BMW 118D lease eller køb?
Fra : Frederik

Dato : 03-09-08 21:05

Hej

BMW kører åbenbart kampagne på en 118d.

PrivatLeasing - BMW 118d Adv. Metallak.

Kampagne indtil 15/9-08!
Udbetaling: DKK 15.000,- (Normalpris DKK 25.000,-)
Månedlig ydelse: DKK 3.750,- (Normalpris DKK 4.000,-)
Etab.omkost.: DKK 3.500,-
Alle priser inkl. moms.

Den angivne pris er baseret på 24 måneders løbetid (normalt 36 mdr.) og
maks. 30.000 km årligt (normalt 20.000). Prisen er inklusive service og
vedligeholdelse, men eksklusive dæk, forsikring, grønne afgifter og
lignende.

Bilens listepris er angivet til 345K sansynligvis eks. metallak, ved ikke om
der kan hentes yderligere rabat på den.

Er der en vidende sjæl, som kan fortælle mig, om man skal lease eller købe,
hvis man springer på sådan en?

Mvh.

Frederik

Fra : Ole Schultz

Dato : 03-09-08 22:17

On Wed, 3 Sep 2008 22:04:40 +0200, "Frederik"
<info@fjernenmasseduelundaudio.com> wrote:

>Er der en vidende sjæl, som kan fortælle mig, om man skal lease eller købe,
>hvis man springer på sådan en?
>
>Mvh.
>
>Frederik

Der er rigtig mange faldgruber omkring leasing.

Husk at læse det med småt og hvordan er du stillet hvis du får brug
for at aflevere bilen inden periodens udløb.

Man kan f.eks risikere at få en stor regning ved aflevering af bilen
fordi der opstår uenighed om hvad der er normalt slid og ælde og var
der skal betales af kunden.

Bliv lidt klogere på :

http://www.fdm.dk/public/blivmedlem/Ogsaafordig/leasing/mereomleasing.htm

mvh Ole

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 03-09-08 22:34

> Er der en vidende sjæl, som kan fortælle mig, om man skal lease eller
> købe, hvis man springer på sådan en?

Jeg har selv leget med tanken om at lease en 320d. Men er efterhånden kommet
på andre tanker. Nu var det godt nok over en periode på 36 mdr. men det
endte med, at jeg skulle betale 182.000 for at have bilen i de tre år. Dette
er oven i købet kun med 20k km om året, hvilket ikke er nok i mit tilfælde.
Kigger man på Fleegaard er det en pæn slat dyrere. (med op til 30.000 km/år
skal dog siges)

Men det er sgu svært at gennemskue det. Ser man på brugtpriserne, tror jeg
ikke at afskrivningen på en BMW diesel er 60.000 /år. Men så igen... Det
koster jo også at låne pengene hvis man køber den. Så hvis man lægger renter
+ div. omkost. sammen med værditabet på bilen, aner jeg faktisk ikke hvor
man ender.

Jeg læste en test på FDM:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/EFF6D20E-8AF4-473C-9E37-57206DD6C246/0/4041.pdf
hvor det kommer frem, at BMW har ret til at lave prisændringer! Derudover
ser det ud til, at i tilfælde af en totalskade, har de ret til at levere en
bil, der ikke nødvendigvis lever op til den skadede bil.

Men det der "skræmmer" mig væk for alvor er, at privat-leasing stadig er
relativt nyt i DK. Det betyder at man endnu ikke har set sagerne der dukker
op når man afleverer bilen igen. Kontrakten er sandsynligvis lysegrøn i
"købsøjeblikket", men som køber fatter man sandsynligvis ikke ret meget af
det. Og hvad nu hvis BMW efter 24 / 36 mdr. mener at der er mere end "alm.
slid" på bagsædet pga. børn, eller måske mener de at man skal betale 30.000
eksta, hvis der har været røget i bilen. osv. osv. Hvad er "alm. slid"?
Derudover er der spørgsmålet med, om bilen må bruges af andre end
husstanden? Det er sandsynligvis sjældent, at man låner bilen ud til andre.
Men i mit tilfælde har jeg forældre med en gulpladebil med plads til 3. Skal
de på en længere tur og gerne vil have mine to drenge med, låner jeg da
gerne min bil ud. Men den går bare ikke altid hvis bilen er leaset!

God jagt. Og jeg vil meget gerne høre om det, hvis du finder et selskab med
gode priser / betingelser.

Mvh

Jasper

Fra : Mogens

Dato : 03-09-08 22:47

"Frederik" <info@fjernenmasseduelundaudio.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> maks. 30.000 km årligt (normalt 20.000). Prisen er inklusive service og
> vedligeholdelse, men eksklusive dæk, forsikring, grønne afgifter og

Altså betaler du:
15.000 + (24 x 3.750) + 3.500 = 108.500 kr i de 2 år.

> Bilens listepris er angivet til 345K sansynligvis eks. metallak, ved ikke
> om der kan hentes yderligere rabat på den.

Jow da - en listepris kan teoretisk set handles ned...

> Er der en vidende sjæl, som kan fortælle mig, om man skal lease eller
> købe, hvis man springer på sådan en?

Groft sagt skal afskrivning inkl. renter på et evt. billån være en mindre
udgift for dig end 108.500 kr, for at du skal vælge at købe selv.
Hvad afskriver sån en bil over 2 år - 80.000 kr?
Har du pengene eller skal du ud at låne?
Hvad koster lånets renter dig i perioden?

