At dumpe til syn?
Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-08-08 14:22

Ja, se nu er jeg jo spændt på om Puntoen skal lide samme skæbne. Den
skal nemlig til syn i nær fremtid

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article559944.ece

Puntoen kvitterer for mange omdrejninger med en røgsky, så'eh måske
den skal have lov at aflevere nogle stykker af dem, før vi kører den
"søde" synsmand i møde. Han pisker jo lortet op i 5000 o/min og måler
- og den ses iøvrigt aldrig (gentager ALDRIG) over 3000. (svarende til
130+det løse) Ofte tilbringer den hele uger uden at komme over 2000,
til gengæld lader den mig slippe billigt henne på tanken )

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-08-08 14:34

On Sat, 30 Aug 2008 15:22:20 +0200, Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:

> [...]
>130+det løse) Ofte tilbringer den hele uger uden at komme over 2000,
>til gengæld lader den mig slippe billigt henne på tanken )

Der står intet i retningslinierne for synsmænd om, at der skal tages
særligt hensyn til morfarkørsel.

Der er intet der tilsiger, at manden ikke, vanen tro, pisker
pizzaautomaten, så indvoldene står i kø for at komme ud.

Jeg er ikke sikker på at jeg selv ville bringe et sligt køretøj til
inspektion. Jeg hader at se pizzaautomater lide.

Lykkes denne simple operation ikke for manden, så voldbremser han den
bare, så du kan køre hjem med skæve skiver.

Endelig kan han jo også, som han gjorde ved en lastbil jeg var til syn
med, dreje så tidligt, når han kører ud af hallen, at portstolpen
havnede henne midt i den ene dieseltank. I dit tilfælde vil det svare
til at han rammer porten med b-stolpen.

Jeg ville slet ikke køre til syn, hvis jeg var dig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-08-08 14:51

On Sat, 30 Aug 2008 15:33:49 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

<...>

>Der står intet i retningslinierne for synsmænd om, at der skal tages
>særligt hensyn til morfarkørsel.

Åbenbart ikke.

>Der er intet der tilsiger, at manden ikke, vanen tro, pisker
>pizzaautomaten, så indvoldene står i kø for at komme ud.

Det gør han sikkert, desværre ;-(

>Jeg er ikke sikker på at jeg selv ville bringe et sligt køretøj til
>inspektion. Jeg hader at se pizzaautomater lide.

Jeg er jo nødt til det, hvis jeg vil beholde de fine hvide skilte
foran og bagpå )

>Lykkes denne simple operation ikke for manden, så voldbremser han den
>bare, så du kan køre hjem med skæve skiver.

Det er de i forvejen - de har kørt 100000 )

> [...]
>til at han rammer porten med b-stolpen.
>
>Jeg ville slet ikke køre til syn, hvis jeg var dig.

Jeg tager chancen - og sprayer udstødningen med "gå væk synsmand" et
par dage forinden )

Fra : Klaus G.

Dato : 30-08-08 15:28

> [...]
> 130+det løse) Ofte tilbringer den hele uger uden at komme over 2000,
> til gengæld lader den mig slippe billigt henne på tanken )
Du kunne give den en stor omgang BellAdd inden du køre den til syn.

Jeg læste også engang at det kunne rense bilen lidt, hvis man kørte et gear
lavere end normalt. Altså 4.gear hvis du køre på alm. landevej. På den måde
får bilen noget mere gas og skulle åbenbart blive brændt ren.

Ellers må du bare låne bilen ud til naboens 18årige knægt som nok skal sørge
for at den ikke soder til :D

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-08-08 15:45

On Sat, 30 Aug 2008 16:27:40 +0200, "Klaus G."
<klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>får bilen noget mere gas og skulle åbenbart blive brændt ren.
>
>Ellers må du bare låne bilen ud til naboens 18årige knægt som nok skal sørge

Nu kører naboens knægt Ludo3L, så'eh det er nok ikke der, hjælpen skal
komme fra )
Men jeg må jo i gang med at bruge 3. gearet til overhalinger og
lignende, stakkels de, der skal gøre ruder rene bagefter )

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 30-08-08 16:20

> Men jeg må jo i gang med at bruge 3. gearet til overhalinger og
> lignende, stakkels de, der skal gøre ruder rene bagefter )

Hvis den ryger så meget som nogle man møder i traffikken så er det vel på
tide med en større overhaling (altså af motoren..)? Ellers er det vel
rimeligt nok at den dumper til syn?

/Carsten

Fra : Klaus G.

Dato : 30-08-08 16:26

> Hvis den ryger så meget som nogle man møder i traffikken så er det vel på
> tide med en større overhaling (altså af motoren..)? Ellers er det vel
> rimeligt nok at den dumper til syn?
Sort røg er ikke = dumpe til syn. Så på det grundlag kan du næppe vurdere om
den kan gå gennem syn.

Min fars Transporter T4 2.5TDI røg lidt inden chiptuningen og en del mere
efter, ved bundgas altså. Men den gik meget fint gennem syn.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-08-08 19:31

Ivan Madsen skriver:

> Men jeg må jo i gang med at bruge 3. gearet til overhalinger og
> lignende, stakkels de, der skal gøre ruder rene bagefter )

Da jeg havde golfen til syn, kørte synsmanden en tur (jeg var med). Han
rykkede den ned i 3. jokkede klampen i bud og kiggede sådan skråt i
sidespejlet.

