Eksploderet batteri
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-09-08 09:16

En bekendt har et batteri stående i sin campingvogn. Batteriet er ikke
elektrisk forbundet, men eksploderer alligevel, sendende syre ud over alt -
totalskadet campingvogn.

Er der nogen af jer der har hørt om eksploderende bilbatterier eller
fritidsbatterier - og kender I årsagen?

--
Per

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-09-08 10:21

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> alt - totalskadet campingvogn.
>
> Er der nogen af jer der har hørt om eksploderende bilbatterier eller

Jeg har det på samme måde med campingvogne.

--
vh
Torben

Fra : versicoloured@gmail.~

Dato : 11-09-08 04:37

On 11 Sep., 10:15, "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk>
wrote:
> [...]
> Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
> fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte

Det vil jeg påstå er umuligt - et blybatteri kan ikke eksplodere hvis
det bare har stået i campingvognen uden elektrisk forbindelse.

Den brint der udvikles under ladning er derimod en knaldgas der kan
eksplodere hvis det antændes.

mvh
Ole

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-09-08 13:26

> [...]
> alt - totalskadet campingvogn.
>
> Er der nogen af jer der har hørt om eksploderende bilbatterier eller

Var det et lukket/forseglet batteri, dvs. et som der aldrig skulle
fyldes vand på?

Jeg ved at nogle, måske alle af den type har noget katalysatormateriale
siddende i toppen af batteriet, som omdanner evt. knaldgas fra
overopladning til vand igen - spørgsmålet er så, om det stykke
katalysator har været for lille, så det kunne nå op omkring de 700
grader, hvor knaldgassen antændes..

Det er muligvis værd at kontakte fabrikanten af batteriet og forhøre sig
om de erstatter skade fra eksploderede batterier.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-09-08 16:14

Per Henneberg Kristensen skriver:

> En bekendt har et batteri stående i sin campingvogn. Batteriet er ikke
> elektrisk forbundet, men eksploderer alligevel, sendende syre ud over alt -
> totalskadet campingvogn.

Det kan ikke lade sig gøre.

> Er der nogen af jer der har hørt om eksploderende bilbatterier eller
> fritidsbatterier - og kender I årsagen?

Som regel at de er blevet kortsluttet.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 11-09-08 17:07

> Per Henneberg Kristensen skriver:

> Det kan ikke lade sig gøre.

Så længe forsikringen ikke ved det er historien stadig god nok... ;)

Fra : Martin Bak

Dato : 11-09-08 17:28

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> skrev i en meddelelse
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Så længe forsikringen ikke ved det er historien stadig god nok... ;)
Og hvem betaler den regning? Jeg er glad for at være naiv GF-kunde der tror
på at folk gør hvad de kan for at passe på deres ting, og kun melder ægte og
sandfærdige skader til klubben som jeg skal være med til at betale.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-09-08 18:51

> Per Henneberg Kristensen skriver:

> Som regel at de er blevet kortsluttet.

Med hvad? Jeg har set en tyk skruetrækker kortslutte et batteri - den
skruetrækker var ikke i stand til at kortslutte mange brøkdele af et sekund
:)

--
Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-09-08 19:56

On Thu, 11 Sep 2008 19:51:14 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

>"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

>Med hvad?
En eller flere celler kan falde sammen, det giver en kortslutning der
igen kan medfører udvikling af knaldgas

/Hans

Fra : Anders Majland

Dato : 11-09-08 20:11

> Med hvad? Jeg har set en tyk skruetrækker kortslutte et batteri - den
> skruetrækker var ikke i stand til at kortslutte mange brøkdele af et
> sekund :)

På et "grønt" køretøj ?

Der har jeg også haft fornøjelsen af at høre en svensknøgle "fordampe" (Hvem
*beep*
har dog fundet på at batteripoler skal renses og smøres hele tiden og hvem
*beep* har dog bedt befalingsmand kontrollere at værnepligtige også sled
batteripolerne op på batterierne)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-09-08 22:28

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> På et "grønt" køretøj ?

Det er så mange år siden - at det kan jeg faktisk ikke huske .. men jeg kan
huske skruetrækkeren var ubrugelig bagefter :)

--
Per

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-09-08 17:56

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> alt - totalskadet campingvogn.
>
> Er der nogen af jer der har hørt om eksploderende bilbatterier eller

Ja, det kan sagtens lade sig gøre. Som andre er inde på er knaldggas i
batteriet en kedelig ting. Er blypladerne gamle og trætte kan de slippe
deres tag og falde af. Rammer de hinanden sker der en kortslutning og
selv en bitte gnist får skidtet til at eksplodere. Det samme kan ske ved
for kraftig ladning.

Eller ved vendt polariet ved starthjælp. Husker en falckmand der stak en
gammel Skoda 24v modsat. På en 105 hvor batteriet sidder unde bagsædet.
Det så ikke godt ud.

--
MVH

Ib Jakobsen