08 16:16

<b_lind@post5.tele.dk> wrote:

>Har hørt at man godt må udføre løbende service på egen ny bil uden at
>garantien bortfalder? Man skal selfølgelig bruge de rigtige typer olier og
>væsker samt reservedele.

Ifølge FDM så ja.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 13-09-08 07:44

"Bruno Lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Har hørt at man godt må udføre løbende service på egen ny bil uden at
> garantien bortfalder? Man skal selfølgelig bruge de rigtige typer olier og
> væsker samt reservedele.

Jeg fatter ikke, at man vil købe en ny bil og dermed acceptere en voldsom
afskrivning, hvis man så ikke samtidig kan finde sig i en udgift til
service, der er endda meget mindre end afskrivningen pr. km.
Det er jo trods alt ikke gratis at gøre det selv, husk at regne køreturene
til T.Hansen efter olie, filtre osv. med...
Til service skiller de ofte bremserne ad og smører hvad der nu skal smøres.
Det gør 90% af GDS-folket nok ikke. Det kan betyde at dine bremsekalibre
skal skiftes 20-40 km tidligere end ellers. God forretning ?? Kun hvis bilen
snart skal sælges. Skal den det er det smart at have stempler i
servicebogen...

MVH Leo.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-09-08 12:59

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> smøres. Det gør 90% af GDS-folket nok ikke. Det kan betyde at dine
> bremsekalibre skal skiftes 20-40 km tidligere end ellers. God forretning

Tjah - 20-40 km er jo ingenting ;)

Bortset fra det - en ting er hvad der bliver skrevet på regningen ..

--
Per

Fra : Tommy Fer

Dato : 14-09-08 17:57

Leo Jensen skrev:

> [...]
> bremsekalibre skal skiftes 20-40 km tidligere end ellers. God forretning
> ?? Kun hvis bilen snart skal sælges. Skal den det er det smart at have

LOL

Jae det tror du så.

15.000 km – Lille service: Omfatter olieskift og nyt oliefilter, visuel
kontrol af dæk og forbremser, lyskontrol samt kontrol af fejllagre. Pris
inkl. moms og montering: 1.576 kr.

Ja, det koster mig så oliefilter til omkring 100kr og så olie til
omkring 350kr. Altså en timeløn på 1000kr. Eller højere tager mig vel
30min. at udføre. Derudover en engangsinvistering på 200kr til et vagcom
kabel på ebay.

30.000 km – Stort service: Omfatter olieskift, nyt luftfilter, nyt
oliefilter, nyt pollenfilter, adskillelse af for - og bagbremser. Pris
inkl. moms og montering: 3.199 kr.

Ja, dette tog mig 1½ time sidst. Og der var stumper for ca 700kr.

Stempler i servicebogen giver jeg personligt ikke meget for. Det er
garanti for ingenting. Har personligt set et skema til en lupo 3l hvor
de havde afkydset at de havde checket trykket i reservehjulet.... flot..
Det findes der ikke.

mvh Tommy Fer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-08 18:40

Tommy Fer skriver:

> Jae det tror du så.

Det afhæger jo af så meget, eksempelvis på de priser man har for at få
lavet service.

> [...]
> inkl. moms og montering: 3.199 kr.
>
> Ja, dette tog mig 1½ time sidst. Og der var stumper for ca 700kr.

Altså har du brugt 450 + 700 = 1150 kr, hvilet er 158 kr mindre end det
jeg måtte slippe ved 30.000 km (nej, den skal ikke til service for hver
15.000). Jeg bibeholder både normal garanti og mobillitetsgaranti for de
158 kr.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Tommy Fer

Dato : 14-09-08 20:00

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> jeg måtte slippe ved 30.000 km (nej, den skal ikke til service for hver
> 15.000). Jeg bibeholder både normal garanti og mobillitetsgaranti for de

Ja, der er også forskel på bilers service priser.

