Parallel-importerede biler
Fra : Ivar

Dato : 02-09-08 22:20

Hvilke ulemper er der ved at købe en parallel-importeret bil,
bortset fra at fabriksgarantien forsvinder?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-09-08 22:47

Ivar wrote:
> Hvilke ulemper er der ved at købe en parallel-importeret bil,
> bortset fra at fabriksgarantien forsvinder?

Hvad får dig til at tro at garantien nødvendigvis forsvinder?

/F

Fra : Ivar

Dato : 03-09-08 19:56

Frank Leegaard skrev:

> Hvad får dig til at tro at garantien nødvendigvis forsvinder?

Man har selvfølgelig garanti, når man køber noget, men man
kan ikke regne med at den autoriserede importør står bag.
Så der er ikke den goodwill som importør/forhandler normalt
yder.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-09-08 19:58

Ivar skriver:

> Man har selvfølgelig garanti, når man køber noget,

Næh.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Mikker

Dato : 03-09-08 20:08

Jo, men køber du eks. en kia ceed (aner ikk om de parallel-importeres), skal
man nok ikke satse på de 7 års garanti..her vil det ret sansynligt være ½ år
+ 1½ års reklamationskævl op til de 2 år....sådan er loven ;)

Hygge

Mikker

Fra : Ivar

Dato : 03-09-08 20:10

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Næh.

Hvordan mener du at den regel kan omgås?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Jesper Juul

Dato : 03-09-08 20:40

Ivar skrev:

> Hvordan mener du at den regel kan omgås?

Ikke for at være provokerende, men hvad er det for en regel som omgåes?

Jesper

Fra : Ivar

Dato : 03-09-08 20:46

Jesper Juul skrev:

> Ikke for at være provokerende, men hvad er det for en regel som omgåes?

At man i op til et halvt år efter handlen kan få udbedret fejl
for forhandlerens regning, og op til 24 måneder efter handlen
udbedret fejl, der beviseligt var ved handlen.

Ivar Magnusson

Fra : Jesper Juul

Dato : 03-09-08 20:51

Ivar skrev:

> At man i op til et halvt år efter handlen kan få udbedret fejl
> for forhandlerens regning, og op til 24 måneder efter handlen
> udbedret fejl, der beviseligt var ved handlen.

Det er der vist heller ingen der har påstået, men det har altså ikke
noget med garanti at gøre, men er den lovbefalede reklamationsret.

Jesper

Fra : Ivar

Dato : 03-09-08 21:22

Jesper Juul skrev:

> Det er der vist heller ingen der har påstået, men det har altså ikke noget
> med garanti at gøre, men er den lovbefalede reklamationsret.

Ordkløveri! Og du sagde, at du ikke ville være provokerende!

Ivar Magnusson

Fra : Jesper Juul

Dato : 04-09-08 07:29

Ivar skrev:

> Ordkløveri! Og du sagde, at du ikke ville være provokerende!

Overhovedet ikke, garanti har intet med købeloven at gøre, og i denne
diskussion er det ret vigtigt at holde de to ting adskildt da alle,
svjv., bilimportører i Danmark giver min. 2 års fabriksgaranti på nye
biler, og det får så ikke når man parallel importerer en bil, der får
man kun de 2 års lovpligtige reklamationsret.

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-09-08 21:24

Ivar skriver:

> Hvordan mener du at den regel kan omgås?

Det er ikke noget med at omgå en regel.

Garanti er noget der tilbydes ud over købelovens reklamationsret.

Fra : Jesper Juul

Dato : 03-09-08 20:40

Ivar skrev:

> Man har selvfølgelig garanti, når man køber noget, men man
> kan ikke regne med at den autoriserede importør står bag.
> Så der er ikke den goodwill som importør/forhandler normalt
> yder.

Hvor finder du hjemmel for at der er garanti på noget som man køber?

Jesper

Fra : TDN

Dato : 03-09-08 05:36

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> Hvilke ulemper er der ved at købe en parallel-importeret bil,
> bortset fra at fabriksgarantien forsvinder?

> [...]

Det opkøb fra andre lande i europa på modeller der ikke sælger eller der
købt for mange af og der og der er eksempler på op til to år gamle "nye"
biler sælges via denne import.

Mvh
Thomas