GS650G som 2-takter?
Fra : Hellfire

Dato : 22-07-01 22:21

Hva' f***** snakker manden om? Jo, en af mine kammerater har en 650 Katana,
som bruger temmeligt meget olie. Vi har selvfølgelig en mistanke om at
olieringene er, lad mig sige det pænt, slidte. MEN, der er meget stor
forskel på hvor meget den bruger. Nogen gange kan han køre korte ture, hvor
han kører pænt, hvor maskinen bruger meget olie, og til tider kan han køre
lange ture, hvor han kører totalt råddent, hvor den stort set ikke bruger
noget. Andre gange lige omvendt. For nogen tid siden havde han den så på
"bænken". Der blev foretaget 3 tests, med 9 HK forskel fra 1. til 3. test.
Den maskine er altså underlig!!! Nogen som har en ide om, hva' dyret fejler?
(det er btw. en 87'er).

P.S. I morgen tager vi til Skagen Vi kunne desværre ikke komme til træf på
toppen pga. værkstedsbesøg (min egen).

Henrik
'84 GSX250ES (nogen som ved hvor man ka' få billige membraner til så'n en?)

Fra : Armand

Dato : 23-07-01 09:29

Hellfire <henrik-paulsen@get2net.dk> skrev i en

> [...]
køre
> lange ture, hvor han kører totalt råddent, hvor den stort set ikke

Olieforbruget kan ligesåvel ligge i ventilstyrenes pakdåser, og
forbrugsmønstret for slidte ringe hhv. ventilpakdåser er vidt
forskelligt:
Indsugnings-ventilpakdåserne udsættes for et stort sug langs
ventilskaftet ved tomgang og påløb (motorbremse), hvorved olieforbruget
følger dette kørselsmønster.
Olieforbrug grundet slidte stempelringe, følger oftest ydelsen, d.v.s.
den motorkraft der lægges for dagen, og hér er hårde accelerationer fra
lyskryds til lyskryds, og vedvarende høje omdrejninger (opfattet som:
hård kørsel med træk i lavere gear!) samt højere hastigheder medvirkende
til et højt forbrug!

Forbrug igennem indsugningsventilernes pakdåser kan lettest erkendes ved
at en makker kører bagved under en tur hvor man vedholdende bruger en
heftig motorbremsen: Er forbruget så højt at man ærgrer sig over det vil
sådan kørsel med sikkerhed også efterlade en brunlig os af forbrændt
olie under motorbremsningen - Eller også sammen med gasgivningen lige
efter!!

Slidte stempelringe/cylindertolerence, kan erkendes blot igennem en alm.
kompressionstest!

Omend at de svingende målinger kan(?) indikere at der er et
kompressionsproblem, så sørg mindst for at få en kompressionstest udført
førend at i beslutter at skifte de dyre sager omkring cyl/stempel!

--
Armand.

Fra : D@n

Dato : 24-07-01 09:11

jeg har en enkel gang set en GS650G med flækket topstykken (fra tændrørshul
til tændrørshul), kan måske være det.

Dan

Fra : Armand

Dato : 24-07-01 12:05

D@n <sota@image.dk> skrev i en

> jeg har en enkel gang set en GS650G med flækket topstykken (fra
> tændrørshul til tændrørshul), kan måske være det.

Test:
Sæbevand sprøjtet ind omkring tændrørene på den koldt opstartede motor!
Bobler = utætheder => "flækker".

Motoren/udstødningsrør bliver hurtigt så varm at seancen går op i damp
istedet, så vær hurtig efter opstart!

--
Armand.

Fra : Hellfire

Dato : 26-07-01 22:19

> [...]
> efter!!
>
> Slidte stempelringe/cylindertolerence, kan erkendes blot igennem en alm.

Jeg mener han på et tidspunkt fik lavet en kompressionstest, som viste sig
temmelig positiv (høj og ret ens kompression på alle cylindre).
Til gengæld har jeg tit observeret, at den ryger en del under kraftige
accelerationer (gråsort røg)

> [...]
> kompressionsproblem, så sørg mindst for at få en kompressionstest udført
> førend at i beslutter at skifte de dyre sager omkring cyl/stempel!

Henrik
GSX250ES (som _snarest_ skal ha' skiftet pakdåser i forgaflen)

Fra : Armand

Dato : 27-07-01 15:51

> [...]
> sig temmelig positiv (høj og ret ens kompression på alle cylindre).
> Til gengæld har jeg tit observeret, at den ryger en del under kraftige

Som jeg glemte:
Under fuld roulade er der også et stort vacuum (=> ved
indsugningsventilerne) der trækker olie igennem slidte ventil-pakdåser!

Prøv at lad GS'eren stå i tomgang et stykke tid i varm tilstand og se så
om ikke at den ryger ved gasgivninger derefter (= slidte
ventil-pakdåser).

--
Armand.
(Der kender alle symptomerne fra sin Peugeot (og hvis indlæg har stået

Fra : Hellfire

Dato : 27-07-01 23:29

"snip"
> [...]
> (Der kender alle symptomerne fra sin Peugeot (og hvis indlæg har stået
> over alt imens at Cybercity fik hul igennem igen))

Det må vi da lige prøve.....
Henrik
GSX250ES (for f***** hvor ku' jeg godt tænke mig en forrørssamler til en
eller anden kulfiber slip-on, som passer på!)