"Der er ingen røg" var kommentaren og dermed var den røggasmåling
overstået....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-08-08 17:30

> [...]
> 130+det løse) Ofte tilbringer den hele uger uden at komme over 2000,
> til gengæld lader den mig slippe billigt henne på tanken )

Kan være den til daglig er chippet, de biler oser ofte som skorstene.

Mvh Niels

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-08-08 17:42

On Sat, 30 Aug 2008 18:30:21 +0200, "Niels Bengaard"
<bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote:

>Kan være den til daglig er chippet, de biler oser ofte som skorstene.

Næææh, den er squ'tte chippet. Så har sælger godt nok noget af et
forklaringsproblem - men som skrevet står, den køres under 2000 o/min
generelt. Kun på motorvej i højgear får den lov at komme over.

Fra : Klaus G.

Dato : 30-08-08 18:14

> Kan være den til daglig er chippet, de biler oser ofte som skorstene.

Røg betyder ikke en bil per automatik dumper til syn. Som nævnt før i denne
tråd har den gamle en Transporter som er chippet, den ryger en del når den
får bundgas, men havde absolut ingen problemer med at gå gennem syn.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-08-08 22:43

> [...]
> denne tråd har den gamle en Transporter som er chippet, den ryger en del
> når den får bundgas, men havde absolut ingen problemer med at gå gennem

Dumpede den røggastesten og blev godkendt alligevel? Jeg er ikke helt med?
At den visuelt ryger ved bundgas betyder jo ikke nødvendigvis måleudstyret
måler den ligger over grænsen, efter den procedure der måles efter.

Mvh Niels

Fra : Rene Hansen

Dato : 30-08-08 23:37

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev:
>Ja, se nu er jeg jo spændt på om
> [...]

Se, nu har jeg gennem årene synet en del LT35'ere, og hvis der
var den mindste mistanke, var det jo vidunderligt nemt at
begrænse omdrejningerne en smule på pumpen, og så efter syn
sætte den tilage til sin oprindelige indstilling

Og husk at det KUN er snyd hvis det bliver opdaget

Ren

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-08-08 00:18

Rene Hansen (slet QUGAY) skrev:

> [...]
> begrænse omdrejningerne en smule på pumpen, og så efter syn
> sætte den tilage til sin oprindelige indstilling

Underligt at de ikke har omdrejningstæller sat på til syn. Men deter nu
nemt at høre den ikke snurrer med de rigtige max.omdrejninger. Men
hvorfor stille den ned i omdrejniger, når man kan begrænse
fuldlastmængden. Den er lige så nem at stille på.
Og så er det ikke snyd.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Tom

Dato : 31-08-08 11:00

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 130+det løse) Ofte tilbringer den hele uger uden at komme over 2000,
> til gengæld lader den mig slippe billigt henne på tanken )

personligt mener jeg at motoren må være lige på nippet til at opgive livet
hvis den ikke kan tåle at ryge kortvarigt op på omdrejningsbegrænseren uden
nogen form for belastning på motoren.
At det er synsmanden der så giver motoren, nådestødet er selvfølgelig
ærgeligt, men der kan næppe have været ret meget tilbage i motoren som så.

Min egen mondeo får ofte alt hvad den kan trække på motorvejen i tyskland.
Det klarer den fint selv om den har gået 360.000 Km. Olieforbruget er
minimalt mellem hvert olieskift og motoren lyder stadig meget frisk.
Tror også at motoren har godt af at blive blæst igennem og det samme har
katalysatoren, som i øvrigt stadig er original på min bil.

--
Tom

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 31-08-08 14:12

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> 130+det løse) Ofte tilbringer den hele uger uden at komme over 2000,
> til gengæld lader den mig slippe billigt henne på tanken )

Det lyder til at din er en diesella?
Da jeg fornyligt var til syn med 1.8T'eren var den ikke oppe på mere end 3k
rpm da han røggastestede den.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 31-08-08 15:11

> Det lyder til at din er en diesella?
> Da jeg fornyligt var til syn med 1.8T'eren var den ikke oppe på mere end
> 3k rpm da han røggastestede den.

Nu laver man jo ikke røggastest på en benziner.

Mvh Niels

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 31-08-08 15:49

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen

> Nu laver man jo ikke røggastest på en benziner.

Så ved jeg ikke hvad det hedder, men han målte da på udstødningsgasserne
(ren forureningsmåling?)

Fra : Niels Bengaard

Dato : 31-08-08 17:44

> Så ved jeg ikke hvad det hedder, men han målte da på udstødningsgasserne
> (ren forureningsmåling?)

CO- kulilte
HC - uforbrændt benzin

Det måles i tomgang, men måske har han givet lidt gas for sjov.

Mvh Niels

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 01-09-08 16:13

> CO- kulilte
> HC - uforbrændt benzin
>
> Det måles i tomgang, men måske har han givet lidt gas for sjov.

Okay - han havde nok en lille mistanke når der står 1.8T i computeren og der
var et par blanke rør i motorrummet