Myrder man en dieselmotor ved småture ?
Fra : Peter

Dato : 31-08-08 22:19

Hej NG!

Bliver en dieselmotor hurtigere slidt ved korte byture ?. Er den længere om
at blive driftsvarm ?. Kan det være en god ting at montere sådan en her:
http://www.bylow.dk/bylowweb/default.asp?page=430 - Vil det give mindre slid
og dermed få flere km. ud af motoren.

På forhånd. Tak!

Peter

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 31-08-08 22:51

"Peter" <> skrev i meddelelsen
> [...]
> her: http://www.bylow.dk/bylowweb/default.asp?page=430 - Vil det give
> mindre slid og dermed få flere km. ud af motoren.

Det kortesvar på alle dine spørgsmål er: Ja.
Men det er altså ikke kun diesel, der har det skidt med korte byture. Det
har benzinbiler
altså også og ville have glæde af motorvarmere.

mvh
Henning

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 31-08-08 23:07

> Det kortesvar på alle dine spørgsmål er: Ja.
> Men det er altså ikke kun diesel, der har det skidt med korte byture. Det
> har benzinbiler
> altså også og ville have glæde af motorvarmere.

Er det virkelig stadig sådan? Jeg er klar over, at opfattelsen er, at
motoren har det bedst med varmen, men med den dyre "avancerede" olie
værkstedet hælder på, burde det da ikke være nødvendigt at bekymre sig om
korte ture? Eller er det blot en undskyldning for at tage ufatteligt mange
penge for en liter olie?

Indrømmet... jeg er selv ikke glad for at tage turen i børnehaven på 1 km på
en kold motor Og tager helst konens Sportsvan i stedet for min egen MB
der efterhånden har kørt 400.00 km. Jeg bilder mig ind, at den 6 år gamle og
prøvede motor i MB´en helst skal "spares" for de korte ture. Men hvorfor?

Der sidder en knap ved askebægeret hvor jeg kan slå noget varme til / fra,
men er det motorvarme, som der nævnes i tidl. indlæg?

Mvh

Jasper

Fra : KASO

Dato : 01-09-08 06:46

> Indrømmet... jeg er selv ikke glad for at tage turen i børnehaven på 1 km
> på en kold motor Og tager helst konens Sportsvan i stedet for min egen
> MB der efterhånden har kørt 400.00 km.

Hvorfor så ikke bare gå?

Du skåner bilen, miljøet og dine medmennesker - og de små poder har godt af
at bevæge sig - og af at lære lidt om trafik. Hvis der kun er 1 km, er der
ingen grund til at starte bilen. Hvor jeg bor, er der så meget kaos omkring
skoler og børnehaver på grund af alle de, der skal køres, så det er i
praksis hurtigere at gå, hvis man ikke har specielt langt (som i dit
tilfælde).

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 01-09-08 22:50

> [...]
> er i praksis hurtigere at gå, hvis man ikke har specielt langt (som i dit

Fordi jeg ikke gider at gå / cykle hvis det vælter ned. Hvis der er risiko
for at både jeg og drengen bliver gennemblødte, lader jeg motor være motor
og miljø være miljø, og tager bilen. Jeg bor i nordjylland, hvor der, som
bekendt er motorvej overalt, og ingen biler, så trafikkaos kender vi ikke
til Men du har da ret ang. miljø osv. men jeg har bestemt mig for, at
jeg ikke gider at lade mig rive med af den nye "grønne" bølge. For to år
siden var en Hummer H1 alt, alt for lille, mens det nu er ufatteligt
politisk ukorrekt at have en bil der kører mindre end 30 km/l. Og er man et
samtidig et så uansvarligt stort svin, at man ejer, og rent faktisk bruger,
en kulfødet Weber-grill, kan man være sikker på, at drengene ikke må få
besøg af legekammerater længere

Men når alt kommer til alt, er det jo faktisk med tanke på miljø, motor,
diesel, motion, der gør, at vi går / cykler 4-5 ud af ugens 5 arbejdsdage.
(skulle bare af med lidt galde)

Mvh

Jasper

Fra : KASO

Dato : 02-09-08 17:06

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:48bc644a$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> diesel, motion, der gør, at vi går / cykler 4-5 ud af ugens 5 arbejdsdage.