Fra : Jens

Dato : 04-09-08 18:11

> [...]
> om der kan hentes yderligere rabat på den.
> Er der en vidende sjæl, som kan fortælle mig, om man skal lease eller

beskantningsgrundlaget er ca. 300tkr., hvilket indikerer størrelsen på
avancen.
Vh. Jens

Fra : Frederik

Dato : 04-09-08 19:59

"Jens" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mail.dk> skrev i meddelelsen
> "Frederik" <info@fjernenmasseduelundaudio.com> skrev i en meddelelse
>
> beskantningsgrundlaget er ca. 300tkr., hvilket indikerer størrelsen på
> avancen.
> Vh. Jens

Ok, tak for det. Udregninger, udregninger...

Det er efterhånden en større videnskab at købe en bil end at skrue på den...
:)

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-08 19:42

Frederik skrev:

> [...]
>>

> Ok, tak for det. Udregninger, udregninger...
>
> Det er efterhånden en større videnskab at købe en bil end at skrue på

Jeg vil da lige endnu en gang henvise til mit regneark:

http://dtu.ifh.dk/net/Bilberegning.xls

Sammenlign leasingpriserne, med et konkret købstilbud, hvor du får en
eller anden form for finiansiering med. Ved leasing sættes restværdien
til naturlig vis til 0,-. Ved køb må man lave et overslag.

Som regel får du jo service med når du leaser, så det skal selvfølgelig
regnes med selvom det nok ikke nødvendigvis bliver det store

Som andre har skrevet, skal du huske at læse det med småt. Visse
leasingselskaber forlanger bilen returneret i salgsklar tilstand (læs
fejlfri i lak og interiør)

Mvh
Mikael

Fra : Jens

Dato : 06-09-08 22:56

> [...]
> om der kan hentes yderligere rabat på den.
> Er der en vidende sjæl, som kan fortælle mig, om man skal lease eller

Der er flere variabler i dit spørgsmål, men her er et par eksempler

Leasing koster i dit eksempel minimum 4.521kr. / md.

Køb koster i dette eksempel 5.554 kr. / md.
Udtrykt ved følgende:
værditab 24 md./60tkm. = 70.000 kr.
I/rente 7%
N/løbetid 24 md.
PV/købspris 345tkr.
Service 15tkr.

Hvis du ændrer købsprisen til 300.000 kr. (flåderabat), så ender du på en
md. omkostning på
5.292 kr.

Du kan selv lege videre med tallene.
Ved lånefinansiering bør du medtage omkostninger til pant og
etableringsomkostning
Finansieres bilen gennem forhandler er etableringsomkostningerne ofte ret
høje og renten lav, hvorfor ÅOP bør tages in mente.

VH. Jens

Fra : Frederik

Dato : 07-09-08 00:21

> [...]
> Finansieres bilen gennem forhandler er etableringsomkostningerne ofte ret
> høje og renten lav, hvorfor ÅOP bør tages in mente.

Tak for det. Ifølge dit eks. er leasing altså umiddelbart billigere? Undrer
mig over, du sætter service til 15k? Er det virkelig så meget på 2 år?
Mvh.

Frederik

Fra : Lars

Dato : 07-09-08 12:13

On Sun, 7 Sep 2008 01:21:03 +0200, "Frederik"
<info@fjernenmasseduelundaudio.com> wrote:

>Tak for det. Ifølge dit eks. er leasing altså umiddelbart billigere? Undrer
>mig over, du sætter service til 15k? Er det virkelig så meget på 2 år?

Tror 15k er en sjat i overkanten for en ny bil.

2 år og 60.000 km medfører umiddelbart 2 olieskift, 1 "vehicle
inspection", 1 skift af bremsevæske... Og 1-2 skift af pollenfilter
hvis du har sådan et i den.

Der er ingen udforudsete serviceomkostninger på bilen når den er så
ny, resten vil jo være garantirep hvis der er noget.

Men alt i alt bør det bestemt ikke løbe op i 15 tkr.

** Lars

Fra : Jens

Dato : 07-09-08 16:38

> [...]

> Tak for det. Ifølge dit eks. er leasing altså umiddelbart billigere?
> Undrer mig over, du sætter service til 15k? Er det virkelig så meget på 2

Jeg må ærligt tilstå at jeg ikke ved hvad service koster
Hvis det kun koster 7.500 kr., så sparer du på købseksemplet ca. 313 kr./md.

Jeg synes det er mest interessant hvad du kan købe bilen til (flåderabat)
samt forventet værditab.
Disse faktorer kan flytte noget!

På et tidspunkt solgte Toyota deres Avensis disel van med store
flåderabatter
(helt op til 20-25% rabat) man skulle bare lige snakke lidt godt for sig.

Hvordan tror du det gik på brugtmarkedet for dem der havde givet fuldpris
Av

Skal du lånefinansiere risikere du at skulle lyse et løsørepant, det koster
1,5% af værdien herpå + 1.400 kr. (dvs. ca. 6.000kr.)
Evt. kan der hertil komme lånesagsomkostninger.

Et andet springende punkt er "det med småt"
Hvad er f.eks. normal brugsslidtage? i forbindelse med aflevering af den
leasede bil.

Endvidere er det ofte sådan at afbrydes leasingaftalen førtidigt, så er udb.
tabt.

Vh. Jens