Brugte du også kun 1000liter diesel for at køre de 30.000km?

mvh Tommy Fer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-08 21:39

Tommy Fer skriver:

> Ja, der er også forskel på bilers service priser.

Ja og værkstederne imellem.

> Brugte du også kun 1000liter diesel for at køre de 30.000km?

Nej knapt 1500 liter

Fra : Tommy Fer

Dato : 14-09-08 20:12

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> jeg måtte slippe ved 30.000 km (nej, den skal ikke til service for hver
> 15.000). Jeg bibeholder både normal garanti og mobillitetsgaranti for de

Ja, så kan jeg jo også sammenligne den med min 206 gti, der også har
30.000km interval. Hvis jeg tager et lille service på den, så er det
igen kun olie og filter. Dvs omkring 250kr... igen en timeløn på 1000kr.

Så igen er det som man vender og drejer det.

Jeg siger ikke farvel til mobilitetsgaranti eller garanti, det er
bilerne for gamle til. Dog farvel til en ubrugelig motorgaranti fra
peugeot.

Derudover er det også lidt hvordan man har det med det. Jeg har selv
serviceret min motorcykel fra jeg købte den. (450km havde den kørt) Der
vinkede jeg farvel til garantien, dette var lige så meget fordi jeg har
det bedst med selv at lave min køretøjer, og fordi de igen tager over
1000kr for at skifte olie. Sælgeren var meget forundret da jeg betalt og
bedte om at få et oliefilter med. Han argumenterede forventeligt med at
jeg mistede garantien. Når ja og jeg umuligt havde kvalifikationerne.
(Der blev jeg sq lidt knotten) Når men gik ham på klingen og han måtte
indrømme han ikke kendte til en sag på en motorcykel hvor de havde
dækket noget på garantien.

mvh Tommy Fer
p.s. Hvilken bil har du Klaus, det er et ret billigt service du har nemlig?

mvh Tommy Fer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-08 21:38

Tommy Fer skriver:

http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/30kkm.jpg
http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/60kkm.jpg

Fra : Tommy Fer

Dato : 15-09-08 17:05

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Tommy Fer skriver:
>
> http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/30kkm.jpg
> http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/60kkm.jpg
>
> Klaus

Det er nogen meget fornuftige priser de holder sig. Her over på øen
giver man omkring 210kr for en liter Longlife III hos VW... Godt ebay.de
er til så man kan få det leveret til døren for 70kr pr liter ;)

mvh Tommy Fer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-09-08 17:40

Tommy Fer skriver:

> Det er nogen meget fornuftige priser de holder sig.

Netop. 90kkm endte i ca 3300 kr.

Så helt ærligt gider jeg ikke at rode med noget til depenge.

Fra : Leo Jensen

Dato : 14-09-08 21:44

"Tommy Fer" <NOSPAM@fernet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> havde afkydset at de havde checket trykket i reservehjulet.... flot.. Det

Du sparer dermed 5-10 øre pr km ved at servicere din bil selv. Det er da
også penge, men stadig absolut småpenge i forhold til det en ny bil koster i
drift og afskrivning.
Jeg laver da også selv service på mine biler langt hen af vejen, men de er
så heller ikke nye. Ikke det mindste, faktisk....
Sidst jeg havde Jaguar'en afsted fik jeg skiftet alle væsker og filtre for
2700 kr. Jeg leverede selv filtre (luft, olie, gearkasse (aut) og benzin)
samt motorolien. Jeg synes 2700 kr var en ganske fair pris for
gearkasseolie, bremsevæske, kølervæske, dif-olie samt arbejdet med at tappe
af og på samt udlufte bremser og kølesystem. Jeg kunne vel have sparet en
1000-krone, men det ville have krævet at jeg satte mig ind i alle krav til
diverse væsker og sikkert også have taget mig en dags tid at ordne dette ude
i carporten. Først skulle jeg så have kørt rundt og købt ind, bagefter kunne
jeg så køre på genbrug og aflevere de aftappede væsker.

MVH Leo