Misforstå mig ret : Jeg er ikke miljøfanatikker (jeg har netop købt en
2300kg tung bil, der kører 12 km/l diesel) - jeg forstår bare ikke, at du
gider spænde børnene fast, starte bilen, køre (måske i kø), parkere, befri
poderne igen - blot for en enkelt sølle km

Jeg ville vælge en paraply i regnvejr (ja - faktisk var det, hvad jeg
gjorde, da mine børn stadig skulle følges til børnehave/skole)....

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 02-09-08 22:27

> [...]
>
> Jeg ville vælge en paraply i regnvejr (ja - faktisk var det, hvad jeg
> gjorde, da mine børn stadig skulle følges til børnehave/skole)....

Haha... Nej, det var heller ikke min opfattelse, at du var "en af dem". Men
på pressede morgener med regnvejr, er det altså en hel del hurtigere at køre
end at gå. (der er måske også snarere to km). Og ja, man er villig til at gå
en del igennem for at undgå de forbandede barnesæder. Har ofte tænkt på, at
tage patent på een hvor man blot skal trække en polstret bøjle ned foran
børnene (ala en tur i en rutsjebane) Det ville da være noget nemmere.

Mvh

Jasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-09-08 22:36

Jasper Norman Ahrensbach skriver:

> [...]
> end at gå. (der er måske også snarere to km). Og ja, man er villig til at gå
> en del igennem for at undgå de forbandede barnesæder.

Er de _så_ besværlige?

Kngtens barnestol "flipper" selv selerne frem, så han ikek sider ovenpå
dem, når han selv kravler op i stolen. Så stikker han selv armene ind i
selerne og jeg skal blot samle de 2 selehalvdele ned i låsen og stramme
lidt til.

Der findes en million billeder af stolen på internet, men ingen der
viser det mest smarte ved den stol, jeg skal vist snart have taget et
billede....

Maxi Cosi Tobi

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus G.

Dato : 01-09-08 13:56

> [...]
> korte ture? Eller er det blot en undskyldning for at tage ufatteligt mange
Biler med variable service intervaller, de basere bla.intervallerne på hvor
mange kold starter man laver, hvor hårdt motoren bliver kørt som kold osv..
Så noget må tyde på, at det måske nok ikke er såå slemt igen det med
koldstarter hvis bare man skifter olie lidt oftere.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Kent Friis

Dato : 01-09-08 19:01

Den Mon, 1 Sep 2008 14:55:49 +0200 skrev Klaus G.:
> [...]
> Så noget må tyde på, at det måske nok ikke er såå slemt igen det med
> koldstarter hvis bare man skifter olie lidt oftere.

Jeg synes da nærmere det lyder som om bilen bliver slidt op hurtigere,
hvis den skal til 200.000 km service allerede når man har kørt 80.000
km.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus G.

Dato : 01-09-08 19:13

> Jeg synes da nærmere det lyder som om bilen bliver slidt op hurtigere,
> hvis den skal til 200.000 km service allerede når man har kørt 80.000
> km.
30.000km service sker bare ved en ~26.000km i stedet for. I praksis er det
jo kun olie +filter som skal skiftes, men man får jo alligevel gjort resten
nu den holder der.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-08 17:54

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:48bb19e2$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Der sidder en knap ved askebægeret hvor jeg kan slå noget varme til /
> fra, men er det motorvarme, som der nævnes i tidl. indlæg?

Det er et oliefyr med timer hvis det sidder ved/under klappen til
askebægeret...men det er ikke knappen til overskudsvarme?! den sidder i
klimaen ik?
Prøv at læse i instruktionsbogen til bilen hvordan du gør. Det er suverænt
med det fyr..især om vinteren.

--
/HB

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 01-09-08 22:53

> [...]
> klimaen ik?
> Prøv at læse i instruktionsbogen til bilen hvordan du gør. Det er suverænt

Der er nu ikke mulighed for at stille "tidspunkt" på timeren. Men kan det
passe, at "knappen" sørger for, at motoren ikke bliver under 8 grader?
(mener at jeg har læst om dette på et tidspunkt)

Mvh

Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-08 18:45

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:48bc644a$1$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Der er nu ikke mulighed for at stille "tidspunkt" på timeren. Men kan det
> passe, at "knappen" sørger for, at motoren ikke bliver under 8 grader?
> (mener at jeg har læst om dette på et tidspunkt)

Hvis det er en timer, hvad kan du så stille?
Det med de 8 grader kender jeg ikke.
Er det en W211 du har?

--
/HB

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 02-09-08 22:30

> Hvis det er en timer, hvad kan du så stille?
> Det med de 8 grader kender jeg ikke.
> Er det en W211 du har?

Hmm... det er ikke en timer, men blot en knap med "bølger" på. Hvis jeg
trykker på den, lyser den rødt (på samme måde som hvis jeg slår klimaen
fra... ikke godt åbenbart

Jeg tror at det er en W210.. en E220 CDi fra 2002. Kan ikke finde rundt i de
modelnumre

Mvh

Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-08 20:57

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:48bdb05d$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hmm... det er ikke en timer, men blot en knap med "bølger" på. Hvis jeg
> trykker på den, lyser den rødt (på samme måde som hvis jeg slår klimaen
> fra... ikke godt åbenbart

Den jeg havde, W211, 320CDI havde nogle knapper som man kunne stille på, men
det var ikke logisk sat op. Man/jeg kunne ikke gøre det uden at have læst
instruktionsbogen, eller fået det vist af en kyndig person.

> Jeg tror at det er en W210.. en E220 CDi fra 2002. Kan ikke finde rundt i
> de modelnumre

W211 kom i 2003.

--
/HB

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 03-09-08 22:38

> [...]
> men det var ikke logisk sat op. Man/jeg kunne ikke gøre det uden at have
> læst instruktionsbogen, eller fået det vist af en kyndig person.

Det er sådan en fyr jeg kigger efter Har set en fin en fra 2006, men
599.000 er sgu mange penge for en bil med 275.000 på bagen

Skidt med motorvarmen... jeg lader kanppen være slået til. Det lader til, at
den har det bedst med det, eftersom den ikke slår alarm.

Mvh

Jasper

Fra : Tom Jensen

Dato : 04-09-08 01:37

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:48bf03b0$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det er sådan en fyr jeg kigger efter Har set en fin en fra 2006, men
> 599.000 er sgu mange penge for en bil med 275.000 på bagen
>
> Mvh
>
> Jasper

hej
har du set dem www.lindholmbiler.dk
har hjemme, de er vist begyndt med lidt mercedes salg.
mvh tom jensen

Fra : Ole Schultz

Dato : 31-08-08 23:07

On Sun, 31 Aug 2008 23:18:36 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:

> [...]
>at blive driftsvarm ?. Kan det være en god ting at montere sådan en her:

Ingen tvivl om at motorer(benzin og diesel) slides mere ved mange
koldstarter pga. korte ture.
Men hvis man ikke er interesseret i den komfort som en motorvarmer
giver og samtidig ikke vil beholden bilen "evigt". Så er investeringen
"overflødig" vil jeg påstå.

Jeg har netop købt min tredie nye bil og for første gang en diesel.
Jeg har bilerne i ca. 6 år og kører godt 100.000 km i dem.

Dvs at motoren er på ingen måder slidt ved dette km tal og den næste
ejer kan have en god stabil bil i mange år.

Imho så kan "alle" bilmotorer idag holde minimum 200-300.000 km og det
er trods alt en slat.
Om den så kan gå f.eks 50-100.000 km ekstra med en motorvarmer og
lange ture er jeg ret ligeglad med.

mvh Ole

Fra : Snuden

Dato : 01-09-08 06:56

"Ole Schultz" <schultz@fj3rnd3tt3.pc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> er trods alt en slat.
> Om den så kan gå f.eks 50-100.000 km ekstra med en motorvarmer og

Og jeg som køber af en brugt bil, vil hellere købe en 3 år gammel bil der
har kørt 150.000 Km end en 15 år gammel bil med samme Km tal!! Netop pga. af
sliddet som koldstarterne gir!!

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-08 08:42

"Snuden" <Snuden1975@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Og jeg som køber af en brugt bil, vil hellere købe en 3 år gammel bil der
> har kørt 150.000 Km end en 15 år gammel bil med samme Km tal!! Netop pga.
> af sliddet som koldstarterne gir!!

Jeg tror jeg ville kikke på andre ting som rust mv.
Derfor ville jeg nok også købe en 3 år gammel bil
frem for een som er 15 år gammel...at skifte en motor
koster ofte mindre end at få lavet rustarbejde,
hvis det endelig er dêt.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-09-08 19:04

Den Mon, 1 Sep 2008 07:55:42 +0200 skrev Snuden:

> Og jeg som køber af en brugt bil, vil hellere købe en 3 år gammel bil der
> har kørt 150.000 Km end en 15 år gammel bil med samme Km tal!! Netop pga. af
> sliddet som koldstarterne gir!!

Det bliver du ikke klogere af. I de første seks år jeg havde min
bil, kørte jeg omkring 15.000 km. Jeg var nemlig ikke interesseret
i alle de koldstarter, så jeg tog cyklen uanset om jeg skulle på
arbejde eller i Brugsen.

(Nu har jeg så 100 km på arbejde, så det bliver nogen helt andre tal).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus G.

Dato : 01-09-08 13:53

> Imho så kan "alle" bilmotorer idag holde minimum 200-300.000 km og det
> er trods alt en slat.
Jeg vil nu sige det er lidt lavt sat det der. 400-500.000km er mere
realistisk på en moderne motor, som bliver vedligeholdt efter forskrifterne.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ole Schultz

Dato : 01-09-08 14:45

On Mon, 1 Sep 2008 14:53:09 +0200, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
wrote:

>Jeg vil nu sige det er lidt lavt sat det der. 400-500.000km er mere
>realistisk på en moderne motor, som bliver vedligeholdt efter forskrifterne.

Hej Klaus.

Enig. Jeg satte det bevidst lidt lavt

Min mekaniker har ivørigt købt en ældre velholdt mercedes som har gået
godt 700.000 km. Bevares der er skiftet et par koblinger og en enkelt
gearkasse undervejs. Men selve motoren har ikke være 'åbnet'
Den kører imponerede godt må jeg sige.

mvh Ole

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-09-08 22:44

"Peter" <petit@mobil.dk> wrote in

> Bliver en dieselmotor hurtigere slidt ved korte byture ?. Er den
> længere om at blive driftsvarm ?.

Da jeg gik fra at have 100km til arbejde og til at have 3km til arbejde
kunne jeg hurtigt mærke at min HDi´er fik det dårligt. Den kørte kortere pr
liter, den skulle have skiftet olie oftere og den kørte dårligere.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-09-08 00:24

On Sep 2, 6:05 pm, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
> [...]
> gider spænde børnene fast, starte bilen, køre (måske i kø), parkere, befri
> poderne igen - blot for en enkelt sølle km

Hvis nu det er samme vej som på arbejde ?

> Jeg ville vælge en paraply i regnvejr (ja - faktisk var det, hvad jeg
> gjorde, da mine børn stadig skulle følges til børnehave/skole)....

Forståeligt, men da man jo oftest skal på arbejde så er det den
løsning der vælges.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....